• Посилання скопійовано

Більша частина заблокованих у жовтні 2022 року ПН залишилася нерозблокованою: статистика від бізнесу

Більшість податкових накладних, заблокованих протягом жовтня 2022 року, на жаль, не змогли бути оскаржені в адміністративному порядку, і компанії будуть змушені звертатися до суду

Більша частина заблокованих у жовтні 2022 року ПН  залишилася нерозблокованою: статистика від бізнесу

Європейська Бізнес Асоціація розповідає, що вже понад рік у країні триває повномасштабна війна, за якої країна міцно тримає оборону, а прозорий бізнес – економічний фронт, не лише наповнюючи Державний бюджет податками, але і допомагаючи та підтримуючи армію, медиків, верстви населення, які цього потребують. При цьому величезна частина підприємців зазнала прямих втрат від бойових дій (таких серед членів спільноти, по результатам опитування, близько 40%), не говорячи вже про непрямі збитки.

Безумовно, бізнес розуміє, у наскільки складних умовах опинилася держава, наскільки серйозними є втрати, а також наскільки великими є потреби для фінансування війни. Тож бізнес готовий і надалі підтримувати країну, адже мета одна – Перемога. Але ж мають мати місце і, принаймні, базові умови для роботи, які країна здатна забезпечити навіть у період війни (тим паче, якщо ми говоримо і про важливість залучення нових інвестицій): сервісність, чесність та прозорість роботи державних органів.

Однак, на жаль, деякі напрями роботи таки потребують суттєвого покращення в цих аспектах, зокрема податковий. Так, з моменту, коли у країні відновив функціонування Реєстр податкових накладних (27 травня 2022 року), питання їх реєстрації та загалом відшкодування ПДВ постійно залишається проблемним. Періодично у Податкової служби виникають ідеї щодо змін, періодично проблема набуває більш гострого характеру (як у жовтні 2022 року). Водночас станом на тепер проблему все ж таки не знято – бізнес страждати від блокування та труднощів із відшкодування. Більшість податкових накладних, що їх було заблоковано протягом жовтня 2022 року, на жаль, не змогли бути оскаржені в адміністративному порядку, і компанії будуть змушені звертатися до суду, де, на жаль, розгляд справ може тривати роками – ну а обігові кошти компаній  до того часу буде заблоковано.  Обіцяне автоматичне розблокування на підставі таблиць інформації не працює на практиці. Система реєстрації і алгоритм розблокування накладних  створені так, щоб на кожному етапі ручне втручання могло завадити автоматичній роботі системи та створити умови для подвійної сплати податків для наповнення бюджету країни.

Водночас протягом усього періоду воєнного стану компанії повідомляють про отримання запитів від регіональних підрозділів Державної податкової служби України надати пояснення щодо задекларованих збитків компанії. І особливо зухвало звучить завчена податківцями фраза, що «війна то не причина декларувати збитки…».

Компаніям відмовляють у прийманні річної звітності у разі, якщо компанія задекларувала своє право на пільги з чотирьох видів податків (земельний, орендна плата за землю державної та комунальної власності, екологічний, майновий) на територіях, які були окуповані або на них велись активні бойові дії.

Також із незрозумілих причин податківці відмовляють прозорим компаніям у праві скористатися діючими нормами Податкового кодексу щодо неможливості подання звітності чи відсутності первинних документів через втрату таких внаслідок активних бойових дій чи окупації.

Водночас є і прикрі випадки, пов’язані з мобілізацією ключового персоналу. До прикладу, коли на малому підприємстві мобілізовано директора і одного з двох працівників і саме в цей період Податкова починає блокувати податкові накладні за недостатню кількість працівників. Пояснення від бізнесу до уваги, на жаль, не беруться, а рекомендацією є – звертатися до суду, знаючи, що це дуже тривала в часі та дороговартісна процедура доведення справедливості.

При цьому вимоги при проведенні камеральних чи невиїзних перевірок стають все жорсткішими – за відсутності повноцінних умов для роботи бізнесу в деяких регіонах (відсутність електроенергії, інтернету та безпечних умов існування) податкова просить у стислі терміни (наприклад, 1 робочий день) надати величезні обсяги документів, у тому числі і первинних.

На переконання прозорого бізнесу, постійне збільшення тиску на білий бізнес з боку контролюючих органів у період війни є абсолютно недоречним! Тож спільнота просить переглянути такі підходи до роботи з прозорим бізнесом і звертається до Кабінету Міністрів України, Офісу Президента з проханням посприяти у захисті законних прав та інтересів представників бізнесу.

Разом з тим Європейська Бізнес Асоціація закликає негайно затвердити перелік окупованих територій та територій, на яких ведуться/велися активні бойові дії з метою застосування податкових пільг бізнесом (адже затверджений Мінреінтеграції перелік, за офіційною позицією Мінфіну та Податкової служби, визначає території для надання суто соціальних пільг населенню). Крім того, Асоціація просить припинити блокування податкових накладних на період воєнного часу – адже ситуація, за якої компанія хоче зареєструвати свої податкові зобов’язання і сплатити податки, а податкова система при цьому блокує цю діяльність, виглядає вкрай дивно.

Дуже сподіваємось, цього разу голос прозорого бізнесу все ж таки буде почуто!

Джерело: Європейська Бізнес Асоціація

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ПДВ»