Рада бізнес-омбудсмена розповідає, що протягом липня - вересня 2024 року вона отримала 278 скраг та закрила 145 справ. Розслідування 92 справ триває. Так, у звітному кварталі Рада відбила і заощадила для бізнесу 156 млн грн.
Податкова (59%), митниця (6%) та правоохоронні органи (15%) – антигерої рейтингу РБО з точки зору українського бізнесу. Окремою найбільшою категорією скарг є блок податкових питань. Зокрема, йдеться про проблеми у СМКОР (блокування податкових накладних, включення до переліків ризикових платників, невиконання судових рішень щодо реєстрації накладних). Їх кількість становила 58% від загальної кількості податкових скарг.
У звітному кварталі Рада приділила особливу увагу змінам у системі СМКОР за результатами звіту за власним розслідуванням. Проаналізувавши отриману від ДПС статистику, Рада зазначає про нестійку тенденцію до зменшення випадків блокування податкових накладних: був стрибок до 0,96% у червні, але кількість блокувань поступово зменшилась до 0,62% у вересні 2024 року. Такі показники демонструють деяке покращення у сфері реєстрації накладних, зокрема якщо порівнювати з періодом проведення власного розслідування РБО щодо СМКОР. Із зупиненням реєстрації накладних за ІІІ квартал 2024 року зіткнулося майже 15% активних платників (що є меншим від показників 2022 року, коли з іблокуванням накладних стикалося приблизно 30-40% активних платників).
«Я невтомно наголошую, що в основі вирішення проблем українського бізнесу – відхід від каральних практик та втілення ідеї «спершу консультування» («consult first»). Це вже є в законі про адміністративну процедуру. Для його ефективного втілення Рада розробила дорожню карту для держорганів та бізнесу, так звану Декларацію справедливого і розсудливого адміністрування. Цей документ знайшов відгук в урядових кабінетах. До речі, першим його підписало м.Чортків, що на Тернопільщині», – каже бізнес-омбудсмен Роман Ващук.
Спецтемою звіту став інституційний розвиток РБО. Вже незабаром Рада відсвяткує свій десятирічний ювілей. Останній рік своєї діяльності Рада провела, займаючись реорганізацією та оновленням складу команди. У серпні 2024 року Кабінет Міністрів призначив заступницю бізнес-омбудсмена та Chief Legal Officer Юлію Андрусів.
Крім того, Рада залучила фахівців із правової сфери, інфраструктури і будівництва, аби створити новий компонент – Policy & Recovery. У межах цього напряму РБО підтримує приватний сектор у подоланні наслідків військової агресії росії та реалізації проєктів відбудови. Установа вже отримує перші скарги від бізнесу на тему відновлення. Нині Рада також проводить опитування «Україна у війні: трансформація бізнес-середовища та перспективи інвестування». Пройти опитування можна за посиланням.
Рада посилює взаємодію з усіма стейкголдерами, а також підтримує контакти із регіонами. Протягом останніх чотирьох місяців бізнес-омбудсмен здійснив регіональні візити до Черкас, Одеси, Львова та Тернопіля. Діалог з органами місцевого урядування, як і бізнесом на місцях, дозволяє з перших вуст дізнатися про системні проблеми і потреби підприємців та адресувати ці питання на найвищому рівні.
РБО працює у звичайному режимі. Подати скаргу можна через форму на вебсайті.
Читати звіт за посиланням.