Це – тринадцятий з початку року (і дев’яностий загалом) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена перевіркам різних органів влади та їхній діяльності в цілому. З моменту написання попередньої розсилки минуло три тижні, тож нам є про що розповісти. Зокрема:
- наголосимо, що Мінекономіки планує реформувати Держпраці;
- підкреслимо, що за незаконне отримання карантинної державної допомоги загрожує 3 роки в’язниці;
- розкажемо, що Кабмін шукає нового керівника ДПС;
- дізнаємося, як Уряд хоче реформувати систему перевірок контролюючих органів;
- повідомимо, що підкориговано порядок накладання штрафів за порушення трудового законодавства.
Гарного вам читання!
***
Мінекономіки планує реформувати Держпраці
17 серпня Мінекономіки визначило дорожню карту реформування Держпраці. Буде здійснена структурно-організаційна реформа робочих органів, яка дозволить досягти синергетичного ефекту та оптимізувати роботу служби. Паралельно з цим буде продовжуватися робота з фокусом на: посиленні превентивних заходів з охорони праці, дерегуляції, удосконаленні трудового законодавства, зміні підходів оцінювання результативності роботи, викоріненні корупції, діджиталізації всіх процесів діяльності.
Ключове завдання Держпраці – задекларована, безпечна та здорова праця, винагорода за яку гарантується. Також необхідно посилити роботу з виявлення та зменшення кількості незадекларованих працівників. Такі завдання були поставлені перед службою першим віце-прем'єр-міністром – міністром економіки України Олексієм Любченко під час наради.
Уряд шукає нового керівника ДПС: оголошено конкурс
11 серпня на засіданні КМУ було затверджено розпорядження №918-р, яким оголошено з 12 серпня 2021 року конкурс на зайняття посади голови Державної податкової служби (ДПС).
Інформація приймалася до 17:00 25 серпня 2021 р. виключно через Єдиний портал вакансій державної служби за посиланням.
Дата і час початку проведення тестування кандидатів — 30 серпня 2021 р., 09:00.
За розпорядженням №918-р, посадовими обов’язками голови ДПС є:
- здійснення повноважень керівника ДПС;
- забезпечення реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування ЄСВ;
- здійснення інших повноважень, визначених законом.
Окремо розпорядженням встановлено умови оплати праці. Зокрема, посадовий оклад — 29 400 гривень. А також надбавку до посадового окладу за ранг, інші надбавки, доплати та премії, додаткові стимулюючі виплати. Про це ми писали тут.
Уряд підкоригував порядок накладання штрафів за порушення трудового законодавства
З 27.04.2021 року органи місцевого самоврядування можуть ініціювати здійснення заходів державного нагляду (контролю):
- на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності;
- щодо ФОП, які використовують працю найманих працівників.
При цьому місцеві ради позбавлені права накладати штрафи за порушення законодавства про працю та зайнятість населення. Про це ми писали тут.
З огляду на це, Кабмін постановою від 28.07.2021 р. №780 вніс зміни до:
- Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення;
- Положення про Державну службу України з питань праці;
- Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю;
- Порядку здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.
Зокрема, з перелічених положень та порядків виключено норму, за якою керівники виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та їх заступників могли штрафувати за порушення законодавства про працю та зайнятість населення. А також прибрано згадку про те, що Держпраці має наглядати за дотриманням цими органами законодавства про держнагляд. Про це ми писали тут.
Реформа перевірок бізнесу – як це буде: з'явилися тексти законопроєктів від Уряду
Ми уже повідомляли, що Уряд пропонує повністю перезавантажити систему перевірок бізнесу. Для цього Д. Шмигалем у ВРУ зареєстровано два законопроєкти:
- №5837 «Про основні засади державного нагляду (контролю)»;
- №5838 «Про внесення змін до Кодексу про адміністративні правопорушення щодо підвищення відповідальності посадових осіб органів державного нагляду (контролю)».
Розробені ці закони з метою виконання Державної програми стимулювання економіки для подолання негативних наслідків, спричинених обмежувальними заходами у зв'язку COVID-19, удосконалення засад державного нагляду (контролю), уніфікації процедури здійснення заходів державного нагляду (контролю), а також виключення неефективних та обтяжливих норм державного контролю, що містить чинний Закон №877-V.
Документами передбачається ціла низка інновацій, спрямованих на зменшення адміністративного навантаження на бізнес та стимулювання ділової активності підприємств. Докладно про те, що ж зміниться у проведенні перевірок, можна дізнатися з нашої аналітики на цю тему.
За незаконне отримання карантинної державної допомоги – 3 роки в’язниці
З 19 квітня ФОПи та наймані працівники, діяльність яких була призупинена на час перебування області в «червоній» зоні, могли подати заявку на отримання одноразової матеріальної допомоги з держбюджету в розмірі 8 тисяч гривень. Зробити це можна на порталі або в застосунку «Дія».
Для тимчасового зупинення діяльності (роботи) внаслідок запровадження у 2021 році обмежувальних протиепідемічних заходів видається наказ/розпорядження по підприємству. І з ним ознайомлюються всі працівники.
У судовому рішенні (справа №679/977/21) вказується, що хоча такий наказ працівник не має пред’являти для отримання допомоги, все ж йому достеменно відомо, що жодного зупинення діяльності та втрати ним частини заробітку не відбулося. Тобто допомогу людина отримала незаконно.
ПФУ після перерахування допомоги отримав інформацію про те, що працівник, який отримав карантинну допомогу, насправді мав заробітну плату, і звернувся до правоохоронних органів. Працівник не лише повернув допомогу, а й опинився під кримінальною відповідальністю.
У багатьох виникне питання: чи було тут шахрайство (тобто свідомий обман), адже право отримати державну допомогу рекламувалося дуже широко, а рівень знання законів та розуміння умов отримання допомоги не у всіх працівників є високим. До того ж ПФУ мав перевіряти подану працівником інформацію сааме для того, щоб переконатися, що він має право на допомогу.
Проте працівник та його адвокат прийняли своє рішення та уклали угоду з правоохоронцями. Про це все ми розповідали у своєму коментарі до відповідного судового рішення.
***
Наразі це все.
Більше новин на тему перевірок ви знайдете тут, а консультацій – тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»