Завдяки низці законодавчих, кадрових та організаційних ініціатив новій команді Мін’юсту вдалося за короткий проміжок часу мінімізувати можливості для реалізації рейдерських схем. Про це заступниця Міністра юстиції Ольга Оніщук розповіла в інтерв’ю виданню Lb.ua.
За її словами, попри те, що в перші місяці роботи довелося працювати в умовах кадрового дефіциту, дії Мін’юсту призвели до зменшення кількості скарг у сфері державної реєстрації більш як утричі – з 320 скарг у жовтні до 99 у грудні 2019 року.
«Чому сьогодні у нас є підстави говорити, що епоха рейдерства завершилася? Перш за все тому, що після 2 листопада минулого року, коли Мін’юст анулював доступ до державних реєстрів всім реєстраторам з комунальних підприємств, ми зафіксували лише сім випадків рейдерства в державних реєстрах. Зважаючи на масштаби наслідків цієї проблеми, над подоланням яких нам довелося працювати на початку роботи в міністерстві, - це надзвичайно мало. І на всі ці випадки ми відреагували миттєво», – окреслила ситуацію заступниця Міністра.
Для подолання наслідків рейдерських дій Міністерством створена спеціальна Колегія з розгляду скарг у відповідній сфері, а в разі встановлення наявності очевидних порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, розгляд такої скарги здійснюється одноособово Міністром юстиції невідкладно. Крім того, кадровий склад Департаменту державної реєстрації зазнав чи не найбільших змін серед усіх структурних підрозділів міністерства. Все це дає підстави говорити про повне перезавантаження відповідного напрямку роботи.
Ольга Оніщук наголосила, що Мін’юст також діє у превентивній площині, зокрема встановлює більш жорсткий контроль за діяльністю реєстраторів.
Насамперед мова йде про підвищення кваліфікаційних вимог до таких фахівців – необхідність мати повну вищу юридичну освіту і стаж роботи в сфері права не менше трьох років. Важливим завданням для Міністерства є також проведення спеціальної перевірки діяльності державних реєстраторів, щоб надати доступ до державних реєстрів тільки тим, хто гідно працював, і чиї дії не несуть небезпеки для громадян та бізнесу. Як повідомила Ольга Оніщук, наразі є 150 запитів на проведення такої перевірки і лише 25 днів для її здійснення.
Заступниця Міністра розповіла, що для перевірки реєстраторів розроблено близько 12 критеріїв. Серед іншого передбачається проведення моніторингу ЗМІ, Єдиного державного реєстру судових рішень, кримінальних проваджень щодо незаконних дій того чи іншого реєстратора, скарг в сфері державної реєстрації тощо.
Крім того, щодо кожного реєстратора чи нотаріуса, в роботі якого виявляються очевидні порушення закону, котрі призводять до рейдерського захоплення майна чи бізнесу, до правоохоронних органів подається заява про вчинення злочину. За словами Ольги Оніщук, на даний момент розпочато багато кримінальних проваджень, щодо яких проводиться досудове розслідування.
«Звичайно, якщо державні реєстратори, вина яких доведена, будуть покарані, це допоможе Міністерству юстиції остаточно подолати проблему рейдерства в державних реєстрах. Власне, в Мін’юсті боротьба з рейдерством тільки починається, а закінчувати її мають правоохоронні органи і суди», – резюмувала Ольга Оніщук.
***
Читайте також: З травня 2020 року запрацює новий ЄДР (спочатку у тестовому режимі)