• Посилання скопійовано

Е-ТТН: досі не обов’язкова, але вже не експеримент!

Затверджено Порядок №1491, яким визначено порядок функціонування системи е-ТТН. Тож чинність втрачає Порядок №301, яким затверджено порядок реалізації е-ТТН як експериментального проєкту. Експеримент визнали успішним і затвердили постійно діючий порядок!

Е-ТТН: досі не обов’язкова, але вже не експеримент!

Міністерство розвитку громад та територій України наказом від 27.12.2024 №1491 (зареєстрований у Міністерстві юстиції 19.02.2025 за №259/43665) затвердило Порядок функціонування системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна.

Про це ми повідомляли тут. А зараз розглянемо свіжий Порядок №1491 докладніше. 

 

Коли набуває чинність Порядок №1491

У п. 5 Наказу №1491 зазначено, що він набирає чинності з дня офіційного опублікування. Але на момент підготовки цієї статті Наказ №1491 ще не опубліковано. Коли це станеться, ми обов’язково повідомимо!

А тепер нагадаємо, як працює система застосування е-ТТН на практиці і подивимось, що означатиме набрання чинності Порядком №1491. 

 

Як функціонує е-ТТН: простими словами

Електронна товарно-транспортна накладна (е-ТТН) — це цифровий документ, який заміняє паперову накладну для перевезення вантажів в Україні. Її створили, щоб зробити процес оформлення, обміну та перевірки документів швидшим, зручнішим і безпечнішим. 

 

Хто бере участь у системі е-ТТН?

У процесі задіяні:

  • вантажовідправник — той, хто відправляє вантаж;
  • перевізник — компанія, яка перевозить вантаж;
  • вантажоодержувач — той, хто отримує вантаж;
  • інспектори Укртрансбезпеки — контролюють дотримання правил перевезень.

Усі вони працюють через спеціальні онлайн-платформи електронного документообігу (ЕДО), які підключені до загальної системи е-ТТН.

Система е-ТТН, крок за кроком:

  1. Створення е-ТТН. Вантажовідправник заходить на платформу ЕДО і заповнює дані про вантаж: що перевозиться, куди, яким транспортом тощо. Це як заповнити форму в інтернеті.
  2. Підписання. Усі учасники (відправник, перевізник, водій, одержувач) ставлять свої електронні підписи на е-ТТН. Електронний підпис — це спеціальний цифровий код, який підтверджує, що документ справжній і його не підробили. Підписувати можна за допомогою комп’ютера, телефона тощо.
  3. Реєстрація. Після підписання е-ТТН автоматично записується в центральну базу даних системи е-ТТН. Кожна накладна отримує унікальний номер, щоб її можна було знайти.
  4. Обмін документами. Якщо під час перевезення щось змінюється (наприклад, вантаж перевантажили чи змінили пункт доставки), учасники додають до е-ТТН додаткові документи (акти). Ці документи також підписуються і додаються до системи.
  5. Перевірка. Інспектори Укртрансбезпеки можуть у будь-який момент перевірити е-ТТН через спеціальний вебдодаток — кабінет інспектора. Вони вводять номер транспорту і бачать усі дані про перевезення.

 

Що потрібно для роботи з е-ТТН?

  • реєстрація: учасники реєструються на платформі ЕДО, яку виберуть (їх може бути кілька);
  • електронний підпис: кожен має мати удосконалений або кваліфікований електронний підпис;
  • доступ до платформи: потрібен інтернет і пристрій (комп’ютер, планшет, телефон).

Як система підтримується:

  • Система е-ТТН працює цілодобово, але іноді може зупинятися на технічне обслуговування (про це повідомляють заздалегідь).
  • Платформи ЕДО — це посередники між учасниками і системою. Їх створюють приватні компанії, але вони мають відповідати державним вимогам.
  • Технічний адміністратор (наприклад, державне підприємство) стежить за тим, щоб усе працювало без збоїв.

Отже, е-ТТН — це сучасний спосіб оформляти перевезення вантажів без паперу. Учасники створюють, підписують і обмінюються документами онлайн, а держава контролює процес через єдину систему. Це заощаджує час і робить усе простішим для всіх.

Нижче у таблиці 1 наведемо переваги і недоліки системи е-ТТН. Ця таблиця допоможе швидко оцінити основні плюси і мінуси системи е-ТТН, щоб зрозуміти, наскільки вона підходить для вашого бізнесу чи потреб.

 

Таблиця 1. Переваги і недоліки системи е-ТТН

Переваги

Недоліки

Швидкість

Оформлення та обмін документами відбуваються миттєво онлайн

Технічні вимоги.

Потрібен стабільний інтернет і обладнання (комп’ютер, смартфон)

Зручність.

Не потрібно возити папери, все робиться через інтернет

Складність для користувачів.

Деяким користувачам потрібне навчання для роботи з системою

Прозорість.

Інспектори можуть перевіряти документи в реальному часі

Залежність від платформ ЕДО.

Якість роботи залежить від оператора платформи

Безпека.

Електронний підпис захищає від підробок

Кібербезпека.

Існує ризик кібератак і витоку даних

Економія.

Зменшує витрати на папір і логістику

Витрати.

Потрібні початкові інвестиції на обладнання та навчання

 

Які коригуючі документи до е-ТТН можуть складатися?

Згідно з п. 9 розділу III Порядку №1491, у процесі здійснення внутрішніх вантажних перевезень можуть складатися такі коригуючі документи:

  • Акт про відмову вантажити – складається при виявленні непридатності транспортного засобу для перевезення;
  • Акт перевантаження – складається при повному перевантаженні вантажу на інший транспорт або зміні транспорту та водія;
  • Акт розвантаження на проміжному складі – при повному розвантаженні для тимчасового зберігання;
  • Акт завантаження на проміжному складі – при завантаженні вантажу після тимчасового зберігання;
  • Акт перепломбування – при заміні пломби на транспортному засобі чи вантажі;
  • Акт про зміну пункту призначення вантажу – якщо вантажоодержувач не може прийняти вантаж або виникли інші обставини;
  • Акт розбіжностей про вантаж – складається між вантажоодержувачем та перевізником при розбіжностях;
  • Акт примусового завершення е-ТТН – при припиненні дії договору перевезення;
  • Акт коригування е-ТТН – при допущенні помилки в реквізитах е-ТТН.

Всі ці коригуючі документи реєструються в базі даних е-ТТН.

 

Чи зобов’язані підприємства застосовувати е-ТТН?

Зараз система е-ТТН є експериментальним проєктом. Але і після набрання чинності Порядком №1491 підприємствам в Україні не обов’язково буде переходити на е-ТТН, оскільки немає чіткої законодавчої вимоги, яка б зобов’язувала всі підприємства використовувати цю систему. 

Однак варто врахувати кілька важливих моментів:

  • Законодавчий аспект. На сьогодні урядові документи та ініціативи вказують на поступову цифровізацію логістичних процесів, але жорсткого обов’язку переходити на е-ТТН поки що немає. Це означає, що рішення про використання е-ТТН залишається на розсуд самих підприємств.
  • Практичні переваги. Е-ТТН значно спрощує документообіг, зменшує витрати на паперові носії та логістику, а також полегшує контроль з боку інспекційних органів. Для компаній, які прагнуть оптимізувати свою роботу, це може бути вагомим аргументом на користь переходу.
  • Економічні вигоди. Хоча перехід на е-ТТН може потребувати початкових витрат (наприклад, на обладнання чи навчання персоналу), у довгостроковій перспективі він дозволяє заощаджувати кошти за рахунок автоматизації процесів.
  • Технічні виклики. Для малих підприємств перехід може бути складним через потребу в технічних ресурсах (програмне забезпечення, доступ до інтернету) і відсутність відповідних знань у працівників.
  • Майбутні перспективи. Цифровізація є загальною тенденцією, і цілком імовірно, що в майбутньому використання е-ТТН стане обов’язковим. Тому підприємствам, які ще не перейшли на цю систему, варто готуватися до таких змін заздалегідь.

Висновок. На сьогоднішній день перехід на е-ТТН не є обов’язковим, але це рекомендований і стратегічно важливий крок, який може принести практичні та економічні переваги. Підприємствам варто зважити свої можливості та потреби, щоб прийняти обґрунтоване рішення.

 

Порівняння Порядку №1491 з Порядком №301: ключові зміни

Порівняємо у таблиці 2.

Таблиця 2. Порівняння Порядку №1491 з Порядком №301

Порядок №301 (колишній)

Порядок №1491 (новий)

1.Статус системи

Описує систему як експериментальний проєкт, запроваджений для тестування е-ТТН

Встановлює систему як повноцінну, завершивши пілотну фазу, що свідчить про перехід до постійного функціонування

2.Термінологія

Використовує терміни, такі як "оператор Провайдера", "АПК" (апаратно-програмний комплекс), "адміністратор Системи"

Вводить оновлені терміни: "оператор платформи ЕДО", "платформа ЕДО", "держатель Системи е-ТТН", "технічний адміністратор Системи е-ТТН".

Зміна: нова термінологія відображає більш структурований і розвинений підхід до управління системою

3.Функціонування системи

Описує базові компоненти системи: центральну базу даних (ЦБД), особистий кабінет АПК, кабінет інспектора

Детально регулює авторизацію платформ ЕДО, інформаційну взаємодію, захист інформації, а також роботу з коригуючими та супровідними документами.

Зміна: розширення функціональних можливостей і деталізація процесів роботи системи

4.Реєстрація та підписання е-ТТН

Реєстрація та підписання е-ТТН здійснюються через АПК із використанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП)

Передбачає можливість використання як удосконаленого, так і кваліфікованого електронного підпису, а також електронної печатки.

Зміна: розширення варіантів підписання документів, що полегшує доступ для користувачів

5.База даних е-ТТН

Згадує ЦБД як один із компонентів системи без детального опису

Чітко описує функції бази даних е-ТТН, її вміст і вимоги до роботи.

Зміна: Більш детальне регулювання ролі бази даних у системі

6.Коригуючі та супровідні документи

Згадує лише супровідні документи без деталізації, а коригуючі документи не описані

Запроваджує поняття коригуючих документів, описує їх види та процес складання.

Зміна: Додано нові типи документів для гнучкості в управлінні перевезеннями

7.Кабінет інспектора

Описує кабінет інспектора як інструмент для уповноважених осіб Укртрансбезпеки

Деталізує права та обов’язки адміністратора кабінету інспектора, а також процес реєстрації уповноважених осіб.

Зміна: Покращено управління доступом і контроль за використанням кабінету

8.Права та обов’язки операторів

Визначає обов’язки оператора Провайдера у загальних рисах

Детально описує права й обов’язки оператора платформи ЕДО, включаючи вимоги до підключення, тестування та підтримки користувачів.

Зміна: Чіткіше визначено роль і відповідальність операторів

9.Захист інформації

Містить загальні вимоги до захисту інформації та використання засобів криптографічного захисту

Посилює вимоги до криптографічного захисту й процедур безпеки, деталізуючи їх.

Зміна: Підвищено стандарти інформаційної безпеки

10.Режим роботи системи

Система працює цілодобово з можливістю профілактичних робіт

Зберігає цілодобовий режим роботи з аналогічними умовами.

Зміна: У цьому аспекті суттєвих змін немає

 

Висновок

Порядок №1491 є значно деталізованішим і структурованішим документом порівняно з Порядком №301. Він відображає еволюцію системи е-ТТН від експериментальної фази до повноцінного функціонування. Основні зміни включають:

  • перехід до постійної системи;
  • оновлення термінології;
  • розширення функціональних можливостей;
  • деталізацію процесів реєстрації, підписання та роботи з документами;
  • введення нових типів документів (коригуючих);
  • покращення управління доступом і контролем;
  • посилення вимог до безпеки.

Ці зміни свідчать про вдосконалення системи та її адаптацію до практичного використання на постійній основі.

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Автоматизація

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Автоматизація»