• Посилання скопійовано
Вилучено з «Моїх новин»

Генератори на підприємстві у 2026 році: довідник про облік, оподаткування та оформлення

Вилучено з «Моїх новин»

З початком осінньо-зимового сезону 2026/2027 енергосистема України знову під загрозою. Зібрали головні правила для бізнесу: як вести облік генераторів, купувати пальне, зберігати його та дотримуватись пожежної безпеки

Генератори на підприємстві у 2026 році: довідник про облік, оподаткування та оформлення
  1. Загальні правила обліку, оприбуткування та роботи з генераторами
  2. Нові правила пожежної безпеки при використанні генераторів: інструкція від Держпраці
  3. Вимоги безпеки під час роботи з електрогенераторами
  4. Генератор у фіскальному чеку: які наслідки для ФОП?
  5. Зберігання пального та використання його для власних потреб
  6. Зразки первинних документів, необхідних для роботи з генераторами

З початком осінньо-зимового сезону 2026/2027 енергосистема України знову стикається зі складними викликами через триваючі обстріти. На тлі вже запроваджених раніше режимів надзвичайної ситуації бізнес змушений розраховувати на автономні джерела живлення. Водночас придбання, експлуатація генераторів, облік пального та робота під час відключень мають чимало законодавчих і податкових нюансів.

Зібрали у цій добірці головні правила, вимоги та державні програми підтримки, про які важливо знати бухгалтерам і підприємцям цієї осені.

Загальні правила обліку, оприбуткування та роботи з генераторами

Вартість генератора залежить від його потужності і може варіюватися від кількох тисяч до сотень тисяч гривень. При цьому строк його використання, як правило, є більшим за рік. Виходячи з цього обліковувати генератор слід за правилами, встановленими для основних засобів (далі – ОЗ) або малоцінних необоротних матеріальних активів (далі – МНМА). Порядок обліку і ОЗ, і МНМА визначено НП(С)БО 7 «Основні засоби».

Зверніть увагу! Вартісну межу для розмежування ОЗ та МНМА підприємства встановлюють самостійно в положенні про облікову політику. Платники податку на прибуток зазвичай встановлюють цю межу на рівні 20 000 грн, як це передбачено пп. 14.1.138 ПКУ.

Чи подавати на генератор Форму №20-ОПП? Чи потрібен дозвіл на викиди? Чи потрібна ліцензія на пальне для генератора? Як визначити первісну вартість? З якого моменту нараховується амортизація? Детальні відповіді на ці та інші питання читайте в аналітичних матеріалах:

Нові правила пожежної безпеки при використанні генераторів: інструкція від Держпраці

У 2026 році держава суттєво оновила Правила пожежної безпеки в Україні. Причина проста: війна змінила реальність, а разом із нею – ризики для підприємств. Саме тому Наказом МВС від 27.01.2026 №67 внесено зміни до Правил пожежної безпеки, які напряму стосуються роботодавців, підприємств, операторів зв’язку та інш.

Ключові вимоги для роботодавця:

  • загальний об’єм паливних баків (або балонів) генераторів у групі не може перевищувати 100 літрів (незалежно від виду пального);
  • мінімальна відстань між генераторами – не менше 1 метра (або більше згідно з інструкцією виробника);
  • в одній групі дозволено використовувати генератори лише з однаковим типом палива;
  • відстань від групи генераторів до будівель і споруд визначається як для сумарного об’єму пального.

Роз’яснення від Держпраці можна переглянути в новині.

Вимоги безпеки під час роботи з електрогенераторами

Вимоги безпеки під час роботи з електрогенераторами є критично важливими, особливо в умовах частого використання в Україні. Їх дотримання запобігає пожежам, ураженню електричним струмом та отруєнню чадним газом. Основні вимоги читайте у цьому роз’ясненні Держпраці.

Підключення (відключення) допоміжного обладнання до мережі, його перевірку, а також усунення неполадок мають проводити спеціально підготовлені працівники, що мають III групу з електробезпеки.

Генератор у фіскальному чеку: які наслідки для ФОП?

У ФОПів у чеках починають з’являтися написи «оплата за генератор» або «доплата за електроенергію» для збільшення суми чека під час блекаутів. Коли це законно, а коли порушення? Який критичний ризик для ФОПів-«єдинників» та які безпечні альтернативи? Читайте тут.

Перед додаванням до чеку позиції «генератор» чи «послуги генератора» обов'язково проконсультуйтеся з бухгалтерами, податковими консультантами або юристами. Адже це може призвести до зняття з єдиного податку, переведення на загальну систему та штрафів від ДПС.

У Держпродспоживслужбі також наголошували: законодавство про захист прав споживачів забороняє стягувати будь-які додаткові платежі без завчасного інформування. Коли доплата за послуги із застосуванням генератор є порушенням, а коли – ні?

Зберігання пального та використання його для власних потреб

Якщо суб’єкт господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, використовує пальне виключно для власних потреб, такий суб’єкт господарювання не є особою, що реалізує пальне, та відповідно платником акцизного податку. Про це тут.

Держава максимально спростила вимоги на період воєнного стану. Під час воєнного стану пальне для заправлення генераторів можна зберігати без ліцензії та дозвільних документів – до 2000 літрів на кожному об’єкті. Якщо обсяг більший, необхідно безоплатно подати декларацію до ДПС. Також про це тут.

Увага!

Неподання декларації у разі зберігання понад 2 000 літрів пального на об'єкті загрожує штрафом – до 734 995 грн. Про це ми попереджали тут.

Також зверніть увагу: додатково повідомляти ДПС за основним місцем обліку шляхом подання заяви за формою №20-ОПП про генератор, що експлуатується за адресою вже поданого приміщення юрособи, не потрібно.

Детальніше про те, чи чи вести облік використання пального для генераторів – дивіться тут.

Зразки первинних документів, необхідних для роботи з генераторами

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу! Матеріали в розділі «Новини і статті», а також коментарі до них можуть містити аналітичні погляди сторонніх експертів та представників державних органів. Редакція докладає зусиль для перевірки достовірності даних, проте думка авторів може не збігатися з позицією редакції.

Оскільки податкове та бухгалтерське законодавство постійно змінюється, ми рекомендуємо використовувати наведену інформацію як довідкову та звертатися за індивідуальною консультацією перед прийняттям фінансових рішень. Редакція здійснює модерацію коментарів відповідно до Редакційної політики сайту.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»