• Посилання скопійовано

Вплив знижок та повернення товару на розмір доходу

Надані знижки та вартість повернутих раніше проданих товарів, що вираховуються з доходу від реалізації продукції, товарів зменшують розмір чистого доходу від їх реалізації, визначення якого наведено в абз. 3 п. 7 П(С)БО 15

Вплив знижок та повернення товару на розмір доходу

Про те, що облік доходів та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, ведеться на підставі первинних документів зазначалося у статті «Облік доходів у юросіб: загальні правила»

 

Коли можна змінювати ціну?

Насамперед зазначимо, що ціна в будь-якому договорі встановлюється за домовленістю сторін. Відповідно до ч. 2 ст. 632 ЦКУ після укладення договору зміна ціни допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. При цьому зміна ціни в договорі після його виконання не допускається (ч. 3 ст. 632 ЦКУ).

Про те, що продавець не має права переоцінювати товар, який належить іншій особі (покупцю), читайте тут.

Положеннями ч. 1 ст. 635 ЦКУ передбачено, що у разі зміни договору зобов'язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо.

Якщо в договорі не визначено випадків та умов, за наявності яких сторони мають право змінювати ціну, договірна ціна зміні не підлягає.

З метою зменшення доходу від реалізації продукції, товарів слід враховувати, що знижки відрізняються від інших платежів (бонусів, відшкодувань, неустойки).

 

Ретро-знижки

Міндоходів у листі від 05.12.2013 р. №6344/І/99-99-19-03-02-14 зазначало: якщо в договорі купівлі-продажу товарів між виробником (імпортером) або власником торгової марки та продавцем (дистриб'ютором або роздрібним торгівцем) передбачена виплата винагороди на користь покупців (дистриб'юторів) у вигляді надання додаткових знижок на товар (ретро-знижки), то витрати на виплату такої винагороди на користь дистриб'юторів або роздрібних торгівців включаються до складу витрат виробника (імпортера) або власника торгової марки. Тобто виплата винагороди у вигляді надання додаткових знижок на товари (ретро-знижки) не зменшує дохід від реалізації таких товарів.

 

Премії і бонуси

Мотиваційні виплати (премії, бонуси, інші заохочення), зокрема премія (бонус) за дострокову сплату дебіторської заборгованості, за виконання плану закупівель товарів постачальника, за точність закупівельних прогнозів, за дотримання певного асортименту товарів при закупівлі, включаються до витрат на збут (рах. 93).

Оскільки мотиваційні виплати спрямовуються на стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), такі витрати можуть бути віднесені до маркетингових послуг (УПК №123).

 

Вплив знижок на розмір доходу

Положення ст. 659 ЦКУ зобов'язують продавця попередити покупця про всі права третіх осіб на товар, що продається (права наймача, право застави, право довічного користування тощо).

У разі невиконання цієї вимоги покупець має право вимагати зниження ціни або розірвання договору купівлі-продажу, якщо він не знав і не міг знати про права третіх осіб на товар.

У роздрібній торгівлі суб'єкт господарювання повинен забезпечити інформування споживачів про роздрібні ціни на товари в грошовій одиниці України за допомогою ярликів цін (цінників) або покажчиків цін.

При цьому суб'єкт господарювання може застосовувати до непродовольчих товарів, які реалізує, знижки або зменшення ціни, проводити їх розпродаж у порядку, встановленому законом. Він повинен довести до споживачів інформацію про ціну товару, що була встановлена до початку застосування знижок або зменшення ціни, проведення відповідного розпродажу, а також ціну товару, встановлену після їх початку (п. 15 Правил №104).

Докладно про бухгалтерський облік наданих знижок (бонусів тощо, які зменшують ціну проданого товару) у покупця і продавця читайте тут

 

Зміна ціни за будівельним контрактом

Про те, що дохід за будівельним контрактом включає передбачену таким контрактом ціну, а також суму відхилень, претензій та заохочувальних виплат за будівельним контрактом зазначено в п. 10 П(С)БО 18, а не в П(С)БО 15.

В п. 9 П(С)БО 18, встановлено, що суми відхилень, претензій та заохочувальних виплат за будівельним контрактом визнаються доходом, якщо:

  • існує імовірність отримання економічних вигод;
  • можлива їх достовірна оцінка.

Зменшення плати за роботу можливе лише за умови виконання сторонами договору вимог, встановлених ст. 852, 853 ЦКУ.

Відповідно до ч. 1 ст. 852 ЦКУ, якщо підрядник відступив від умов договору підряду, що погіршило роботу, або допустив інші недоліки в роботі, замовник має право за своїм вибором вимагати:

  • або безоплатного виправлення цих недоліків у розумний строк;
  • або виправити їх за свій рахунок з правом на відшкодування своїх витрат на виправлення недоліків;
  • або відповідного зменшення плати за роботу, якщо інше не встановлено договором.

Положення ч. 1 ст. 853 ЦКУ зобов'язують замовника прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її, і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підряднику.

Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право надалі посилатися на ці відступи від умов договору або недоліки у виконаній роботі.

Замовник, який прийняв роботу без перевірки, позбавляється права посилатися на недоліки роботи, які могли бути встановлені при звичайному способі її прийняття (явні недоліки) (ч. 2 ст. 853 ЦКУ).

Докладніше про те, чи можливо зменшення вартості підрядних робіт після підписання акта та введення об’єкта до експлуатації, читайте тут та тут.

 

Зменшення доходу від реалізації товару при його поверненні

Відмовитися від договору купівлі-продажу та повернути товар продавцеві покупець має право за таких обставин:

  • якщо приналежності товару або документи, що стосуються товару, не передані продавцем у встановлений строк (ч. 2 ст. 666 ЦКУ);
  • якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу (ч. 1 ст. 670 ЦКУ);
  • якщо асортимент отриманого товару не відповідає умовам договору купівлі-продажу (ч. 3 ст. 672 ЦКУ);
  • якщо продавцем передано товар неналежної якості (ч. 1 ст. 678 ЦКУ);
  • у разі передання продавцем некомплектного товару (ч. 1 ст. 684 ЦКУ).

У роздрібній торгівлі відповідно до абз. 3 п. 25 Правил №104 споживач може відмовитися від прийняття товарів у разі виявлення невідповідності товарів умовам продажу (даним, зазначеним у розрахунковому документі), некомплектних або товарів неналежної якості.

У цьому разі оформляється акт, у якому зазначаються причини відмови. На підставі акта суб'єкт господарювання повинен доставити споживачеві товари без недоліків або повернути вартість товарів та послуг.

Витрати, пов'язані зі заміною товарів, здійснюються за рахунок суб'єкта господарювання.

Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), наведено в додатку 3 до постанови КМУ №172.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки зі споживачем провадяться, виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються такому споживачеві в день розірвання договору. В разі неможливості повернути гроші в день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів (п. 27 Правил №104).

Споживач також має право розірвати договір, укладений поза торговельними або офісними приміщеннями (в т.ч. з інтернет-магазином), за умови повідомлення про це продавця протягом 14-ти днів з дати одержання документа, що засвідчує факт здійснення правочину поза торговельними або офісними приміщеннями чи прийняття товару або першої поставки такого товару, за умови, що такий товар є річчю, а прийняття чи поставка товару відбувається пізніше часу одержання споживачем документа на їх продаж.

Продавець повинен повернути сплачені гроші без затримки не пізніше 30-ти днів з моменту повідомлення споживачем про розірвання договору. Споживач має право не повертати товар до моменту повернення йому сплаченої ним суми грошей (п. 1.7 Правил №104).

Норми п. 1.10 Правил №104 зобов'язують продавця повернути сплачені покупцем гроші та відшкодувати витрати, понесені ним у зв'язку з поверненням продукції, протягом 30-ти днів з моменту одержання повідомлення споживача про недійсність договору.

Договором може передбачатися, що товар, який був надісланий поштою, повинен у разі розірвання договору також бути повернений поштою.

Будь-які витрати, пов'язані з поверненням товару, покладаються на продавця. Продавець повинен відшкодувати витрати споживача у зв'язку з поверненням товару.

В обліку вартість повернених покупцем продукції та товарів відображаються за дебетом субрахунку 704 «Вирахування з доходу». За кредитом субрахунку 704 відображається списання дебетових оборотів на рахунок 79 «Фінансові результати».

Розглянемо умовний приклад.

 

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

Відображено вирахування з доходу на суму поверненого товару

704

361

1200

Повернено кошти покупцю

361

301 (311)

1200

Відкориговано податкові зобов’язання з ПДВ

704

641

- 200

Відкориговано собівартість реалізованого товару методом «сторно»

902

281

- 750

Відображено фінансовий результат

791

791

704

902

1000

-750

 

У разі якщо покупець не повертає неякісний товар продавцю, отримуючи за нього повне відшкодування сплаченої вартості, таку операцію слід визнавати безоплатним наданням товару.

Повернута покупцю сума відшкодування відображається продавцем за ДТ 948 та КТ 301 (311) як суми визнаних економічних санкцій за невиконання підприємством законодавства та умов договорів без коригування суми ПДВ. Докладніше про це читайте тут.

***

Читайте також:

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»

  • Ремонти, покращення та повернення об'єкта фінлізингу
    Минулого разу ми розглянули питання бухгалтерського та податкового обліку отримання/передачі об’єкта фінлізингу орендарем/орендодавцем. А тепер поговоримо про облік ремонтів, покращень об’єкта фінлізингу та його повернення
    Сьогодні 15:0328
  • Фінансовий лізинг: що це таке і як його обліковувати
    Якщо дуже спрощено, то фінансовий лізинг – це довгострокова оренда основного засобу, переважно з правом викупу. Як обліковують та оподатковують операції з передачі та отримання майна у фінлизінг та що взагалі є фінансовим лізингом, розглянемо в статті
    12.11.2024121
  • Інвентаризація резервів і забезпечень: пам’ятка бухгалтеру
    У цій статті розглянемо основні особливості інвентаризації резерву сумнівних боргів і забезпечень перед складанням річної фінансової звітності
    06.11.2024194
  • Інвентаризація каси: пам’ятка бухгалтеру
    У цій статті розглянемо особливості інвентаризації каси підприємства, яка проводиться перед складанням річної фінзвітності. Підкреслимо, що у 2024 році інвентаризацію каси потрібно провести в період з листопада по грудень 2024 р.
    25.10.2024166
  • Дизельгенератор для ОСББ: придбати можна, а які платити податки?
    ОСББ вирішило придбати дизельгенератор вартістю 4,5 млн грн. Чи зможе ОСББ й надалі залишатися неприбутковою організацією? Які ще при цьому виникнуть зобов’язання — з ПДВ, екологічного податку, акцизу тощо?
    22.10.2024140