• Посилання скопійовано

Iнвентаризація ОЗ – 2022: проводимо і під час війни

Під час інвентаризації ОЗ перевіряють і документально підтверджують їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання та оцінку

Iнвентаризація ОЗ – 2022: проводимо і під час війни

Річна інвентаризація ОЗ 

Річна інвентаризація ОЗ обов’язково проводиться під час інвентаризації активів та зобов’язань підприємства перед складанням річної фінансової звітності (п. 7 розділу І Положення №879).

Відповідно до п. 10 розділу І Положення №879 інвентаризація необоротних активів перед складанням річної фінансової звітності проводиться до дати балансу в період трьох місяців (тобто у період з 1 жовтня по 31 грудня звітного року), крім незавершених капітальних інвестицій, об’єктів основних засобів, які на момент інвентаризації будуть знаходитися поза підприємством, зокрема автомобілів, морських і річкових суден, які відбудуть у тривалі рейси, тощо. 

Інвентаризація незавершених капітальних інвестицій проводиться в період двох місяців до дати балансу – з 1 листопада по 31 грудня звітного року.

Якщо на підприємстві є автомобілі, морські й річкові судна, які відбудуть у тривалі рейси, інші ОЗ, які на дату інвентаризації будуть знаходитися поза підприємством, їх потрібно проінвентаризувати до тимчасового вибуття. 

Не всі ОЗ потрібно інвентаризувати щорічно. Земельні ділянки, будівлі, споруди та інші нерухомі об’єкти можна інвентаризувати один раз на три роки. 

Це правило не поширюється на:

  • нерухоме майно державних підприємств, їх об’єднань, установ та організацій, у тому числі те, що передано в оренду, концесію;
  • державне майно, яке не увійшло до статутного капіталу господарських організацій, утворених у процесі приватизації та корпоратизації, інвентаризація яких проводиться відповідно до вимог законодавства щодо інвентаризації об’єктів державної власності.

Тож, якщо підприємство не є державним або не має зазначеного майна, воно може прийняти рішення не проводити інвентаризацію свого нерухомого майна у 2022 році, якщо воно вже інвентаризувало його у 2020 або у 2021 році. Це рішення про відмову від інвентаризації нерухомого майна можна оформити наказом керівника. На нашу думку, такий наказ не обов’язковий, адже це «правило трьох років» прямо передбачене Положенням №879.

Є ще одне правило: за рішенням керівника підприємства (тут вже обов’язково потрібно оформити це рішення наказом керівника) інвентаризація інструментів, приладів, інвентаря (меблів), які обліковуються на субрахунку 106,  може проводитися щороку обсягом не менше 30 відсотків усіх зазначених об’єктів з обов’язковим охопленням інвентаризацією всіх інструментів, приладів, інвентаря (меблів) протягом трьох років. Цим правилом можна скористатися у 2022 році, якщо підприємство не має доступу до якихось об’єктів зазначених груп і їх кількість не перевищує 70% усіх об’єктів на субрах. 106. Надалі, у 2023 та 2024 році, потрібно буде проінвентаризувати те, що залишиться поза увагою в 2022 році.

Пунктом 7 Положення №879 визначено інші випадки обов'язкового проведення інвентаризації, крім перед складанням річної фінансової звітності. Зокрема, у воєнний час для ОЗ актуальні такі випадки:

  • встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства;
  • техногенні аварії, пожежа чи стихійне лихо (на день після закінчення явищ) в обсязі, визначеному керівником підприємства;
  • припинення підприємства (проводиться суцільна інвентаризація в обсязі, визначеному п. 6 розділу I Положення №879).

Проте, навіть якщо ви вже проводили у 2022 році інвентаризацію активів у зв’язку зі зазначеними причинами, результат можна використати хіба для визначення тієї частини ОЗ, яка буде перевірятися наприкінці року. Бо річну інвентаризацію треба провести обов’язково! 

 

Особливості проведення інвентаризації ОЗ у воєнний час

У зв’язку з тимчасовою окупацією частини території України та збройною агресією РФ підприємства могли втратити доступ до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку. Ці випадки врегульовані п. 8 Положення №879.

Підприємства, які з дати початку тимчасової окупації мали місцезнаходження на території:

  • Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, 
  • на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, 
  • території проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;
  • мали (мають) місцезнаходження в районах проведення воєнних (бойових) дій у період дії воєнного стану;
  • підприємства, структурні підрозділи (відокремлене майно) яких розташовані на (в) таких територіях (районах),  ̶ 

проводять інвентаризацію у разі можливості безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов'язання та власний капітал підприємств.

Керівники вищезазначених підприємств у разі встановлення фактів викрадення (розкрадання), нестачі, знищення (псування) майна, можуть прийняти рішення про проведення інвентаризації такого окремо визначеного майна на день встановлення таких фактів.

Зазначені підприємства зобов’язані провести інвентаризацію станом на 1 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду. Звертаємо увагу, що тут говориться про фактичне зникнення перешкод доступу у самого підприємства. Рішення про те, що перешкоди зникли і доступ відновився, приймає керівник підприємства, він же і видає наказ про проведення інвентаризації.

Тут уже йдеться не про дотримання загальних строків проведення обов’язкової інвентаризації, а про її позапланове проведення після відновлення доступу до активів. А вже після проведення цієї інвентаризації підприємство починає дотримуватися загальних строків. 

Але, наприклад, якщо доступ до ОЗ відновився у листопаді, підприємство проводить їх інвентаризацію на 1 грудня, і тим самим воно вкладається у строки проведення річної інвентаризації. Ще одну інвентаризацію ОЗ проводити, на думку автора, не обов’язково. 

 

Організація та початок інвентаризації ОЗ

Перед інвентаризацією видається наказ керівника про її проведення зі зазначенням періоду проведення (дати початку та дати закінчення) та видів активів, що підлягають інвентаризації. На практиці у такому наказі затверджується й склад інвентаризаційної комісії (яка підписуватиме інвентаризаційні описи та акти на списання) та склад робочої інвентаризаційної комісії (яка безпосередньо і проводитиме інвентаризацію та складатиме доповідні записки про стан ОЗ, на ті ОЗ, що підлягають ремонту, та на ті, що підлягають списанню, зі зазначенням інвентаризаційних номерів та місцезнаходження).

Робочі інвентаризаційні комісії створюються за наказом керівника на великих підприємствах, а також для безпосереднього проведення інвентаризації у місцях зберігання та виробництва, де одна комісія не може забезпечити якісне проведення інвентаризації.

До складу як інвентаризаційної комісії, так і до складу робочих інвентаризаційних комісій включаються представники апарату управління підприємства, бухгалтерської служби та досвідчені працівники підприємства, які знають об'єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери). Iнвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник).

До складу робочих інвентаризаційних комісій можуть бути включені члени інвентаризаційної комісії.

Iнвентаризація проводиться повним складом інвентаризаційної комісії (робочої інвентаризаційної комісії) та у присутності матеріально відповідальної особи.

До початку інвентаризації ОЗ варто перевірити:

1) наявність і стан технічних паспортів та іншої технічної документації на ОЗ;

2) наявність документів на ОЗ, що здані чи прийняті підприємством в оренду, на зберігання, у тимчасове користування. При виявленні розбіжностей і неточностей у бухгалтерському обліку або технічній документації вносять виправлення й уточнення. 

 

Оформлення результатів інвентаризації

Основними документами для оформлення результатів інвентаризації відповідно до п. 14 розділу II Положення №879 є інвентаризаційні описи, акти інвентаризації, звіряльні відомості, протокол інвентаризаційної комісії.

В інвентаризаційному описі ОЗ зазначаються наявність та стан ОЗ за найменуванням, роком випуску чи спорудження та інвентарним номером. Також вписують (за наявності) ОЗ, які належать іншим підприємствам (оренда, позичка, зберігання) й обліковуються поза балансом. 

При виявленні придатних для використання об'єктів ОЗ, залишкова вартість яких дорівнює нулю, постійно діюча (робоча) інвентаризаційна комісія оформляє пропозицію про визначення їх справедливої та ліквідаційної вартості. ОЗ, що не придатні для експлуатації і не підлягають відновленню, включають до окремого інвентаризаційного опису.

Iнвентаризаційні описи підписують усі члени (робочої) інвентаризаційної комісії та матеріально відповідальні особи. При цьому матеріально відповідальні особи дають розписку, в якій підтверджують, що перевірка активів відбулася в їх присутності, у зв'язку з чим претензій до членів комісії вони не мають, та що вони приймають на відповідальне зберігання перелічені в описі активи.

Після закінчення інвентаризації оформлені інвентаризаційні описи здають до бухгалтерії. Після проведення перевірки на останній сторінці за підписами комісії та матеріально відповідальної особи в інвентаризаційних описах в рядку «Вказані в цьому описі дані перевірив» роблять позначку про перевірку цін та підрахунки результату. Після чого складають звіряльну відомість результатів інвентаризації ОЗ.

В актах інвентаризації відображається інформація щодо ОЗ, виявлених під час інвентаризації, яка зіставлена з даними в бухобліку. Крім того, складаються акти на:

  • об'єкти незавершеного капітального будівництва і незавершеного ремонту (зазначають найменування об'єктів, стадію та ступінь їх готовності, кількість або обсяг робіт);
  • обладнання, яке передане для монтажу, але монтаж якого фактично не розпочато (при виявленні такого обладнання необхідно зробити відповідні виправлення в обліку та звітності);
  • закінчені об'єкти ОЗ, які з якихось причин не введено в експлуатацію.

У звіряльній відомості результатів інвентаризації відображають розбіжності між даними бухобліку і даними інвентаризаційних описів (актів інвентаризації). Вартість лишків і нестач ОЗ у звіряльних відомостях наводять відповідно до їх оцінки в регістрах бухобліку. 

Протокол інвентаризаційної комісії складають після закінчення інвентаризації. У ньому зазначають висновки щодо виявлених розбіжностей між фактичною наявністю ОЗ і даними бухобліку, які наводять у звіряльних відомостях, та пропозиції щодо їх врегулювання. Крім того, у протоколі наводять причини нестач, втрат, лишків, а також пропозиції щодо списання нестач, зазначають вжиття заходів щодо запобігання таким втратам і нестачам, іншу інформацію, що є істотною для прийняття рішень щодо ОЗ та розкриття відповідної інформації у фінансовій звітності. Після закінчення інвентаризації протокол передають на розгляд та затвердження керівникові. Протокол має бути затверджений протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації.

За результатами інвентаризації керівник видає наказ для відображення результатів в обліку.

 

Відображення в обліку результатів інвентаризації

Відображення результатів інвентаризації ОЗ в обліку залежить від багатьох факторів і заслуговує на окремий розгляд.

Тут наведемо основні бухгалтерські записи щодо відображення інвентаризаційних різниць щодо ОЗ.

Таблиця

Відображення в бухобліку інвентарізаційних різниць щодо ОЗ

Зміст операції

Д-т

К-т

Виявлено нестачу ОЗ, винні особи не встановлені або у стягненні з винних осіб відмовлено судом (п. 33 НП(С)БО 7)

976

10, 11

13

10, 11

072

 

Коли встановлено винних осіб, залишок за субрахунком 072 зменшується та в обліку відображається сума компенсації

375

716

 

072

Виявлено залишки ОЗ, на які немає первинних документів – вони підлягають оприбуткуванню зі збільшенням доходів майбутніх періодів за справедливою вартістю – п. 4 розд. IV Положення №879

10

69

Після введення об'єкта ОЗ в експлуатацію нараховується амортизація за методом, передбаченим П(С)БО 7 з одночасним визнанням іншого доходу в сумі, пропорційній до нарахованої у такому звітному періоді амортизації 

23, 91 - 94

13

69

746

Виявлено залишки придбаних або створених ОЗ, на які є первинні документи – вони оприбутковуються згідно з документами в порядку, передбаченому для виправлення помилок в обліку.

А) якщо документи датовані  поточним роком, вони відображаються в обліку за загальними правилами, а також нараховується амортизація за час фактичного використання ОЗ в поточному році

15

13, 20, 22, 63, 65, 66 та ін.

10, 11

15

23, 91 - 94

13

Б) якщо документи на створення або придбання ОЗ датовані минулими роками, ця помилка виправляється шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року: відображається первісна вартість ОЗ та сума амортизації за час його використання

10, 11

44

44

13

Виявлено списаний об'єкт ОЗ, який продовжує експлуатуватися. На підставі інвентаризаційних документів бухгалтер складає бухдовідку, в якій зазначає причину помилкового списання та записи зі взяття на баланс раніше списаних ОЗ за методом «червоне сторно»:

   
  • відновлення недоамортизованої частини вартості ОЗ 

10

13

  • коригування ліквідаційної вартості, якщо вона була

(976)

(10)

  • сторно зайво нарахованої амортизації

(23), (91 – 94)

(13)

***

Читайте також

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»

  • Знайомимося з новою формою ТТН: коментар від редакції
    Наказом від 14.11.2024 №1332 Міністерство розвитку громад та територій України внесло зміни до Правил перевезень вантажів автотранспортом в Україні та привело їх у відповідність до Закону про автомобільний транспорт
    17.12.20243 3896
  • Передача ОЗ на баланс держпідприємству: бухоблік та оподаткування
    Підприємство за рішенням органу місцевого самоврядування планує безоплатно передати ОЗ державному суб’єкту господарювання. Що у бухобліку та з оподаткуванням?
    17.12.202468
  • З 13 грудня діють зміни до Інструкції про застосування Плану рахунків бухобліку
    Інструкцію привели у відповідність до чинного законодавства, зокрема щодо відображення в бухобліку операцій з обліку коштів після закриття небанківськими надавачами фінансових послуг платіжних рахунків користувачів. Ці новації почали діяти з 13 грудня
    16.12.202412 551
  • Увага! Мінінфраструктури затвердило нову форму ТТН
    Мінінфраструктури внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні та виклало в новій редакції форму ТТН. Тож з дати набрання чинності слід буде використовувати новий документ. Станом на 13 грудня Наказ ще не опубліковано
    13.12.20249 1548
  • Франчайзинг: облік та оподаткування
    Франчайзинг – це форма ділової співпраці, при якій один госпсуб’єкт (франчайзер) надає іншому (франчайзі) право використовувати свій бренд, бізнес-модель та технології за певну плату. Розглянемо особливості обліку і оподаткування таких господарських операцій
    12.12.2024146