• Посилання скопійовано
Вилучено з «Моїх новин»

Відбудова житла за рахунок місцевого бюджету у 2026 р. звільнена від ПДФО та ВЗ: роз'яснення ДПС для мешканців

Вилучено з «Моїх новин»

Чи загрожує сплата ПДФО та ВЗ громадянам, чиє житло постраждало від обстрілів, у разі фінансування відновлювальних робіт за бюджетні кошти? Чи потрібно організації, яка фінансує ці роботи, відображати їх у додатку 4ДФ? Відповідь ДПС та наш коментар до неї далі

Відбудова житла за рахунок місцевого бюджету у 2026 р. звільнена від ПДФО та ВЗ: роз'яснення ДПС для мешканців

Коментар до ІПК ДПС від 14.09.2026 №5448/ІПК/99-00-24-03-03

Місцева рада виділяє бюджетні кошти, Департаменту архітектури та містобудування залучає будівельників, і ті ремонтують пошкоджений будинок. Проте чи не стануть мешканці будинку боржниками перед бюджетом через отримане благо, і чи потрібно місцевій раді розподілити цей ремонт між мешканцями будинку в додатку 4ДФ?

Читайте, що про це каже ДПС

Чи загрожує постраждалим мешканцям «податок на ремонт» у вигляді ПДФО та ВЗ?

Питання резонне: люди фактично отримують матеріальну вигоду – відремонтоване за бюджетні кошти майно.

ДПС заспокоює: дохід мешканців у цьому випадку звільняється від оподаткування.

Податківці спираються на пп. 165.1.66 ПКУ, де зазначено, що до загального оподатковуваного доходу громадян не включається сума компенсації за пошкоджене або знищене майно. Крім того, така компенсація повністю звільняється і від сплати військового збору (пп. 1.7 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ).

Але чи дійсно ремонт пошкодженого житла можна вважати компенсацією?

Закон №2923 чітко визначає, що компенсація за знищений об’єкт нерухомого майна надається шляхом:

  • надання грошових коштів шляхом їх перерахування на поточний рахунок отримувача компенсації із спеціальним режимом використання для фінансування будівництва будинку садибного типу, садового або дачного будинку;
  • фінансування придбання об’єкта житлової нерухомості (у тому числі інвестування/фінансування його будівництва), земельної ділянки, на якій розташовано такий об’єкт, частки у праві власності на таке майно з використанням житлового сертифіката на придбання об’єкта житлової нерухомості;
  • передачі у власність отримувачу компенсації об’єкта нерухомого майна, відновленого в рамках реалізації місцевих програм відновлення на заміну знищеного об’єкта нерухомого майна.

Важливі рекомендації від редакції:

Оскільки ІПК не має сили нормативного документа і скористатися нею зможе лише та особа, що її замовила, решта зацікавленим особам варто отримати власну ІПК (і переконатися, що ДПС не передумала).

А щоб у мешканців не виникло податкового зобов'язання, фінансування ремонту обов'язково має здійснюватися в межах офіційно затвердженої місцевої програми відновлення. Переконайтеся, що об'єкт відновлення включено до офіційної місцевої програми (для застосування пп. 165.1.66 ПКУ та Закону №2923).

Тільки за цієї умови вартість виконаних робіт вже за законом вважатиметься звільненою від оподаткування компенсацією.

Чи треба показувати вартість ремонту в 4ДФ?

Наступне питання – звітність. Якщо податок утримувати не потрібно, чи треба взагалі фіксувати ці операції в Єдиній звітності з ЄСВ, ПДФО та ВЗ?

Чіткої відповіді від ДПС ми не почули.

З одного боку вона стверджує, що такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом протягом звітного періоду. А напряму кошти від Департаменту архітектури та містобудування громадяни і не отримують – вони перераховуються підрядникам, що виконують ремонт.

З іншого боку ДПС чітко зазначила, що для таких операцій передбачена спеціальна ознака доходу «211» – сума доходу, отриманого як компенсація за пошкоджений або знищений об’єкт нерухомого майна.

Тому, якщо  Департамент посилатиметься на відсутність плати ПДФО та ВЗ через те, що вартість ремонту це виплата такої компенсації, то йому доведеться показати цю компенсацію в додатку 4ДФ до Єдиної звітності.

Рекомендація від редакції:

Департаменту архітектури та містобудування варто вести персоніфікований облік співвласників будинку та відображати суми відновлювальних робіт у Додатку 4ДФ із кодом «211».

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до повного тексту цієї статті без реклами можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

Зверніть увагу! Матеріали в розділі «Новини і статті», а також коментарі до них можуть містити аналітичні погляди сторонніх експертів та представників державних органів. Редакція докладає зусиль для перевірки достовірності даних, проте думка авторів може не збігатися з позицією редакції.

Оскільки податкове та бухгалтерське законодавство постійно змінюється, ми рекомендуємо використовувати наведену інформацію як довідкову та звертатися за індивідуальною консультацією перед прийняттям фінансових рішень. Редакція здійснює модерацію коментарів відповідно до Редакційної політики сайту.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Звітність»