• Посилання скопійовано

Бізнес очікує швидкої реакції Мінфіну щодо податкових нововведень для іноземних компаній

У зв’язку з появою нового порядку обліку виникла низка питань щодо його практичної реалізації для відокремлених підрозділів нерезидентів, які станом на 1 січня 2021 року вже перебували на податковому обліку відповідно до правил, що діяли до 1 січня 2021 року

Бізнес очікує швидкої реакції Мінфіну щодо податкових нововведень для іноземних компаній

Європейська Бізнес Асоціація розповідає, що Законом України від 16.01.2020 р. №466-IX запроваджено суперечливі положення щодо податкового обліку в Україні нерезидентів, які здійснюють господарську діяльність на території України та/або які належно зареєстрували на території України відокремлені підрозділи. Для виконання зазначеного обов’язку нерезиденти повинні подати до контролюючих органів протягом трьох місяців з 01 січня 2021 року документи для взяття їх на облік.

З 01 січня 2021 року з переліку платників податку на прибуток-нерезидентів виключено постійні представництва нерезидентів, та включено до нього нерезидентів, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інших нерезидентів, на яких покладено обов’язок сплачувати податок на прибуток підприємств.

ПКУ зобов’язує нерезидентів, які вже були належним чином зареєстровані як платники податку в Україні до 2021 року в особі своїх постійних представництв та відокремлених підрозділів відповідно до правил, що діяли до 2021 року, пройти «перереєстрацію» та стати на податковий облік самостійно. 

19 березня 2021 року набрав чинності наказ Мінфіна від 08.02.2021 р. №62 «Про затвердження Змін до Порядку обліку платників податків і зборів». Наказ №62 встановлює, що нерезиденти, які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, та на дату набрання чинності цим наказом не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобов’язані протягом двох місяців з дати набрання чинності цим наказом подати для постановки їх на облік визначені документи (тобто до 19 травня 2021 року). 

У зв’язку з зазначеним нововведенням виникла низка питань щодо його практичної реалізації для відокремлених підрозділів нерезидентів, які станом на 01 січня 2021 року вже перебували на податковому обліку відповідно до правил, що діяли до 01 січня 2021 року.

Наказ №62 та ДПС у своїх листах запропонували запровадити дві податкові реєстрації з різними реєстраційними (обліковими) податковими номерами для нерезидента та його представництва. На думку Європейської Бізнес Асоціації, такий підхід є надмірно обтяжливим, прямо не випливає з ПКУ та призведе до значної кількості ускладнень під час адміністрування податків.

Вважаємо, що в тих випадках, коли нерезидент здійснює діяльність на території України через постійне представництво у вигляді відокремленого підрозділу, нерезидент та його відокремлений підрозділ могли б мати один реєстраційний (обліковий) податковий номер, а саме код ЄДРПОУ, що надається підрозділу.

Наявність двох податкових реєстрацій з різними обліковими реєстраційними номерами для постійного представництва та нерезидента, що здійснює діяльність в Україні через таке представництво у вигляді відокремленого підрозділу, є обтяжливою та не відповідає ПКУ, який у визначенні нерезидента в п. 14.1.122 включає як саму іноземну компанію, так і її відокремлений підрозділ. 

Відтак вважаємо необхідним внесення змін до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. №1588 для реалізації зазначеного підходу.  

Також потребує роз’яснень ціла низка практичних питань, що вже виникли у зв’язку з запровадженням нових правил реєстрації та адміністрування податків. На жаль, державні органи не спромоглися надати відповіді на ці питання до цього часу.

Наразі існує реальна загроза того, що іноземні компанії подекуди будуть змушені закривати свої представництва, щоб уникнути непередбачуваних наслідків нового та незрозумілого порядку реєстрації та адміністрування.

Такі непродумані та непідготовлені нововведення різко погіршують показники України у різноманітних рейтингах та вчергове сигналізують інвесторам про байдужість бюрократичного апарату до турбот реального прозорого бізнесу. Втім, це також свідчить і про якість роботи чиновників – вона незадовільна.

Європейська Бізнес Асоціація продовжить аналізувати нововведення та збирати питання щодо нього від своїх учасників. Водночас, ми очікуємо термінових дій з боку Міністерства фінансів України у разі, якщо виявиться, що порядок реєстрації, затверджений Наказом №62 є надмірно обтяжливим чи містить низку прогалин/неузгодженостей.

Державі не треба соромитись виправляти допущені помилки, якщо, звичайно, держава у особі її представників взагалі переймається належним виконанням своїх функцій.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Джерело: Європейська Бізнес Асоціація

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Звітність»

  • Скільки транзитних декларацій оформлено у І кварталі 2025 року?
    У І кварталі 2025 року ДМС оформила 25,8 тис. транзитних декларацій, що на понад 2 тис. більше, ніж у попередньому кварталі. Це найбільша кількість декларацій за квартал з початку приєднання України до Конвенції про процедуру спільного транзиту
    18.04.202512
  • Продаж авто: як відзвітувати та сплатити податки?
    Якщо фізособа продала рухоме майно і з цього доходу не було сплачено ПДФО або ВЗ, то вона зобов’язана до 1 травня року, наступного за звітним, подати декларацію про майновий стан і визначити відповідні ПЗ та до 1 серпня сплатити такі ПЗ
    18.04.202526
  • Чи можна сформувати заяву-розрахунок за паперовими лікарняними?
    В особистому кабінеті на вебпорталі е-послуг ПФУ страхувальники можуть сформувати заяву-розрахунок на підставі даних паперового листка непрацездатності. Для цього у формі заяви-розрахунку потрібно зазначити тип листка непрацездатності – “паперовий”
    18.04.2025582
  • Як заповнити таблицю 1.1 додатка 2 до декларації з ПДВ?
    У таблиці 1.1 додатка 2 розшифровується вся сума ПДВ до бюджетного відшкодування, яка виникла за рахунок коригування ПЗ за операцією з експорту РЕЗ, та заповнюється у разі декларування такої суми до бюджетного відшкодування у графі 9 таблиці 1 додатка 2
    18.04.202594
  • Скільки декларацій про майновий стан вже подано за 2024 рік?
    Наразі сума задекларованих доходів становить 88,2 млрд грн. Це на 32,7 млрд грн більше, ніж в аналогічному періоді минулого року. На 14 квітня вже подано понад 104 тис. декларацій про майновий стан. Це – 101% від показника минулорічної кампанії
    17.04.202527