Переважно з початку дії воєнного стану Перелік територій, де ведуться бойові дії або які перебувають під окупацією, на практиці використовували для виплат державних допомог переселенцям. Проте аналогічного Переліку дуже чекав й бізнес! Він був потрібен для застосування тимчасових податкових пільг та правил під час війни та після її закінчення.
Нагадаємо, що для цілей застосування окремих приписів п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ на КМУ покладений обов’язок визначити Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями росії.
Досі за необхідності ми користувались Переліком, який було затверджено Наказом №75 Мінреінтеграції, зокрема, для забезпечення виплат ВПО.
Наразі ж замість виконання прямої норми ПКУ щодо визначення Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих, КМУ визначив механізм формування єдиного для всіх Переліку таких територій.
Вимоги до нового Переліку
Відтепер єдиним джерелом інформації про такі території є той самий Наказ №75 Мінреінтеграції, погоджений Міноборони та сформований на підставі пропозицій обласних військових адміністрацій.
Проте, як вказує КМУ, цей Перелік має передбачати:
- дві градації ведення бойових дій на території: активні та можливі,
- окремий список окупованих територій (населених пунктів, а не громад),
- дати початку та завершення бойових дій та тимчасової окупації (можливо, будуть вказувати не конкретні дати, а часові періоди – кількість днів, тижнів, місяців тощо).
Враховуючи особливу інформацію, яку ми побачимо у Наказі №75, платникам податків слід визначитись з такими питаннями:
- яким чином це буде впливати на пільги, передбачені для окремих податків та інших податкових обов’язків, передбачених п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ на період дії воєнного стану та після його припинення?
- з якої дати та яку редакцію Наказу №75 слід застосовувати в цілях виконання вимог ПКУ?
Отже, до Наказу №75 будуть внесені зміни! І важливо, що в ньому будуть не лише території, а й дати (або, можливо, періоди) окупації та звільнення (або завершення бойових дій).
Якщо пільги мали діяти з 1 березня 2022 року…
На нашу думку, новим Переліком щодо них скористатися буде проблематично. Є ризики, що норми Наказу №75 можуть суперечити окремим приписам п. 69 підрозділу 10 розділі ХХ ПУ.
Наприклад, коли йдеться про звільнення від нарахування та плати за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб.
Таке звільнення від нарахування та сплати поширюється на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан.
Але відповідного Переліку протягом 2022 року фактично не існувало і з’явиться він лише зараз. Чи погодяться податківці на застосування його заднім числом? Наразі невідомо.
Правда, це питання ми би задавали навіть і тоді, коли б відповідний Перелік був визначений постановою КМУ, а не делегування таких повноважень Мінреінтеграції.
В ідеалі варто очікувати нормативний документ від Мінреінтеграції, який буде містити Перелік відповідних територій з датами початку та завершення бойових дій та/або звільнення з тимчасової окупації, починаючи саме з 24.02.2022 року.
Адже саме такий документ буде прямо вказувати на ті періоди, на які поширюється звільнення щодо нарахування сплати податку за землю, у т.ч. плати за користування ними. До речі, у приписах п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ прямо вказано на території, на яких «ведуться (велися) бойові дії».
Якщо звернути увагу на цей документ в останній редакції, то він затверджений станом на 10.11.2022 року. І до затвердження оновленого Наказу, його норми не можуть бути застосовані для цілей застосування пільги з плати за землю.
До речі, тут варто згадати про Київ, оскільки він відсутній у Наказі №75 і врегулювати питання (частково) взялась Київська міська рада, яка 13.09.2022 р. внесла зміни до свого рішення від 23.06.2011 р. №242/5629 «Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві» (зміни від 13.09.2022 р. №5450/5491).
Цими змінами Рішення КМР доповнено новим пунктом 7, яким з 1 березня 2022 року по 31 травня 2022 року ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі 0% від їх нормативної грошової оцінки.
Крім того, на вимогу п. 69.16 та п. 69.22 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ тимчасово, з 1 січня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено чи скасовано воєнний стан:
1) не нараховується та не сплачується екологічний податок платниками цього податку, зареєстрованими (взятими на облік) за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів на територіях за відповідним Переліком;
2) не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти житлової нерухомості, у т. ч. їх частки, які перебувають у власності фіз- та юросіб на територіях за відповідним Переліком.
При цьому платники податку - юрособи протягом шести календарних місяців після місяця, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відображаються зміни розміру ПЗ з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за відповідний податковий період. Для платників податку - фізосіб контролюючий орган самостійно обчислює ПЗ за період з 1 січня по 1 березня 2022 року.
Отже, коли ми говоримо про відповідні території за Переліком, який мав визначити КМУ, натомість маємо Наказ Мінреінтеграції №75, то незважаючи на те, що всі наведені пільги з 1 березня 2022 року застосовуватись раніше, визначення відповідного Переліку територій вони, скоріш за все, не можуть.
Тому варто готуватися до фіскального варіанту. А саме, що всі вищевказані пільги діють на територіях, які будуть визначені новим Наказом №75, який буде затверджений на виконання вимог КМУ.
У будь-якому разі, на нашу думку, сам факт передачі повноважень щодо визначення Переліку територій до Мінреінтеграції, не «узаконює» Наказ №75 в редакціях до 06.12.2022 р. та не дає підстав для застосування вищевказаних пільг за ПКУ.
Втім, виникає питання: як бути, якщо у новому Наказі ми побачимо не лише перелік територій, а й відповідні дати активних бойових дій та/або дати початку тимчасової окупації, а також дати їх звільнення (або зазначення відповідного періоду, наприклад, квітень-червень)?
Для таких випадків, на нашу думку, пільга може бути застосована платниками податків у відповідні періоди та на відповідних територіях. Проте, чи погодяться з нами податківці і якою буде щодо цього судова практика, передбачити важко.
Увага! Ми не можемо виключати й найнеприємніший варіант: Наказ №75 може замість чіткового визначення окремих дат тимчасової окупації чи періоду ведення активних бойових дій містити посилання на офіційні джерела.
Як відомо, інформацію про ситуацію в країні та областях мають право повідомляти Президент України, штаб ЗСУ, Міноборони, правоохоронні органи, обласні військові адміністрації. Тож може виникнути питання, яким чином збирати та підтверджувати таку інформацію.
Хоча загалом це може бути найзручнійший варіант, оскільки факт застосування пільги та відмову від неї кожен платник буде пов’язувати та визначати самостійно з врахуванням офіційної інформації.
Не будемо забувати і те, що новий Наказ №75 має бути погоджений з Міноборони та обласними військовими адміністраціями! А звільнення територій або навпаки початок активних бойових дій може відбуватись та/або змінюватись чи не щотижня. Звісно, вносити зміни до Наказу №75 Мінреінтеграції з такою частотою навряд чи зможе.
А після оновлення сам Наказ №75 набирає чинності з дати його офіційного оприлюднення, що також займає певний час.
Тому платникам податків доведеться ретельно відстежувати інформацію за Наказом №75, адже в деяких випадках слід буде подавати уточнюючі та сплачувати податки або навпаки буде можливість вкотре скористатись пільгою.
Якщо звітні періоди – 2021 та 2022 роки
Відповідно до п. 69.15 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ тимчасово, за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки, не нараховується та не сплачується загальне мінімальне податкове зобов’язання за земельні ділянки, що розташовані на територіях за відповідним Переліком.
Водночас за приписами п. 69.22 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ тимчасово положення ст. 266 ПКУ застосовуються з урахуванням того, що за 2021 та 2022 податкові (звітні) роки не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності фізичних осіб, що розташовані на територіях за відповідним Переліком, а також за житло, яке стало непридатним для проживання.
Для таких ситуацій, на нашу думку, Наказ, який буде затверджений після 06.12.2022 року, може мати також проблеми зі застосуванням.
Справа в тому, що, зокрема, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, фізособам за 2021 рік не буде нарахований податковими органами. А ось щодо 2022 року, то за січень-лютий 2022 року податковий орган має розрахувати суму відповідного податку, який має бути сплачений обов'язково. А ось щодо періодів з 1 березня по грудень 2022 року, то знову ж так ми повертаємось до вищенаведеного – застосування пільги з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізосіб буде залежати від змісту Наказу №75 та зазначеної у ній інформації.
Втім, якщо наказ буде оновлено та офіційно оприлюднено після 01.01.2023 року, то застосування пільги за 2022 рік для фізосіб буде залежати від того, чи будуть у ньому вказані окуповані території та території бойових дій, починаючи з 24.02.2022 р.
Якщо втрачені первинні документи
І ще один момент щодо виконання вимог ст. 44 ПКУ в частині дотримання вимог та строків збереження первинних документів. Адже до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях за відповідним Переліком і не можуть пред’явити первинні документи, як виняток із положень статті 44 ПКУ застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, визначені у п. 69.28 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
Зокрема, підставами неможливості пред’явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях за відповідним Переліком, про що платник податків/податковий агент подає повідомлення до контролюючого органу в довільній формі. У такому разі дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агенту за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів.
Втрата документів, не пов’язана з проведенням на територіях за відповідним Переліком бойових дій а/або тимчасової окупації, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати вказані спеціальні правила.
І ситуація виглядає доволі цікаво. Адже, зважаючи на Перелік за Наказом №75 та вимоги КМУ до його змісту, обов’язок доведення відсутності підстав для застосування положень таких спеціальних правил підтвердження даних податкової звітності покладається на контролюючий орган.
У цьому випадку може бути два варіанти розвитку подій:
- Для тих, хто вже подав відповідні повідомлення та не отримав рішення про застосування таких спеціальних правил, контролюючий орган у разі відмови має послатись на новий Наказ №75. Таке рішення, звісно, можна буде оскаржити в адміністративному суді (судова практика наразі матиме вирішальне значення, адже питання порядку застосування нового Наказу №75 неодмінно постане в суді).
- Якщо платники податків вже подали відповідні повідомлення та отримали рішення про можливість застосування таких спеціальних правил підтвердження даних податкової звітності, то переглядати їх через новий Наказ №75 після його офіційного оприлюднення податковий орган не матиме права – заборонено переглядати ПЗ у бік збільшення за податкові періоди, вказані у такому повідомленні.
Висновки
Наразі ми маємо лише повідомлення від КМУ щодо вимог до Наказу №75 та його змісту. Оновленого Переліку ще не оприлюднили.
Тому після офіційного оприлюднення тексту його слід буде уважно вивчити з врахуванням наведених нами вище зауважень та спрогнозованих наслідків.
А ще на цю ситуацію неодмінно має відреагувати ДПС та надати відповідні роз’яснення. Тож стежте за нашими новинами, ми обов’язково ще не раз повернемося до цієї теми!