• Посилання скопійовано

До 30 вересня (включно) слід подати звіт про ТЦУ за 2023 рік: пам’ятка від редакції

Юрособи, які здійснювали контрольовані операції у 2023 році, повинні до 1 жовтня (останній день – 30 вересня) 2024 року подати Звіт про контрольовані операції. На що треба звернути увагу при його складанні та за якою формою звітувати, про це все у статті

До 30 вересня (включно) слід подати звіт про ТЦУ за 2023 рік: пам’ятка від редакції

Які підприємства мають подавати Звіт про КО

Звіт про контрольовані операції повинні подавати юридичні особи – платники податку на прибуток, які здійснювали у звітному році контрольовані операції та відповідають таким критеріям, наведеним у ст. 39 ПКУ:

  • річний дохід від будь-якої діяльності має перевищувати 150 млн грн;
  • обсяг господарських операцій з кожним контрагентом має перевищувати 10 млн грн;
  • контрагенти (нерезиденти) мають відповідати одній з ознак, наведених у пп. 39.2.1.1 ПКУ.

Якщо всіх трьох критеріїв за 2023 рік дотримано, вважається, що підприємство здійснювало контрольовані операції, а отже, повинно подавати Звіт.

Строк подання Звіту про контрольовані операції – до 1 жовтня 2024 року.

 

За якою формою складається Звіт про КО

Форму Звіту про КО та Порядок його складання затвердив Наказ Мінфіну від 18.01.2016 №8. Але до нього час від часу вносять зміни. 

Як ми писали тут, з 01.08.2024 подання Звітів про контрольовані операції здійснюється за новою формою. Е-форма Звіту про контрольовані операції вже доступна для завантаження на вебпорталі ДПС та має такі формати: J014707, J0147107, J0147207.

Зверніть увагу: Звіт про КО має статус податкової декларації, і згідно з п. 46.6 ПКУ нова форма мала би застосовуватись під час звітування за 2025 рік. Проте, як це часто буває, податківці знехтували цією нормою і пропонують подавати Звіт за новою формою вже зараз, під час звітування за 2023 рік. 

За повідомленням податківців, серед основних змін до форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції (далі – Звіт) варто зазначити такі:

- у Звіті додано нові графи для уточнення інформації щодо нерезидентів, які здійснюють свою господарську діяльність на території України через постійні представництва, та внесено зміни до назв окремих граф та рядків, а саме:

  • додано нові графи 7, 7.1, 7.2, 7.3, 8, 8.1, 8.2, 8.3 та 8.4 для уточнення інформації щодо нерезидентів, які здійснюють свою господарську діяльність на території України через постійні представництва;
  • внесено зміни до назв окремих граф та рядків, а саме: графи 2, 3, 5 загальної частини Звіту про КО, графи 2, 4, 5 у таблиці Загальні відомості про контрольовані операції;

- у додатку «Відомості про особу, що здійснює контрольовані операції», зокрема:

  • змінено порядок відображення та збереження інформації щодо кодів підстав віднесення операцій до контрольованих; 
  • деталізовано інформацію щодо умов постачання в контрольованих операціях; 
  • додано графу 17.1, в якій зазначається сума кредиту, депозиту, позики згідно з умовами контракту у валюті контракту; 
  • додано графу 19.1, в якій вказується офіційний курс гривні до іноземної валюти на дату відображення контрольованої операції у бухгалтерському обліку. 

Також у формі Звіту було уточнено назви окремих граф та рядків, а саме:

  • графи 2, 3, 5 загальної частини Звіту, графи 2, 4, 5 у таблиці Загальних відомостей про контрольовані операції;
  • графи 1, 5, 6 у таблиці Відомості про контрольовані операції додатка до Звіту.

 

Особливості заповнення Звіту про КО

Звіт про КО складається з трьох елементів:

1. Звіт про КО, який містить 2 частини:

  • заголовна частина – реквізити платника: повне найменування, податковий номер, податкова адреса, найменування контролюючого органу, інформація про нерезидента та постійне представництво;
  • основна частина – перелік контрагентів із зазначенням реєстраційних даних та загальної суми взаємодії.

2. Додаток «Відомості про особу, що здійснює КО», який теж містить 2 частини:

  • заголовна частина – Інформація про особу, яка бере участь у КО (за їх нумерацією у Звіті) та підстави віднесення  операцій до КО;
  • основна частина – Інформація про КО: предмет КО, контракт/договір, умови постачання, код сторони операції, код країни походження, дата здійснення операції, ціна, кількість, одиниці  виміру, код валюти, загальна вартість операцій, код методу встановлення відповідності умов КО принципу «витягнутої руки», тощо.

3. Додаток «Інформація про пов'язаність осіб». Заповнюється, якщо здійснювались КО з пов’язаними особами. Коди ознак пов'язаності містяться у додатку 2 до Порядку №8.

Нагадуємо, що Звіт можна подати за трьома типами:

  • «звітний» – якщо Звіт за звітний рік подається вперше;
  • «звітний новий» – у разі виправлення помилки у поданому Звіті до закінчення граничного строку його подання;
  • «уточнюючий» – для виправлення  помилки після граничного строку подання Звіту.

 

Загальні рекомендації до заповнення

Заповнення «Повного найменування особи» рекомендовано здійснювати великими літерами без розділових знаків (лапки, коми, крапки з комами тощо).

Відомості щодо «Повного найменування особи» бажано вносити до додатка українською мовою, але можливе й використання мови контракту. 

За наявності одночасного виконання таких умов, як ідентичність товарів та незмінні умови постачань, можливе групування показників.

Грошові показники відображаються у грн без копійок (з відповідним округленням), крім граф 16, 19.1 додатка та значення в інформації до додатка.

Кількість товару відображається відповідно до одиниці виміру, обраної платником податків, згідно з Класифікатором №8. У разі неможливості вираження кількості у кілограмах допускається вираження в додаткових одиницях виміру (штуки, літри, кубічні метри тощо) з обов'язковим зазначенням одиниці виміру у відповідній графі Звіту. Бажано використовувати одиницю, визначену контрактом.

Кількісні вагові показники зазначаються відповідно до первинних документів.

Дати заповнюються у форматі «чч.мм.рррр».

Додаток «Відомості про особу, що здійснює КО» заповнюється окремо на кожну особу, яка бере учать у контрольованих операціях. Додаток містить відомості про особу, яка бере участь у КО та докладну інформацію про здійснені протягом звітного року КО.

Порядковий номер додатка до Звіту має відповідати порядковому номеру, зазначеному у графі 1 таблиці Загальних відомостей про КО основної частини Звіту щодо відповідної особи – сторони КО. Кількість додатків має дорівнювати останньому порядковому номеру особи – сторони КО, зазначеної у цій графі. У службовому полі «номер порції» зазначається номер порції додатка до Звіту від 01 до 99. При цьому кількість записів у порції становить не більше 20 тис. записів.

Увага! Повний алгоритм заповнення Звіту про КО та додатків до нього ви можете подивитися тут.

 

Як перевірити, чи правильно ви склали Звіт, чи ні? 

Показники, що мають збігатися в окремих частинах Звіту про КО, такі:

  • у графі 6 заголовної частини Звіту про КО має бути вказна кількість унікальних додатків до Звіту про КО, яка має збігатися з фактичною кількістю наданих звітів; 
  • цифровий код країни реєстрації у графі 4 основної частини Загальних відомостей про контрольовані операції має збігатися із цифровим кодом країни, що наведено в заголовній частині додатка до Звіту про КО «Відомості про особу, що здійснює контрольовані операції», для кожного з наведених додатків;
  • загальна сума контрольованих операцій з контрагентом (всього), що наведено у графі 5 основної частини Загальних відомостей про контрольовані операції має збігатися з рядком «Разом» графи 20 основної частини додатка – Відомості про особу, що здійснює КО по відповідному контрагентові.

Перевіряти, чи збігаються ці показники, треба обов’язково. Адже у ДПС також розроблено алгоритм контролю з метою приймання Звіту.

Втім, у разі недотримання вимог Порядку №8 щодо заповнення Звіту (з додатками) платники податків отримуватимуть квитанції з описом допущених та виявлених порушень. І це буде ще однією підказкою, де ви помилилися під час складання Звіту. 

Так, Звіт платника податків не прийматиметься у разі, якщо до нього не будуть додані додатки, передбачені Порядком №8 (кількість додатків «Відомості про особу, що здійснює контрольовані операції» має відповідати кількості контрагентів, а кількість додатків «Інформація до додатка до Звіту про контрольовані операції» має дорівнювати кількості контрагентів, вказаних платником податків, пов’язаних з ним).

Звіт платника податків приймається, проте у разі некоректного заповнення Звіту (з додатками) надсилається квитанція №2 у разі, якщо буде встановлено, зокрема:

  • невідповідність сум контрольованих операцій, зазначених у Звіті та у Відомості по даному контрагенту (значення графи 5 «Загальна сума контрольованих операцій з контрагентом (всього) (грн)» таблиці Звіту має дорівнювати значенню рядка(ів) «Разом» графи 20 таблиці додатка №n (з урахуванням наявності порцій) Відомості по даному контрагенту-нерезиденту);
  • графи (цифровий код країни реєстрації нерезидента, код товару за УКТ ЗЕД, код послуги, умови постачання, одиниці виміру) заповнюються не відповідно до класифікаторів держав світу ДК 007-96 (Перелік 32), товарів зовнішньоекономічної діяльності, продукції та послуг ДК 016:2010 (КЗЕП), міжнародних комерційних умов (Інкотермс), систем позначень одиниць вимірювання та обліку ДК 011-96 (Класифікатор №8), іноземних валют (Класифікатор №24);
  • графи заповнюються не згідно з кодами, передбаченими Порядком №8 (підстави віднесення господарських операцій до контрольованих; ознаки пов’язаності особи; найменування операції; типу предмета операції; сторони операції; методу встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки»; показників рентабельності; джерел інформації);
  • відсутні позначки в полі рядка «Код(и) ознак(и) пов’язаності».

 

Відповідальність за порушення

Згідно з абз. 3 п. 120.3 ПК, штрафи за неподання звітності за контрольованими операціями у 2024 році такі (з урахуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2023 р.):

  • штраф у розмірі 300 ПМ, або 805 200 грн за неподання Звіту про КО;
  • 3 відсотки суми контрольованих операцій, щодо яких не було подано документацію, з трансфертного ціноутворення (сукупність документів або єдиний документ, складений у довільній формі), або додаткова інформація за запитом стосовно обґрунтування відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» (але не більше 200 ПМ, або 536 800 грн).

При цьому податківці для визначення штрафу застосовують розмір ПМ саме станом на 1 січня того року, за який треба було звітувати! Як приклад, таку консультацію вони наводили у «ЗІР». 

Зверніть увагу! Сплата таких фінансових санкцій (штрафів) не звільняє платника податків від обов’язку подання звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення, та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу)!

Далі п. 120.4 ПКУ встановлює розмір штрафів вже за Звіти, які були подані, але з неправильною інформацією

Відповідно до пункту 120.4 ПКУ невключення до поданого Звіту інформації про всі здійснені протягом звітного періоду контрольовані операції – тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі 1 відсоток суми контрольованих операцій, незадекларованих у поданому Звіті, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року, за всі незадекларовані контрольовані операції, здійснені у відповідному звітному році.

Неподання платником податків уточнюючого Звіту після закінчення 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати штрафу (штрафів), передбаченого пунктом 120.4 ПКУ, – тягне за собою накладення штрафу в розмірі одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року, за кожен календарний день неподання уточнюючого Звіту, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року.

При цьому, як роз’яснюють податківці, ПКУ не передбачено застосування штрафних санкцій у разі самостійного виправлення платником податків методологічних помилок, допущених під час складання Звіту, що не призвели до недекларування або несвоєчасного декларування контрольованих операцій у раніше поданому Звіті.

Автор: Брік Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Звітність»