• Посилання скопійовано

Лист ДПС від 06.02.2025 р. № 91/2/99-00-21-01-01-02

Щодо порядку складання податкових накладних, заповнення форми N 20-ОПП, отриманих онлайн довідок про статус податкового резидента

Лист ДПС від 06.02.2025 р. № 91/2/99-00-21-01-01-02

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 06.02.2025 р. №91/2/99-00-21-01-01-02

Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики
Міністерство фінансів України (код ЄДРПОУ 00013480)

Державна податкова служба України відповідно до звернення Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики від 31.01.2025 N 04-32/10-2025/25799 (вх. ДПС N 89/2 від 03.02.2025) та листа Міністерства фінансів України від 05.02.2025 N 11120-07-62/3730 (вх. ДПС N 199/4 від 06.02.2025) про розгляд та надання позиції із актуальних питань платників податків щодо застосування окремих норм податкового законодавства України - у межах компетенції повідомляє таке.

Питання 1.

Щодо порядку складання податкових накладних у разі надання послуг з доступу до мережі "Інтернет" підприємством (платником ПДВ) фізичним особам (неплатникам ПДВ).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Податкового кодексу України (далі - Кодекс) (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено в розділі V, підрозділах 2 та 10 розділу XX Кодексу.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 розділу V Кодексу на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України від 05 жовтня 2017 року N 2155-VIII "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" (зі змінами) та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 розділу V Кодексу).

Згідно з пунктом 201.4 статті 201 розділу V Кодексу платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг протягом періоду, за який складається така податкова накладна, постачання яких має безперервний або ритмічний характер:

покупцям - платникам податку - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер протягом періоду, за який складається така податкова накладна, з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг відповідному платнику протягом такого місяця;

покупцям - особам, не зареєстрованим платниками податку, - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням всього обсягу постачання товарів/послуг таким покупцям, з якими постачання мають такий характер протягом такого місяця.

У разі якщо станом на дату складення зазначених податкових накладних сума коштів, що надійшла на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг продавця як оплата (передоплата) за товари/послуги, перевищує вартість поставлених товарів / послуг протягом місяця, таке перевищення вважається попередньою оплатою (авансом), на суму якої складається податкова накладна у загальному порядку не пізніше останнього дня такого місяця.

Для цілей пункту 201.4 статті 201 розділу V Кодексу ритмічним характером постачання вважається постачання товарів/послуг одному покупцю два та більше разів на місяць.

Податкова накладна може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо податкова накладна не була складена на ці операції) у разі:

здійснення постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), розрахунки за які проводяться через касу / реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій, або через банк, небанківського надавача платіжних послуг чи платіжний пристрій (безпосередньо на рахунок постачальника);

виписки транспортних квитків, готельних рахунків або рахунків, які виставляються платнику податку за послуги зв'язку, інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер постачальника (продавця), крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами;

надання платнику податку касових чеків, що містять суму поставлених товарів / послуг, загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального та податкового номерів постачальника).

Враховуючи викладене та виходячи з опису питання, повідомляємо.

Зважаючи на те, що операції з постачання послуг із доступу до мережі "Інтернет" мають безперервний характер, з урахуванням норм пункту 201.4 статті 201 розділу V Кодексу, у разі достачання таких послуг покупцям - неплатникам ПДВ, постачальник може складати не пізніше останнього дня місяця, у якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг усім таким споживачам - неплатникам ПДВ, із якими постачання мають безперервний характер протягом періоду, за який складається така податкова накладна, протягом такого місяця.

Якщо на дату складення зазначеної зведеної податкової накладної сума коштів, що надійшла постачальнику як оплата за послуги від споживачів - неплатників ПДВ, перевищує вартість поставлених послуг протягом відповідного періоду (місяця) таким споживачам, таке перевищення вважається попередньою оплатою (авансом), на суму якої складається податкова накладна в загальному порядку, не пізніше останнього дня такого місяця, з урахуванням усієї суми коштів, сплачених усіма такими споживачами - неплатниками ПДВ у такому місяці, понад обсяг фактично поставлених таким споживачам послуг протягом такого місяця.

Питання 2.

Щодо заповнення форми N 20-ОПП, коли в довіднику зазначено дві вулиці Миру, як обрати правильну?

Під час заповнення заяви про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП можливо обрати будь-яку з наведених у довіднику назв вулиці "МИРУ", незважаючи на їхнє кодування, оскільки саме назва вулиці використовується для цілей заяви N 20-ОПП для визначення місцезнаходження об'єкта оподаткування.

Питання 3.

Партнери з Китаю стверджують, що у них довідки про статус податкового резидента отримують онлайн, вони і є оригіналом. Чи можна врахувати цю довідку як оригінальну?

Відповідно до підпункту 14.1.260 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу фрахт - винагорода (компенсація), що сплачується за договорами перевезення, найму або піднайму судна або транспортного засобу (їх частин) для:

перевезення вантажів та пасажирів морськими або повітряними суднами; перевезення вантажів залізничним або автомобільним транспортом.

Згідно з пунктом 133.2 статті 133 розділу III Кодексу платниками податку на прибуток підприємств - нерезидентами є:

юридичні особи, які утворені в будь-якій організаційно-правовій формі та отримують доходи з джерелом походження з України, за винятком установ та організацій, що мають дипломатичні привілеї або імунітет згідно з міжнародними договорами України;

нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інші нерезиденти, на яких покладено обов'язок сплачувати податок у порядку, встановленому цим розділом.

Особливості оподаткування нерезидентів визначено в пункті 141.4 статті 141 розділу III Кодексу.

Згідно з підпунктом 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 розділу III Кодексу доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними цією статтею. Для цілей цього пункту такими доходами є, зокрема, фрахт та доходи від інжинірингу.

У підпункті 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 розділу III Кодексу визначено, що резидент, у тому числі фізична особа - підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб'єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.5 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.

Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України визначено у статті 103 розділу II Кодексу.

Відповідно до пункту 103.1 статті 103 розділу II Кодексу застосування правил міжнародного договору України здійснюється шляхом звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України, зменшення ставки податку або шляхом повернення різниці між сплаченою сумою податку і сумою, яку нерезиденту необхідно сплатити відповідно до міжнародного договору України.

У пункті 103.2 статті 103 розділу II Кодексу передбачено, що особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу (якщо відповідна умова передбачена міжнародним договором) і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України. У разі отримання синдикованого фінансового кредиту особа (податковий агент) застосовує ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України, на дату виплати процентів або інших доходів, отриманих із джерел в Україні, учасникам синдикату кредиторів з урахуванням того, резидентом якої юрисдикції є кожен учасник синдикованого кредиту, та пропорційно до його частки у межах кредитного договору, за умови що він є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу, незалежно від того, виплата здійснюється через агента чи напряму.

Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами пункту 103.4 цієї статті.

Податкові вигоди у вигляді звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку, передбачені міжнародним договором, не надаються стосовно відповідного виду доходу або прибутку, якщо головною або переважною метою здійснення відповідної господарської операції нерезидента з резидентом України було безпосереднє або опосередковане отримання переваг, які надаються міжнародним договором у вигляді звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку. Ця норма не застосовується, якщо буде встановлено, що отримання таких переваг відповідає об'єкту та цілям міжнародного договору України. У разі якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлені інші правила, ніж передбачені цим пунктом, застосовуються відповідні правила міжнародного договору.

Згідно з пунктом 103.4 статті 103 розділу II Кодексу підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх поводження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пунктами 103.5 і 103.6 цієї статті, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України (далі - довідка), а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України.

У пункті 103.5 статті 103 розділу II Кодексу встановлено, що довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.

Відповідно до положень Угоди між Урядом України і Урядом Китайської Народної Республіки про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і майно від 04.12.95, ратифікованої Україною 12.07.96 і яка набрала чинності 18.10.96 (далі - Угода), прибутки, одержані підприємством, яке є резидентом Договірної Держави, від експлуатації морських або повітряних суден у міжнародних перевезеннях, будуть оподатковуватися лише в цій Державі (пункт 1 статті 8 "Міжнародний транспорт" Угоди).

Отже, для цілей звільнення від оподаткування нерезидент має надати платнику податків довідку, оформлену з урахуванням вимог пункту 103.5 статті 103 розділу II Кодексу, зокрема видану компетентним (уповноваженим) органом Китайської Народної Республіки, за формою, затвердженою згідно із законодавством Китайської Народної Республіки, і яка повинна бути належним чином легалізована, тобто перекладена відповідно до законодавства України і засвідчена нотаріально. Також слід дотриматися умови, що отримання переваг у вигляді звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку відповідає об'єкту та цілям Угоди.

Питання 4.

Щодо чинності роз'яснень стосовно визначення дати доходу під час розрахунку через термінал.

Відповідь на запитання "Яка сума вважається доходом ФОП - платника ЄП першої - третьої груп у разі використання платіжних терміналів при здійсненні розрахунків за товари (роботи, послуги): повна сума виручки (з врахуванням суми комісії, утриманої банком) чи сума виручки за мінусом суми комісії, утриманої банком?" (https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42539) переведено до "нечинних", натомість у Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс (далі - ЗІР) внесено уточнену редакцію відповіді на нього, розміщену за покликанням: https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42578.

Відповідь на запитання "Як з метою оподаткування визначається дата отримання доходу ФОП - платником ЄП при здійсненні таким платником податків розрахунків за допомогою POS-терміналів?" (https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42393) є чинною.

Питання 5.

Яке чинне роз'яснення стосовно цього питання?

Запитання-відповідь "У яких випадках ФОП та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, не заповнюють та не подають звітність по єдиному внеску за себе (додаток ЄСВ 1, додаток 1) у складі податкової декларації?" (https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41204) переведено 01.01.2025 до "нечинних" зв'язку із зупиненням на 2025 рік дії пункту 9 примітки 19 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 08 липня 2010 року N 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (зі змінами) відповідно до пункту 3 "Прикінцевих положень" Закону України від 19 листопада 2024 року N 4059-IX "Про Державний бюджет України на 2025 рік".

Окрім того, із цієї тематики в ЗІР розміщено відповідь на запитання "Чи заповнюють та подають Додаток 1 та Додаток ЄСВ 1 по єдиному внеску у складі податкових декларацій за 2023 - 2024 роки платники, які скористалися правом не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок?" (https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42462).

Питання 6.

Як правильно буде вказувати найменування об'єкта оподаткування? Чи не буде помилкою, якщо найменування вказати не "квартира", а відповідно Веб-сайт "Зірочка", з якого і надходять кошти? Адже далі в формі 1-ПРРО вказуватиметься рядок "Назва ГО", яка буде відповідати даним, зазначеним у заяві N 20-ОПП, і які зазначатимуться в чеку.

Заява N 20-ОПП, обов'язок та порядок подання якої встановлено в пункті 63.3 статті 63 Кодексу та розділі VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 N 1588, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за N 1562/20300, заповнюється із дотриманням Пам'ятки для заповнення розділу 3 Заяви про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (додаток до заяви N 20-ОПП), що містить опис даних, які зазначаються у відповідних графах такої заяви.

Графа 3 "Тип об'єкта оподаткування" заяви N 20-ОПП заповнюється відповідно до рекомендованого довідника (далі - довідник), що оприлюднений на вебпорталі ДПС (https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/dovidniki-/127294.html). До графи 4 "Найменування об'єкта оподаткування (зазначити у разі наявності)" вноситься назва об'єкта оподаткування.

Дані, зазначені про об'єкт оподаткування у графах 3 "Тип об'єкта оподаткування" та 4 "Найменування об'єкта оподаткування (зазначити у разі наявності)" заяви N 20-ОПП, не обов'язково будуть ідентичними, але мають відповідати виду діяльності суб'єкта господарювання, спільному чи близькому за змістом до значення, цільового / функціонального призначення об'єкта оподаткування.

У разі здійснення суб'єктом господарювання дистанційного продажу товарів / послуг через інтернет-магазин (вебсайт) суб'єкт господарювання реєструє програмний реєстратор розрахункових операцій на господарську одиницю, про яку повідомлено контролюючий орган як про об'єкт оподаткування, шляхом подання заяви N 20-ОПП.

У графу 3 "Тип об'єкта оподаткування" заяви N 20-ОПП вноситься відповідне значення типу об'єкта оподаткування, за адресою якого забезпечується реалізація товарів / послуг та здійснюється обслуговування інтернет-сайту, наприклад: квартира, житловий будинок, котедж, офіс тощо.

Графа 4 "Найменування об'єкта оподаткування (зазначити у разі наявності)" заяви N 20-ОПП може додатково включати (деталізувати) необхідну для суб'єкта господарювання інформацію про об'єкт оподаткування, певний засіб його індивідуалізації (комерційне найменування, власна назва тощо), що дозволяє асоціювати певні товари, роботи, послуги з діяльністю суб'єкта господарювання.

 В. о. першого заступника Голови                             Владислав БУГАСОВ

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Звітність»