27 серпня 2021 року набрав чинності Наказ Мінфіну від 15.09.2020 р. №561. Ним внесено зміни до Порядку надання документів великого платника податків в електронній формі при проведенні документальної перевірки, який ще у 2011 році був затверджений Наказом Мінфіну №1393.
Суть змін, внесених Наказом №561 - це визначення вимог щодо процедури надсилання великим платником податків електронних документів до податкового органу засобами телекомунікаційного зв’язку. Фактично тут йдеться про електронний аудит великих платників податків, який податковий орган може проводити на підставі п. 85.2 ПКУ. Цей пункт передбачає, що після початку податкової перевірки платник податків зобов’язаний надати у повному обсязі всі документи, що належаться або пов’язані з предметом перевірки. При цьому великий платник податків на запит податкового органу зобов’язаний також надати засобами електронного зв’язку копії документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування чи податкових зобов’язань, а також копії первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності і інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів.
Також зверніть увагу, що надання документів здійснюється в обов’язковому порядку платником податків після початку документальної перевірки, але подавати потрібно документи, що належать або пов’язані саме з предметом перевірки.
Наказом №561 визначено вимоги до подання електронних документів. Зокрема, великий платник податків повинен мати програмне забезпечення з ведення бухгалтерського обліку для формування електронних документів у визначеному форматі, а саме у форматі XML, у вигляді стандартного аудиторського файлу SAF-T ua.
SAF-T - це стандартизований формат подання платниками податків бухгалтерської та фінансової інформації в електронному вигляді до податкових органів, що містять експортовані з вихідної системи обліку достовірні дані. А саме про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов’язань, про зміни у фінансово-господарському стані платника податків за певний період. Структура подання електронних документів, тобто стандартний аудиторський файл, наведено у додатку до Порядку №1393. Такий файл має містити таку інформацію:
- загальну про великого платника податків;
- інформацію щодо елементів облікової політики;
- опис типів господарських операцій;
- дані про власників (засновників) юрособи;
- інформацію за рахунками (субрахунками) бухгалтерського обліку, які застосовуються платником податків, в тому числі розгорнуте сальдо на початок та на кінець періоду;
- дані по дебету та по кредиту;
- дані щодо контрагентів, з яким суб’єкт господарювання мав господарські відносини;
- вид та обсяги продукції (товарів), запаси, необоротні активи тощо.
Податковий орган для отримання інформації від платника податків повинен направити йому запит у довільній формі про надання електронних документів, а також вказати можливі способи їх подання, електронну адресу та контактні телефони відповідальних осіб.
Великий платник податків зобов’язаний, своєю чергою, надати електронні документи (інформацію) не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання такого запиту податкового органу. А підтвердженням прийняття податковим органом електронних документів є, звісно, повідомлення, яке направляється великому платнику податків у вигляді електронного документу засобами телекомунікаційного зв’язку.
Якщо протягом двох робочих днів таке повідомлення не отримано, платник податків повинен надіслати їх повторно, інакше при проведенні документальної виїзної перевірки податківці можуть вимагати від платника надати доступ до електронних документів за його місцезнаходженням та за місцезнаходженням його підрозділів.
Наразі ці зміни стосуються, як ми бачимо, великих платників податків, але слід очікувати, що незабаром електронний податковий аудит буде поширений і на інших платників податків. До речі, вже зараз Мінфін підготував проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу, яким передбачено обов’язкове щорічне подання з 2025 року великими платниками податків стандартного аудиторського файлу SAF-T ua. З 2027 року таке подання буде розповсюджуватися на всіх платників ПДВ. Тобто, якщо зараз електронний аудит проводиться у зв’язку з документальною перевіркою, то надалі він буде запроваджений як обов’язковий щорічний. Більш того, за неподання стандартного аудиторського файлу Мінфін пропонує застосовувати чималий штраф до великих платників податків - у розмірі 100 мінімальних заробітних плат.