Головна Усі новини «Дебет-Кредит» Новини партнерів

Як відтепер ФОПу обліковувати товарні запаси? – «7 хвилин» з Тимуром Алієвим

Хто з ФОПів зобов’язаний відтепер вести товарний облік? За якою формою та правилами вестиметься облік? Яка відповідальність за недотримання правил товарного обліку?


Наказом від 3 вересня 2021 року №496 Мінфін затвердив Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку. Цей Порядок мав би з’явитися ще раніше, адже у пункті 12 статті 3 Закону про РРО передбачено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі при продажу товарів у сфері торгівлі та громадського харчування зобов’язані вести облік товарних запасів в порядку встановленому законодавством і здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. Тож ФОПи, які здійснюють розрахункові операції, повинні керуватись новим Порядком обліку товарних запасів.

 

Кого стосується новий Порядок?

ФОПів загальної системи оподаткування, а також ФОПів – платників єдиного податку, які одночасно є платниками ПДВ. Крім того,  Порядок №496 є обов’язковим для приватних підприємців на єдиному податку без ПДВ, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів і виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння тощо. Отже, якщо йдеться про ФОПів – платників єдиного податку, які не є платниками ПДВ та не торгують переліченими групами товарів, то вони не зобов’язані вести облік товарних запасів відповідно до Закону про РРО.

 

За якою формою ведеться облік?

У додатку до Порядку №496 Мінфін навів форму ведення обліку товарних запасів. Саме до цієї форми ФОП повинен постійно вносити інформацію про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід’ємною частиною такого обліку. Інформація вноситься про товари, які знаходяться у місцях продажу чи на господарському об’єкті, тобто у стаціонарному або будь-якому пересувному об’єкті, у тому числі транспортному засобі, де здійснюються розрахункові операції. Порядок №496 передбачає ведення форми обліку у паперовій або в електронній формі за вибором ФОП. Якщо ФОП обирає електронну форму ведення обліку, то він на власний розсуд обирає програмний формат та метод внесення інформації до форми обліку. Але при цьому форма обліку в електронній формі повинна бути візуалізована на вимогу осіб які проводять перевірку. Тобто ФОП повинен враховувати, що під час перевірки він має надати інформацію в такому вигляді, щоб її можна було переглядати та/або копіювати. Під час перевірки ФОП має надати і первинні документи. Порядок №496 передбачає, що за відсутність оригіналів первинних документів у місці продажу, податковому інспектору можна надати копії таких первинних документів. Але якщо це необхідно в межах перевірки, до її закінчення слід пред’явити оригінали.

 

Що ж саме слід вказувати у формі обліку товарних запасів?

До форми вноситься така інформація:

  • дата здійснення запису;
  • реквізити первинного документа (вид, дата складання, номер);
  • інформація про постачальника або отримувача товарів;
  • загальна вартість товару відповідно до первинного документа про надходження чи вибуття товару;
  • примітки передбачені Порядком № 496.

До форми обліку вноситься інформація про вибуття товарів:

  • у разі продажу товарів за розрахунком у безготівковій формі, які здійснено без застосування РРО або ПРРО у встановлених законодавством випадках,
  • при внутрішньому переміщенні товару між належним одному ФОП місцями продажу, господарськими об’єктами та/або місцями зберігання,
  • у разі знищення або втрати товару,
  • при поверненні товару постачальнику,
  • у разі використання товарів на власні потреби.

Зверніть увагу, дані щодо вибуття товарів через РРО/ПРРО до форми ведення обліку товарних запасів вносити не потрібно. Якщо ФОП здійснює діяльність у декількох місцях продажу чи на господарських об’єктах, то він повинен вести облік товарних запасів також за кожним окремим місцем продажу – господарським об’єктом на підставі відповідних первинних документів. Причому, як документів які підтверджують отримання товарів, так і документів на внутрішнє переміщення товарів між ФОП та його окремими місцями продажу. Первинні документи, на підставі яких внесено записи до форми обліку є обов’язковими додатками до цієї форми. Зверніть увагу, внесення даних до форми обліку щодо надходження товарів на підставі первинних документів ФОП повинен здійснювати до початку реалізації товарів. Слід пам’ятати, що відповідно до пункту 3 статті 12 Закону про РРО, суб’єкт господарювання зобов’язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік і походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу. При цьому ФОП повинен надавати як форму ведення обліку товарних запасів, так і первинні документи.

 

А які ж документи вважають первинними?

У Порядку №496 зазначено, що для обліку товарних запасів такими документами є: опис залишку товарів на початок обліку; накладні; транспортні документи; митні декларації; акти закупки; фіскальні та товарні чеки; інші документи, що містять реквізити, які дозволяють ідентифікувати постачальника та отримувача товару, дату проведення операції, найменування, кількість і вартість товару.

Слід враховувати вимоги п. 9 Порядку №496, у якому чітко вказано на заборону продажу товарів, щодо яких у місцях їх продажу відсутні первинні документи та/або відповідні записи у формі обліку про наявні первинні документи. Також форма обліку та первинні документи на товари мають зберігатися у місці продажу до моменту вибуття останньої одиниці товару, відображеної в таких первинних документах.

Зверніть увагу, первинні документи щомісячно групуються у хронологічному порядку і відображаються у формі обліку та/або підшиваються для подальшого зберігання разом з формою обліку, в якій інформацію про такі документи відображено. І найголовніше, відповідальність за відсутність або ненадання під час проведення перевірки документів, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу, передбачено у статті 20 Закону про РРО. До ФОПа може бути застосована фінансова санкція у розмірі подвійної вартості таких товарів за цінами реалізації, але не менше 10 н.м.д.г. Тобто мінімальний штраф складає 170 грн.

 

Підсумки. По-перше, ФОПи, які не звільнені від обліку товарних запасів повинні вести форму обліку за новим Порядком №496. По-друге, заборонено продаж товарів щодо яких у місцях їх продажу відсутні первинні документи або записи у формі обліку. Ну і по-третє, штраф за відсутність обліку товарних запасів застосовується у розмірі їх подвійної вартості, але не менше 170 грн.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Джерело
7eminar.com
Рубрика:
«Дебет-Кредит» / Новини партнерів
Теги:
Фізособи-підприємці , Облік , Запаси , «7 хвилин» від 7eminar.com , Облік товарних запасів ФОП

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції.

Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!

Коментарі: 1

Новини по темі