• Посилання скопійовано

Альтернатива РРО. Законні методи

Термінал самообслуговування замість (як альтернтива) РРО. Законно чи ні?

З 01.01.2022 вступили в силу зміни щодо застосування РРО/ПРРО для юридичних осіб та ФОП. Відтепер ще ширше коло підприємців зобов’язані використовувати у своїй діяльності РРО – реєстратор розрахункових операцій.

Хто ж повинен мати РРО?

Суб’єкти господарювання (ФОП, юридичні особи і т.д.). Такі суб’єкти повинні здійснювати розрахункові операції. Нагадуємо, що розрахункова операція у розумінні Закону № 265 – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг).

 

Звичайно, не всі суб’єкти господарювання повинні ставити РРО. Законодавець робить для нас наступні винятки:

  • Особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність (нотаріуси, адвокати, приватні виконавці т.і.) – тому що вони не належать до суб’єктів господарювання;
  • Винятки зі статей 9 та 10 Закону № 265.

Однак якщо ви опинилися у тій групі суб’єктів, для яких використання РРО відповідно до законодавства є обов’язковим, ми підкажемо декілька варіантів уникнення його встановлення.

 Варіанти уникнення встановлення РРО у себе на торговій точці

Оплата через касу банку

По-перше, альтернативою є оплата через касу банку. Такі операції відповідно до роз’яснень податкової не є розрахунковими, оскільки вони не відповідають визначенню, наведеному у Законі № 265.  В такому випадку клієнт отримує реквізити для сплати товарів чи послуг і йде в банк, де перераховує кошти зі свого рахунку на ваш, чи вносить готівку.

Однак така альтернатива не дуже зручна, тому що кудись йти,  а потім ще стояти в чергах у касу та сплачувати відсоток за платіж мало хто буде згоден. Тому вибравши такий метод уникнення РРО, ви будете втрачати більшу частину своїх клієнтів.

Оплата через онлайн банкінг:

По-друге, якщо ми вирішили не ганяти клієнтів до банку, то варто звернути увагу на більш сучасне рішення – онлайн банкінг (не плутати з інтернет-сервісами LiqPay, WayForPay, т.і.). Це ще одна альтернатива. Операція перерахування коштів з рахунку клієнта на ваш рахунок IBAN через онлайн банкінг теж не вважається розрахунковою. Для впевнених користувачів смартфонів та додатків це лише плюс, а от для клієнтів, які не користуються онлайн банкінгом, це буде проблемою.

— по-перше, важко уявити чергу в магазині з людей, які намагаються оплатити покупку через додаток якогось банку, вводячи реквізити ФОПа. Це незручно для самого ж покупця та займає певний час, а також великий ризик помилок при введені реквізитів ФОПа.

— по- друге, навряд чи всі ваші клієнти погодяться платити через інтернет-банкінг. Не всі і досі освідомленні, як це зробити через свій клієнт-банк на смартфоні. Крім того   переважна більшість покупців віддає перевагу готівковим розрахункам. А якщо покупець хоче розрахуватись кредитною карткою, то банк в цьому разі стягне з нього додаткову комісію – до 5% за використання кредитного ліміту.

Оплата через термінал самообслуговування

Якщо ви все-таки прийшли до того, що для вас понад усе важливо зберегти потік клієнтів, заощадивши їх час та зусилля на оплату, то оптимальним варіантом буде встановлення Електронного касира від фінансової установи у вашій точці продажу.

 

Такий платіжний термінал це ніщо інше, як програмно-технічний комплекс самообслуговування (ПТКС) у розумінні Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні».

Певно тільки лінивий не писав як встановити ПТКС. Однак, нижче ми детально пояснимо чому використовувати ПТКС як альтернативу РРО не просто зручно, а й безпечно для вашої діяльності з точки зору закону.

Платіжний термінал встановлюється у вашому магазині та приймає оплати готівкою чи картою від покупців. Ви маєте придбати термінал та налаштувати його під вашу діяльність. Клієнту просто потрібно буде ввести номер замовлення чи товару, оплатити його через цей термінал, показати вам чек та забрати своє замовлення.

З одного боку вам потрібно буде витратитись на термінал та його обслуговування, що здається не дуже вигідним порівняно з попередніми варіантами. Однак тут варто враховувати що у перших двох варіантах ви відсікаєте значну кількість клієнтів. Наприклад, тих хто не хоче йти в банк щоб оплачувати замовлення, не вміє користуватись онлайн банкінгом або не хоче розбиратись з оплатою у додатку банку. А також не усі покупці будуть згодні платити комісію за переказ коштів через касу банку, або мобільний додаток. Таким чином підприємці часто не враховують, яку кількість покупців вони можуть втратити, заощаджуючи на ПТКС.

Законність використання ПТКС замість РРО

Якщо у випадку з оплатою через касу банку та онлайн банкінгом позиція податкової служби зрозуміла, то як податківці ставляться до ПТКС та на які нюанси слід звернути увагу підприємцю, буде зазначено нижче.

 

Протягом багатьох років ведуться судові баталії щодо необхідності застосування підприємцями РРО при отриманні оплат через ПТКС. Ця ситуація на свою користь використовується виробниками РРО та розробниками ПРРО. Хотілось би внести ясність, та звернутись до практики та консультацій податкової служби з цього питання.

 

Пункт 2 статті 9 Закону № 265 говорить про те, що РРО не застосовується, якщо ПТКС належить банкові. Далі у пункті вказано, що ПТКС небанківських фінансових установ є винятком з цієї статті та таки мають супроводжуватись РРО. Така позиція була закріплена, адже з практики виникла необхідність у видачі фіскального чеку під час здійснення оплат через ПТКС. Ці твердження активно використовують як підтвердження того, що ПТКС від фінансових компаній підприємцям не можна використовувати як альтернативу РРО.

 

Ідея того, що ПТКС обов’язково має використовуватись разом з РРО, зв’явилася після ряду судових рішень. Одним з таких є рішення у справі ТОВ «Тріолан.Мані» № 640/6511/19 від 09.09.2019 р. Компанія проводила розрахункові операції без застосування РРО, не видавала фіскальні чеки. Податкова служба звернула на це увагу під час проведення перевірки. При проведенні розрахункової операції видача чека є обов’язковою, адже саме фіскальний чек є законною підставою для захисту споживачів від порушення їх прав. Тому, компанію було оштрафовано. ТОВ «Тріолан.Мані» звернулися до суду щоб оскаржити штрафні санкції, але справу у суді програла. Таким чином утворилася і згодом була закріплена у частині 4 пункту 2 статті 9 Закону № 26 практика, яка забороняє роботу ПТКС без РРО. Отже, всі ПТКС, які не належать банкам, повинні бути фіскалізовані.

 

Для того щоб краще зрозуміти логіку податкової служби можемо взяти рішення Верховного Суду від 16.04.2021 у справі № 520/7835/19. Суть справи зводиться до наступного: чи повинні підприємці які використовують платіжні сервіси LiqPay і WayForPay ставити РРО? Отримання платежів за допомогою еквайрингових сервісів, зокрема LiqPay і WayForPay, відбувається у два етапи:

  • Спочатку фінустанова-еквайр збирає платежі від різних покупців на свій рахунок. В цей момент здійснюється розрахункова операція, на яку потрібно видати фіскальний чек;
  • Потім еквайр перераховує зібрані кошти одним платежем продавцю-ФОП, утримуючи з нього свою комісію. Це переказ коштів між суб’єктами господарювання, який не є розрахунковою операцією.

У цих відносинах ключовим елементом є покупець, який у результаті отримує товар, але не отримує фіскальний чек в момент здійснення платежу. Саме з метою забезпечення отримання покупцями фіскальних чеків суд приходить до висновку, що застосування РРО при використанні платіжних сервісів є обов’язковим, адже такі сервіси не є фіскалізованими.

 

З практики випливає, що проблеми у підприємців, які використовували платіжні системи (типу LiqPay і WayForPay) чи ПТКС як альтернативу РРО, виникали саме у зв’язку з тим, що фінансова компанія-еквайр не зобов’язана фіскалізувати платежі, тобто видавати фіскальні чеки.

 

У зв’язку з забороною використання ПТКС без РРО податковій службі довелося вирішувати, хто все-таки має видавати фіскальні чеки при застосуванні ПТКС: продавець чи фінансова установа. У ІПК від 16.08.2019 р. №3828/6/99-99-14-05-01-15/ІПК прийшли до думки, що обов’язок видавати чек все-таки закріплено за фінансовою установою, так як саме вона приймає кошти у своєму ПТКС, а отже, тримати у себе РРО при використанні ПТКС продавцеві не обов’язково.

 

Відповідно, якщо ви укладаєте договір на встановлення ПТКС з фінансовою компанією, яка фіскалізує свої транзакції, то встановлювати РРО вам не потрібно.

 

Аналогію можна провести з нещодавнім роз’ясненням податкової щодо Nova Pay. Підприємці почали активно цікавитись чи є необхідність встановлювати РРО в такому випадку, але податківці їх заспокоїли, наголосивши що підприємці через Nova Pay отримують платежі у безготівковій формі, а отже не зобов’язані встановлювати РРО. Фіскальні чеки має видавати фінансова установа, тобто Nova Pay (ІПК ДПСУ від 19.08.2021 р. № 3091/ІПК/99-00-07-05-01-06).

 

Неоднозначне ставлення податкової служби до ПТКС фінансових установ зумовлена тим, що податкова не може контролювати видачу фіскальних чеків усіма фінансовими установами – власниками ПТКС. І дійсно, не усі фінансові компанії їх видають, як ми побачили по вищезазначений практиці. Це є ключовим моментом у правомірності використання ПТКС як альтернативи РРО. Тому для того, щоб не встановлювати РРО, потрібно приймати платежі виключно через ту фінансову компанію, яка фіскалізує транзакції та видає платникам фіскальні чеки.

 

У зв’язку з цим, хочеться порекомендувати компанію KioskPay, ПТКС якої фіскалізують кожну транзакцію та здійснюють видачу фіскальних чеків при оплаті.

Переваги використання ПТКС як заміна РРО

Розглянувши декілька варіантів уникнення РРО, зауважимо, що розрахунок через касу банку чи онлайн-банкінг не потребує додаткових затрат від ФОПа. Однак, обираючи такі методи, підприємець має оцінити, яку кількість покупців та доходу він втратить, поставивши клієнтів у незручні для сучасного темпу життя умови. З іншого боку, порівняно недешевим (з першого погляду), але набагато зручнішим, ніж стандартний РРО, способом вирішення проблеми є встановлення ПТКС. Принциповим є застосування ПТКС саме з фіскальним модулем, як у компанії KioskPay.

 

Хотілося б звернути увагу ще на один досить важливий момент! Ті ФОП, які оберуть варіант із оплатою через платіжний комплекс самообслуговування, розрахункову операцію не здійснюють. А тому вони не будуть зобов’язані вводити номенклатуру товарів та послуг. Це досить суттєво полегшує навантаження на облік та супровід.

Отже, якщо ФОП – платник єдиного податку не хоче застосовувати РРО і вводити номенклатуру товарів та послуг, то варіант із отриманням оплати через платіжний комплекс самообслуговування – гарний вихід із ситуації.

 

Крім того, слід враховувати, що використовуючи ПТКС від компанії KioskPay, ви позбавлені людського фактору, а значить, ризик помилки чи шахрайства з боку продавців зведено до мінімуму.

Завдяки вищезазначеним перевагам, витрати на використання ПТКС на торговій точці замість РРО, окупаються в продовж 6-12 місяців, а також це позбавляє ФОП від питань з боку податкової назавжди.

 

Термінали KioskPay видають фіскальні чеки та можуть використовуватися як цілком законна альтернатива РРО. Уклавши договір з цією компанією, ви отримаєте повний супровід «під ключ» та підтримку на всіх етапах співробітництва. Більш детально про усі переваги використання ПТКС на торговій точці замість РРО, а також  чому даний метод роботи дозволить вам заощадити кошти, ви зможете дізнатися в статі на сайті KioskPAY.com.ua.

Джерело: Kioskpay

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»

  • Хмарні сервіси: переваги для бізнесу
    Раніше для роботи з великими обсягами інформаціями потрібна була потужна комп’ютерна техніка. Її регулярно необхідно було оновлювати, тримати штат спеціалістів, які б стежили за працездатністю електроніки
    05.03.202480
  • 5 причин вибрати iPhone 15 Plus для роботи
    Смартфон для роботи має бути збалансованим: достатньо потужним для вирішення професійних задач і водночас простим у керуванні. Як, наприклад, Епл Айфон з продуманою до дрібниць операційкою
    25.02.202414
  • Планшет для бухгалтерії: у чому користь цього пристрою
    Ведення бухгалтерського обліку – це громіздка та об’ємна справа. Зазвичай бухгалтери на великих підприємствах працюють за персональними комп’ютерами, на котрі встановлено ліцензійні програми для обліку та аудиту
    05.01.20242571
  • Фінанси у фокусі: найгарячіші тренди роботи для бухгалтерів у різних містах від експертів Jooble
    Сфера фінансів та бухгалтерії в Україні розвивається навіть під час війни. Розповідаємо про бухгалтерські тренди ринку праці та рівні доходів у різних містах
    29.12.202344
  • Навіщо бухгалтеру Макбук?
    Бухгалтер — працівник, на якому тримається фінансова, облікова та статистична складова бізнесу, а його головний інструмент — персональний комп’ютер. Його робота часто передбачає професійну активність 24/7, крім потужного компа з усіма потрібен ще й лептоп
    27.11.2023551