
Ми вже повідомляли, що Уряд схвалив пакет проєктів змін до деяких законодавчих актів щодо приєднання України до Єдиної зони платежів у євро (SEPA).
Ці законопроєкти спрямовані на приведення українського законодавства у сфері запобігання відмиванню доходів і фінансуванню тероризму у відповідність до стандартів ЄС та FATF, що є невід’ємною складовою виконання зобов’язань України в рамках євроінтеграційного процесу.
Завдяки цьому українці та бізнес отримають можливість здійснювати міжнародні перекази у євро швидко, без зайвих комісій та за єдиними правилами для всіх країн-учасниць SEPA.
Тепер Тарас Мельничук розповів у своєму Телеграм-каналі, що 17 грудня Урядом схвалено проєкт Закону «Про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо забезпечення відповідності актам права Європейського Союзу та відповідним критеріям, встановленим Європейською платіжною радою, з метою приєднання України до Єдиної зони платежів у евро (SEPА)».
Проєктом Закону пропонується внести зміни до законодавства в частині:
- створення реєстру рахунків та індивідуальних банківських сейфів фізичних осіб,
- визначення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію фінансової політики держателем та адміністратором цього реєстру, відомостей, які вносяться до нього,
- переліку субʼєктів, які надсилатимуть до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення інформацію про рахунки та індивідуальні банківські сейфи фізичних осіб,
- переліку користувачів, які користуються інформацією цього реєстру у порядку спеціального доступу та/або електронної інформаційної взаємодії між електронними реєстрами.
Передбачається створення реєстру кінцевих бенефіціарних власників трастів або інших подібних правових утворень.
Буде визначено центральний орган виконавчої влади, який буде адміністратором цього реєстру, відомостей, які вносяться до нього тощо, а також запроваджено механізму верифікації інформації про таких кінцевих бенефіціарних власників.
Передбачено також надання нових повноважень НБУ:
- встановлення обовʼязку для Національного банку України, банків, інших фінансових установ, небанківських надавачів платіжних послуг, емітентів електронних грошей направляти до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної фінансової політики, повідомлення про відкриття та/або закриття рахунків / електронних гаманців фізичних осіб, укладення або припинення договору про надання індивідуального банківського сейфа;
- надання права на безоплатну вторинну правничу допомогу викривачам у звʼязку з повідомленням ними інформації про порушення у сфері запобігання та протидії, а також інших прав та гарантій захисту викривачів, та встановлення заборони на розкриття інформації про викривача, його близьких осіб; удосконалення процедури верифікації інформації про кінцевих бенефіціарних власників юридичних осіб;
- удосконалення застосування режиму санкцій за неподання, несвоєчасне подання, подання завідомо недостовірних відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структури власності юридичної особи.
Пропонується розширити перелік спеціально визначених субʼєктів первинного фінансового моніторингу субʼєктами господарювання, які здійснюють зберігання або торгівельну діяльність культурними цінностями через вільні порти та/або надають посередницькі послуги в такій торгівельній діяльності, передбачається, що встановлення вимоги щодо виконання ними обовʼязків субʼєкта первинного фінансового моніторингу забезпечуються за умови, якщо сума фінансової операції (або повʼязаних фінансових операцій) дорівнює або перевищує 400 тис. гривень.
Пропонується:
- розширити перелік спеціально визначених субʼєктів первинного фінансового моніторингу довірчими власниками трасту або іншого подібного правового утворення, які є резидентами України, а також визначити, що державне регулювання та нагляд у сфері запобігання та протидії за такими субʼєктами здійснюється Мінʼюстом;
- встановити необхідність затвердження виконавчим органом субʼєкта первинного фінансового моніторингу правил фінансового моніторингу, програм проведення первинного фінансового моніторингу та інших внутрішніх документів з питань фінансового моніторингу; встановити обовʼязок для субʼєктів первинного фінансового моніторингу повідомляти центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, про виявлення розбіжностей між отриманими ними в результаті здійснення належної перевірки та розміщеними в реєстрі кінцевих бенефіціарних власників трастів та інших подібних правових утворень відомостями про кінцевих бенефіціарних власників трастів або інших подібних правових утворень.
Передбачаються нові обов'язки для субʼєктів держфінмоніторингу:
- встановлення обовʼязку для субʼєктів державного фінансового моніторингу надавати відомості, що можуть свідчити про ознаки вчинення правопорушень, до відповідних субʼєктів державного фінансового моніторингу, правоохоронних та інших державних органів;
- удосконалення повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, та спеціально уповноваженого органу;
- впровадження ефективних, стримуючих та пропорційних санкцій за порушення субʼєктами первинного фінансового моніторингу вимог законодавства у сфері запобігання та протидії, які відповідають вимогам стандартів FATF та Директивам ЄС про запобігання використанню фінансової системи для відмивання грошей та фінансування тероризму.
Схвалено також проект Закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо забезпечення відповідності актам права Європейського Союзу та відповідним критеріям, встановленим Європейською платіжною радою, з метою приєднання України до Єдиної зони платежів у евро (SEPA)». внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, якими передбачається встановити:
- відповідальність для посадових осіб підприємств, установ і організацій за примушування працівника до звільнення, притягнення його до дисциплінарної відповідальності або піддання іншим негативним заходам впливу у звʼязку з повідомленням ним про порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
- відповідальність за незаконне розголошення або використання в інший спосіб особою у своїх інтересах чи в інтересах іншої фізичної або юридичної особи, інформації про викривача у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, що повідомив про порушення у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, а також інформації про осіб, дій або бездіяльності яких стосуються такі повідомлення.
Також пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України, якими передбачається встановити відповідальність за незаконне звільнення працівника з роботи у звʼязку з повідомленням ним про порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії.
Схвалено проєкт Закону «Про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо забезпечення відповідності актам права Європейського Союзу та відповідним критеріям, встановленим Європейською платіжною радою, з метою приєднання України до Єдиної зони платежів у евро (SEPА)». Законопроектом передбачається внести зміни до Цивільного кодексу України, якими запропоновано встановити:
- захист особистих немайнових прав юридичної особи у звʼязку із завідомо неправдивим повідомленням або публічним розкриттям чи неумисним повідомленням або публічним розкриттям недостовірної інформації щодо її уповноваженої (посадової чи службової) особи про можливі факти порушень ЗУ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»;
- право на відповідь для осіб, немайнові права яких було порушено, внаслідок публічного розкриття інформації про можливі порушення ЗУ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»;
- звільнення фізичної особи від обовʼязку відшкодування майнової та (або) моральної шкоди у випадку неумисного повідомлення або неумисного публічного розкриття недостовірної інформації про можливі порушення вимог ЗУ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».