Нацбанк повідомляє, що банківські договори стануть чіткими та зрозумілими для українців.
Планується до кінця цього року встановити додаткові вимоги до договорів про надання фінансових послуг. Йдеться про відкриття та обслуговування рахунку в банку, споживчого кредиту та банківського вкладу. Щоб ви на самому початку відносин з банком розуміли умови фінансової послуги.
Нацбанк регулярно отримує звернення громадян. Знаєте, що помітили? Клієнти, підписуючи, наприклад, кредитний договір, не завжди розуміють реальну річну процентну ставку, повний перелік витрат і не обізнані про санкції у випадку просрочки. Адже клієнтська анкета-заява чи договір про приєднання можуть узагалі не містити цієї інформації. Деякі договори складно прочитати через дрібний шрифт, інші – можуть обмежувати клієнта у правах. Так не має бути.
Якщо ви підписуєте договір з банком, (навіть якщо це договір приєднання), там має бути повний опис послуги з надання споживчого кредиту чи відкриття депозиту. Має бути чітко вказана вартість та витрати за послугою. Мають бути прописані санкції та штрафи чи інша відповідальність у випадку неналежного виконання умов договору. Мають бути строки та порядок отримання доходу за послугою та інше.
Договори не можуть обмежувати права споживача фінансових послуг. Наприклад, сьогодні деякі фінустанови прописують у договорах право клієнта звернутись зі скаргою щодо виконання банком умов цього договору виключно до Третейського суду. Насправді – це нечесна умова. Ще один приклад недобросовісної умови в договорі – це дозвіл банку змінювати послуги чи їх умови без повідомлення клієнта про такі зміни. Запам’ятайте, клієнт має чітко усвідомлювати порядок внесення змін до умов договору та яким чином його інформують про зміни.
Національний банк оприлюднив проєкт додаткових вимог до договорів у середині серпня 2020 року та вже провів їх перше обговорення з ринком. Наразі НБУ опрацьовує зауваження, коментарі та пропозиції від банків. І вже до кінця цього року ринок має побачити затверджені вимоги.