Національний банк, який з 1 липня 2020 року став регулятором небанківських фінансових установ, за майже три місяці отримав 382 звернення громадян щодо роботи кредитних спілок. Вони свідчать, що громадяни не завжди добре обізнані про свої права як учасників кредитної спілки та пов’язані із цим ризики.
Тому ми підготували роз’яснення, на що громадянам варто звертати увагу перед оформленням вкладу до кредитної спілки та як НБУ планує змінити регулювання, щоб забезпечити збереження коштів громадян.
Перше правило вкладника – перевіряти ліцензію.
Перед оформленням вкладу до кредитної спілки, клієнту потрібно перевірити, чи має фінансова установа діючу ліцензію. Адже фінансові послуги (тобто операції з чужими грошима) можуть надаватися тільки на підставі ліцензії. Це вимога Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг».
У деяких випадках кредитна спілка повинна мати навіть дві ліцензії.
Кредитна спілка може залучати кошти від своїх членів двома шляхами – через договори вкладів на депозит та через обов’язкові або добровільні пайові внески.
Якщо спілка залучає кошти через пайові внески, то їй достатньо мати одну ліцензію – на надання коштів у позику, в тому числі і на умовах фінансового кредиту. Якщо спілка залучає кошти через депозитні договори, то їй необхідно мати дві ліцензії – на залучення фінансових активів із зобов'язанням щодо наступного їх повернення та на надання коштів у позику, в тому числі і на умовах фінансового кредиту.
Перевірити наявність ліцензій можна у спеціальному публічному реєстрі, де є інформація про усі фінансові установи: https://kis.bank.gov.ua/.
Друге правило вкладника – звертати увагу, що кредитні спілки не є учасниками системи гарантування вкладів.
Кредитні спілки не є учасниками Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. Тобто держава не гарантує повернення коштів вкладникам у разі банкрутства спілки. Вкладники повинні розуміти цей ризик, ухвалюючи рішення.
Оскільки кредитні спілки залучають кошти громадян, НБУ запровадить належне регулювання.
Кредитні спілки належать до високо ризикових фінансових установ, оскільки вони залучають кошти громадян. Тому завдання Національного банку – встановити такі вимоги та таке регулювання, щоб попереджувати проблеми з платоспроможністю спілки.
Для цього Національний банк вже підготував та оприлюднив пропозиції до проєкту Закону України «Про кредитні спілки».
Зокрема Національний банк пропонує передбачити ринковий механізм підтримки платоспроможності кредитних спілок. Наприклад, стабілізаційний фонд на базі об’єднаних кредитних спілок.
Що робити, якщо ви вважаєте, що кредитна спілка порушила ваші права?
Ви, як учасник ліцензованої кредитної спілки, можете звернутися до Національного банку з проханням надати консультацію чи роз’яснення про дії спілки. Зробити це можна за телефоном 0 800 505 240 чи надіславши листа на електронну адресу: nbu@bank.gov.ua.