8 вересня 2020 року у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт №4073 "Про внесення змін до статті 62 Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо забезпечення доступу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до банківської таємниці". Автором його є нардеп зі "Слуга народу" Д. Володіна.
Законопроєктом вносяться зміни до порядку розкриття банківської таємниці.
Так, запропоновано дозволити банкам розкривати інформацію щодо юридичних та фізичних осіб, яка містить банківську таємницю, ДПСУ на її письмову вимогу щодо операцій за рахунками конкретної юридичної особи, ФОП або фізичної особи за певний проміжок часу із зазначенням контрагентів та призначень платежів.
На сьогодні розкриття банківської таємниці податківцям дозволено лише у двох випадках:
- на їх письмову вимогу щодо наявності банківських рахунків;
- у випадках та в обсязі, визначених Угодою між Урядом України та Урядом США для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США "Про податкові вимоги до іноземних рахунків" (FATCA) та іншими міжнародними договорами, що містять положення про обмін інформацією для податкових цілей, згода на обов’язковість яких надана ВРУ, або укладеними на їх підставі міжвідомчими договорами. Порядок розкриття такої інформації встановлюється НБУ.
За словами голови Ради НБУ Богдана Данилишина, розкриття інформації щодо фінансових рахунків «є актуальним загальносвітовим трендом, який поступово, але незворотньо, перетворює інститут банківської таємниці в атрибут минулого».
Голова Ради НБУ вважає, що перегляд підходів до розкриття інформації щодо банківських та інших фінансових рахунків дозволить Україні приєднатися до понад 100 країн-підписантів угоди про автоматичний обмін фінансовою інформацією за єдиним стандартом ОЕСР.
«На мою думку, нам необхідно комплексно переглянути підходи до визначення банківської таємниці та розширити можливості не лише правоохоронних, але і податкових органів в отриманні доступу до рахунків економічних суб'єктів. Цей крок уможливить подальший рух у напрямі зниження рівня тінізації економіки та стимулюватиме звуження можливостей для суб'єктів економічної діяльності уникати оподаткування, тим самим забезпечуючи рівні умови конкуренції на ринку», – зазначив Данилишин.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.