Більшість роботодавців вже отримували листи від органу місцевого самоврядування щодо легалізації зарплати, якими повідомлялося про створення комісії, у складі якої — представники управління праці, податкового органу, центру зайнятості, державний інспектор з праці, інші особи.
За змістом таких листів створена комісія вказує на необхідність проведення перевірок госпсуб'єктів з приводу офіційного працевлаштування працівників та дотримання відповідного рівня зарплати. При цьому вимагається обов'язкова присутність керівника, головного бухгалтера, які мають надати штатний розклад, документи, які свідчать про нарахування та виплату зарплати (звіт за формою №1-ДФ) тощо.
На сайті Мінфіну з цього приводу зазначено таке:
1) перевірки «легалізації» працівників та зарплати можуть бути проведені виключно за зверненнями громадян з питань їх неофіційного працевлаштування та за дорученням правоохоронних органів саме з цих питань.
Такі перевірки, як правило, проводяться комплексно, шляхом виїзного обстеження підприємств із залученням представників органів прокуратури, райадміністрацій, податкової інспекції, ДСБЕЗу тощо;
2) питання нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятості населення належать до компетенції Держпраці України.
У своєму листі Держпраці зазначає, що плановий чи позаплановий захід повинен здійснюватись у присутності керівника або його заступника чи уповноваженої особи госпсуб'єкта. У разі проведення невиїзної перевірки у приміщенні Держпраці чи її територіального органу оригінали первинних документів для перевірки надаються керівником або його заступником чи іншою уповноваженою особою суб'єкта господарювання. У більшості випадків такі перевірки проводяться за бажанням керівників госпсуб'єктів. У разі відсутності у госпсуб'єкта адміністративного приміщення керівник може бути запрошений (а не викликаний) до приміщення Держпраці або її територіальних органів.
Тож наскільки платник податків готовий виконувати вимоги листів від місцевих органів — вирішувати лише йому. Проте одне ми розуміємо достеменно — нагляд за додержанням законодавства про працю має законне право здійснювати лише Держпраці та її територіальні органи (незалежно від створених за їх участю комісій органів місцевого самоврядування).
Узагальнюючи питання перевірок органами Держпраці, слід звернути увагу на Закон України від 23.02.2012 р. №4448-VI «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності».
Цим Законом заборонено здійснювати перевірки у сфері госпдіяльності, зокрема фізосіб-підприємців, які не зареєстровані платниками ПДВ, діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику. Винятки встановлено тільки для органів санітарної служби, органів захисту прав споживачів та органів ПФУ. Органи Держпраці у переліку винятків не зазначені.
Проте Держпраці робить висновок про те, що вони «...проводять перевірки госпсуб'єктів, віднесених до високого ступеня ризику, незалежно від системи оподаткування, обліку та звітності».
З огляду на позицію Мінпраці у листі від 25.10.2007 р. №013-1636-32 з останнім висновком важко сперечатися.