Федерація профспілок зазначає, що можливість підвищення розмірів прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати буде розглянуто у разі позитивної динаміки зміни макропоказників економічного і соціального розвитку України за підсумками першого півріччя 2025 року та з урахуванням можливостей ресурсної частини Державного бюджету України.
Про це зазначено у листі Міністерства фінансів України, яке поінформувало Федерацію профспілок України і КМУ про результати розгляду у Міністерстві звернення ФПУ від 20.11.2024 №05/01-15/598 про забезпечення конституційних прав громадян у Державному бюджеті України на 2025 рік.
Тоді Федерація профспілок України від імені членських організацій ФПУ, які представляють права та інтереси мільйонів своїх членів - найманих працівників, зайнятих у різних сферах економіки України, ознайомившись з ухваленим Верховною Радою України 19.11.2024 Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», висловила категоричні заперечення щодо неналежного рівня фінансового забезпечення державних соціальних стандартів та гарантій, передбачених у Держбюджеті.
Про це зазначалось у Зверненні ФПУ до Президента України В.Зеленського, яке було оперативно направлено 20 листопада 2024 р., а також у коментарі Голови ФПУ Григорія Осового, опублікованому в день прийняття ВР Держбюджету – 19 листопада з метою пояснення того, що найбільше турбує профспілки у прийнятому документі.
Отже, на переконання профспілок, депутати за пропозицією Уряду ухвалили рішення, що не відповідає інтересам працюючих людей, - про замороження мінімальної заробітної плати і державних соціальних стандартів та гарантій на 2025 рік на рівні 2024 року. Так, мінімальну заробітну плату (у розмірі 8 тисяч, - станом на 2024 р.) залишили на тому самому рівні і на наступний рік.
Це означає зменшення інших виплат, які прив’язані до прожиткового мінімуму та мінімальної зарплати, з чим ФПУ не погодилася і наголосила, що профспілки на різних етапах опрацювання проєкту Держбюджету-2025, у т.ч. і під час його обговорення в парламентських комітетах, вносили свої пропозиції, але, на жаль, вони не були враховані.
ФПУ закликала Президента України як гаранта додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина, не підписувати Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», повернути його на доопрацювання народним обранцям та ініціювати підвищення розмірів основних державних соціальних стандартів і гарантій на 2025 рік щонайменше на рівень інфляції. Це б сприяло захисту трудових доходів, пенсій, а також грошового забезпечення військових від інфляційного знецінення.
Реакцією на лист ФПУ стало звернення Офісу Президента України до КМУ, а згодом лист Секретаріату Кабінету Міністрів України від 02.01.2025 до Мінфіну і відповідно його відповідь, яка надійшло до ФПУ 8 січня ц.р.
Наводимо її текст:
«Міністерство фінансів відповідно до листа Секретаріату КМУ від 02.01.2025 до листа Офісу Президента України від 28.12.2024 розглянуло звернення Федерації професійних спілок України від 20.11.2024 №05/01-15/598 щодо підвищення соціальних стандартів та гарантій на 2025 рік і повідомляє.
Щодо розмірів мінімальної заробітної плати та посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС на 2025рік
У 2025 році розмір мінімальної заробітної плати становитиме 8 000 грн, що дозволить забезпечити досягнутий рівень гарантії з урахуванням значного підвищення у 2024 році (підвищення становило 16 відсотків порівняно з 2023роком).
Оплата праці працівників бюджетної сфери здійснюватиметься на основі посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС, розмір якого залишається на рівні грудня 2024 року.
У 2024 році Уряд прийняв постанову Кабінету Міністрів України від 12.01.2024 №23 «Деякі питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери», якою внесено зміни у примітку 1 до додатка 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2022 №1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» й установлено, що посадові оклади працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери розраховуються з огляду на розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС 3 195 гривень.
Такий розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС на 5,5 відсотка перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (далі - Закон) станом на 01.01.2025 (3 028 гривень).
З огляду на це, Уряд виконав норми трудового законодавства, відповідно до яких мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) встановлюється у розмірі, не меншому за прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб станом на 01 січня календарного року.
Також постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2024 №23 «Деякі питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» керівникам установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери доручено забезпечити диференціацію заробітної плати працівників, які отримують заробітну плату на рівні мінімальної у межах фонду оплати праці, шляхом встановлення доплат, надбавок, премій з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника, результатів його роботи.
Щодо розміру прожиткового мінімуму на 2025 рік
Основою для визначення розмірів низки соціальних виплат і видів допомоги є розміри прожиткового мінімуму.
Розміри прожиткового мінімуму встановлюються згідно з вимогами бюджетного законодавства з урахуванням наявних фінансових ресурсів держави та вже прийнятих рішень щодо соціального захисту населення.
В умовах повномасштабної війни, зокрема необхідності спрямовувати всі внутрішні доходи на безпеку і оборону з метою захисту наших громадян, розміри прожиткового мінімуму визначено на рівні 2024 року.
У пункті 26 Прикінцевих положень Закону Кабінету Міністрів України доручено у разі позитивної динаміки зміни прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України за підсумками виконання Державного бюджету України у першому півріччі 2025 року та з урахуванням можливостей ресурсної частини державного бюджету розглянути питання можливості підвищення розмірів прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати.
Водночас повідомляємо, що підстави для внесення змін до Закону визначено статтями 52 та 53 Бюджетного кодексу України, згідно з якими зміни вносяться за підсумками трьох кварталів у разі перевищення показників доходів, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15 відсотків».