• Посилання скопійовано

Заяву про медогляд працівників у 2026 році треба подати до 1 грудня 2025 р.: порядок дій + зразки документів

Як діяти роботодавцю після 18 листопада, коли старий Порядок №246 втратив чинність, а нові правила організації та проведення медоглядів за Порядком №1393 уже запрацювали?

Заяву про медогляд працівників у 2026 році треба подати до 1 грудня 2025 р.: порядок дій + зразки документів

У листопаді 2025 року роботодавці стикнулися з питанням: як організувати проведення медоглядів працівників (тих з них, які повинні проходити медогляди щороку) правильно?

Це питання виникло не лише тому, що дехто стикається з цією процедурою вперше, а і тому, що з 18 листопада правила такої організації змінилися!

До 18.11.2025 діяв Порядок проведення медичних оглядів працівників певних категорій, затверджений Наказом МОЗ України від 21.05.2007 №246 (далі – Порядок №246).

Але МОЗ наказом від 08.09.2025 №1393 (зареєстрований у Мін’юсті 27.10.2025 №1551/44957) затвердив новий Порядок організації та проведення обов’язкових медичних оглядів працівників певних категорій (далі – Порядок №1393). Про це ми писали тут та докладно проаналізували усі нововведення у цій аналітиці.

Порядком №1393 затверджено не лише нові редакції форм документів, які треба складати для організації обов'язкових медоглядів на наступний рік, а і нові правила їх подання.

Порядок №1393 набрав чинності з 18 листопада, тож з цієї дати Порядок №246 вже не діє.

 

У чому різниця між двома Порядками – старим і новим?

Відповідно до п. 2.2 Порядку №246, до 1 грудня 2025 року представникам роботодавців потрібно було надати до Держпраці заяву щодо визначення категорій працівників, які підлягають медичному огляду (разом із Переліком категорій працівників). При цьому форми такої заяви (так само, як і Переліку) затверджено не було.

За Порядком №1393 заяву більше подавати не треба, але до 1 грудня потрібно надати до Держпраці Перелік категорій працівників, які підлягають обов'язковому медогляду в наступному році, за формою, затвердженою додатком 1 до Порядку №1393.

 

Що робити тим, хто встиг подати заяву (і Перелік категорій працівників разом із нею не за новою формою) до 18 листопада?

Враховуючи те, що до 1 грудня залишилось зовсім небагато часу, фахівці Держпраці наразі не вимагають подавати документи наново. Тобто, очевидно, ті, хто встиг подати документи до 18 листопада по-старому, нові правила застосовуватимуть вже при організації медоглядів на 2027 рік.

Але ті, хто подаватиме документи в період з 18.11.2025 по 30.11.2025 (подавати документи в останній день ми не радимо, і нижче ви зрозумієте, чому!), повинні будуть зробити це вже за новою формою.

 

Організація медоглядів на підприємстві

Форма документа, який треба подати до Держпраці для забезпечення проведення медоглядів у 2026 році, змінилася. Але сам порядок організації медоглядів залишився майже без змін.

 

Які види медоглядів бувають

Види медоглядів (ОМО) не змінились. Як було, так і є:

1. Попередній (під час прийняття на роботу);

2. Періодичний (протягом трудової діяльності) медичний огляд;

3. Позачерговий медичний огляд.

Щоправда, в деяких з них змінилась (додалась) мета проведення медоглядів.

Обов’язковим медоглядам підлягають працівники таких категорій:

  • працівники, зайняті на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці (шум, вібрація, забруднене повітря робочої зони промисловими аерозолями та забруднені робочі поверхні шкідливими хімічними речовинами, іонізуюче та неіонізуюче випромінювання та інші), в тому числі і працівники, які підпадають під вплив канцерогенів, мутагенів та/або біологічних агентів (нова категорія!);
  • працівники, які зайняті на роботах, де є потреба в професійному доборі;
  • працівники віком до 21 року;
  • працівники, які мають змінний режим роботи із залученням до роботи у нічний час.

Детально про мету періодичних та попередні медогляди ми писали тут.

Позачерговий медогляд роботодавець зобов’язаний провести власним коштом:

1. за заявою працівника, якщо він вважає, що погіршення стану його здоров'я пов'язане з умовами праці;

2. за ініціативою роботодавця, якщо стан здоров'я працівника не дозволяє йому виконувати свої трудові обов'язки;

3. (нова підстава!) на вимогу посадових осіб територіального органу Держпраці.

 

Періодичність проведення медоглядів

Періодичність проведення медичних оглядів, лікарі, які залучаються до їх проведення, перелік необхідних лабораторних, функціональних та інших досліджень, а також медичні протипоказання до виконання робіт, що пов’язані із впливом шкідливих чи небезпечних виробничих факторів, визначають:

  • Перелік шкідливих чи небезпечних виробничих факторів і факторів трудового процесу, при роботі з якими обов'язковий попередній (періодичні) медичний огляд працівників (додаток 4 до Порядку №1393);
  • Перелік робіт, для виконання яких також передбачено обов’язкове проходження попередніх і періодичних медоглядів (додаток 5 до Порядку №1393).

Зверніть увагу: періодичність ОМО зазначається в тих же додатках 4 та 5 до Порядку №1393.

А от працівники віком до 21 року незалежно від умов праці проходять ОМО щороку до досягнення ними 21-річного віку (п. 12 Порядку №1393). Така ж норма була і раніше.

Унаочнимо у зручній таблиці алгоритм повного циклу підготовки та проведення медоглядів на підприємстві.

Таблиця 1

Алгоритм дій з організації медоглядів на 2026 рік

Крок Дії роботодавця Документ / форма
1 Призначення відповідального за організацію та проведення медоглядів Наказ про призначення відповідального (див. Зразок 1)
2 Щороку до 1 грудня подання документів до територіального органу Держпраці для відбору працівників, що підлягають медогляду Раніше подавали заяву і Перелік категорій працівників у формі, запропонованій Держпраці (див. Зразок 2).
З 18.11.2025 – Перелік за формою додатка 1 до Порядку №1393 (див. Зразок 3)
3 Визначення категорій працівників, які підлягають попереднім / періодичним медоглядам Раніше – Акт за формою додатка 1 до Порядку №246.
З 18.11.2025 – Списки працівників, які підлягають проходженню періодичного медичного огляду за формою додатка 2 до Порядку №1393 (див. Зразок 5)
4 Укладання договору із закладом охорони здоров’я, який має відповідну акредитацію та ліцензію Договір + погоджений план-графік проведення медоглядів
5 Видання наказу про організацію проходження медогляду працівниками Наказ про організацію медогляду (див. Зразок 6)
6 Видання направлення на попередній медогляд новоприйнятому працівнику Раніше – Направлення за формою додатка 3 до Порядку №246, з 18.11.2025 – Направлення за формою додатка 3 до Порядку №1393
7 Отримання картки про проходження медогляду та довідки про стан здоров’я працівника  Раніше – Картка за формою додатка 7 до Порядку №246, медична довідка за формою додатка 8 до Порядку №246. З 18.11.2025 Картка за формою додатка 7 до Порядку №1393 і медична довідка за формою, затвердженою Наказом МОЗ №1393
8 Отримання Заключного акта за результатами медоглядів, погодження його з Держпрацею, виконання рекомендацій Заключний акт – раніше за формою додатка 9 до Порядку №246, з 18.11.2025 – за формою додатка 8 до Порядку №1393

Тепер розглянемо покроковий алгоритм для роботодавця:

Крок 1. Призначення відповідального за організацію та проведення медоглядів.

Крок 2. Подання документів до 1 грудня до Держпраці

Крок 3. Отримання Акта визначення категорій працівників, які підлягають попереднім / періодичним медоглядам (з 18.11.2025 – не оформлюється)

Крок 4. Списки працівників, що підлягають медогляду

Крок 5. Укладання договору із закладом охорони здоров’я, який має відповідну акредитацію та ліцензію

Крок 6. Видання наказу про організацію проходження медогляду працівниками

Крок 7. Видання направлення на попередній медогляд новоприйнятому працівнику

Крок 8. Отримання картки про проходження медогляду та довідки про стан здоров’я працівника

Крок 9. Отримання Заключного акта за результатами медоглядів

 

Крок 1. Призначення відповідального за організацію та проведення медоглядів

Відповідального за організацію проведення медичних оглядів призначають наказом (див. зразок 1).

Зразок 1

Наказ про проведення медичних оглядів (Завантажити)

 

Крок 2. Подання документів до 1 грудня до Держпраці

До 18.11.2025, як ми зазначали вище, роботодавці щороку до 1 грудня поточного року зобов’язані були подати до органу Держпраці за своєю адресою заяву щодо визначення категорій працівників, які підлягають медичному огляду наступного року. Це було необхідно, щоб фахівці Держпраці встигли своєчасно скласти та затвердити Акт визначення категорій працівників, які підлягають обов’язковим медичним оглядам. Відповідно до п. 2.2 Порядку №246, саме на підставі поданої до 1 грудня заявки складався такий Акт.

Тож щоб уникнути затримок, заяву краще було подати завчасно.

Затвердженої типової форми заяви не було. Тому ми радили: використовуйте зразок, розміщений на сайті Держпраці (див. зразок 2).

Зразок 2

Заява на проведення періодичного (попереднього) медичного огляду (Завантажити)

З 18.11.2025 заяву не подають, а подають Перелік категорій працівників, які підлягають ОМО (див. зразок 3).

Зразок 3

Перелік категорій працівників, які підлягають ОМО (Завантажити)

 

 

Крок 3. Отримання Акта визначення категорій працівників, які підлягають попереднім / періодичним медоглядам

До 18.11.2025 на підставі поданої роботодавцем заявки та результатів лабораторних досліджень умов праці, у яких визначено шкідливі й небезпечні фактори виробничого середовища та трудового процесу на конкретних робочих місцях, територіальний орган Держпраці щороку проводить узгодження категорій працівників, які підлягають медичним оглядам.

До роботи комісії залучаються:

  • представник роботодавця;
  • представник профспілкової організації або уповноважена працівниками особа (якщо профспілки немає).

За результатами визначення категорій працівників складався Акт за встановленою формою (додаток 1 до Порядку №246).

З 18.11.2025 Акт не складається, а роботодавець і Держпраці одразу переходять до затвердження Списків працівників, які підлягають проходженню періодичного медичного огляду. 

 

Крок 4. Списки працівників, що підлягають медогляду

Раніше, відповідно до п. 2.3 Порядку №246, на основі отриманого Акта роботодавець протягом одного місяця формував чотири примірники поіменних списків працівників, які підлягають періодичним медичним оглядам у поточному році.

З 18.11.2025, згідно з п. 8 Порядку №1393, Списки складаються на підставі поданого Переліку категорій працівників, які підлягають ОМО. 

Але, як і раніше, Списки необхідно погодити зі спеціалістом відділу з питань гігієни праці територіального органу Держпраці (п. 8 Порядку №1393). 

Розподіл примірників з 18.11.2025:

  • перший – зберігається на підприємстві;
  • другий – передається до закладу охорони здоров’я, що проводить медогляди;
  • третій – надсилається до територіального управління Пенсійного фонду України;
  • четвертий – для первинної профспілкової організації підприємства, установи та організації або представника трудового колективу (за запитом).

Зразок 4

Список працівників, які підлягають періодичним медичним оглядам (форма, яка подавалася до 18.11.2025) (Завантажити)

 

Зразок 5

Список працівників, які підлягають періодичним медичним оглядам (нова форма з 18.11.2025) (Завантажити)

 

Крок 5. Укладання договору із закладом охорони здоров’я, який має відповідну акредитацію та ліцензію

Роботодавець укладає договір про проведення медогляду лише з тим закладом охорони здоров’я, який має другу, першу або вищу акредитаційні категорії, ліцензію на здійснення медичної практики, у якому створено комісію з проведення медичних оглядів (далі – Комісія), а лікарі пройшли підготовку з професійної патології.

Заклад охорони здоров’я складає план-графік проведення медичного огляду працівників підприємства та погоджує його з роботодавцем та територіальним закладом Держпраці.

 

Крок 6. Видання наказу про організацію проходження медогляду працівниками

Медогляди проводять у робочий час. Таким чином, необхідно видати наказ (див. зразок 6) про направлення працівників для проходження медичних оглядів та збереження середнього заробітку на цей час. Працівників ознайомлюють з наказом під підпис. А копію наказу передають табельнику або працівнику, відповідальному за ведення Табеля обліку використання робочого часу.

Роботодавець зберігає за працівником на період проходження медичного огляду місце роботи (посаду) і середній заробіток та за результатами медичного огляду інформує працівника про можливість (або неможливість) виконувати роботу за професією (ст. 17 Закону №2694, п. 2.21 Порядку №246, п. 17 Порядку №1393).

Зразок 6

Наказ про організацію проходження медогляду (Завантажити)

 

 

Крок 7. Видання направлення на попередній медогляд новоприйнятому працівнику 

Під час прийняття на роботу та у разі переведення на іншу важку роботу, роботу зі шкідливими чи небезпечними умовами праці роботодавець повинен видати направлення на обов’язковий попередній медичний огляд працівника.

Цього вимагав до 18.11.2025 п. 2.4 Порядку №246, цього ж вимагає з 18.11.2025 п. 11 Порядку №1393.

Форму направлення раніше було встановлено додатком 3 до Порядку №246. Зараз це форма за додатком 3 до Порядку №1393

Для проходження медоглядів працівник повинен мати з собою паспорт або інший документ, що посвідчує його особу, для пред’явлення комісії закладу охорони здоров’я.

 

Крок 8. Отримання картки про проходження медогляду та довідки про стан здоров’я працівника

Відомості про результати медичного огляду працівника, а також висновок комісії щодо його стану здоров’я вносяться до двох документів:

  • Картки працівника, який підлягає обов’язковому медичному огляду (раніше додаток 7 до Порядку №246, з 18.11.2025 – додаток 7 до Порядку №1393).
  • Медичної довідки (форма №025/9о). Тепер її форму теж затвердив Наказ МОЗ №1393 (п. 30 Порядку №1393).

За результатами попереднього медичного огляду працівник отримує оформлене Комісією Направлення з висновком щодо профпридатності та заповнену форму первинної облікової документації №025-9/о (п. 13 Порядку №1393)

 

Картка працівника та строк її збереження

Кожен лікар, який залучений до проведення ОМО, оформлюватиме висновок у Картці працівника (форму якої затверджено додатком 7 до Порядку №1393) щодо стану здоров'я працівника, підтверджує його особистим підписом і печаткою або КЕП. Заповнений оригінал Картки працівника видаватиметься працівнику.

І це теж новація. Адже до цього Картка зберігалася у медзакладі, і лише у разі зміни місця роботи Картка працівника видавалася працівнику під підпис для проходження медичного огляду за новим місцем роботи.

Тепер у медзакладі за місцем проходження ОМО зберігатиметься лише копія Картки працівника.

Важливо! Строк зберігання Картки працівника – 45 років (до змін йшлося про 15-річний термін зберігання)! 

 

Крок 9. Отримання Заключного акта за результатами медоглядів

За підсумками проведення періодичних медичних оглядів комісія протягом одного місяця оформлює Заключний акт. 

Раніше він складався за формою, наведеною в додатку 9 до Порядку №246, з 18.11.2025 він складається за формою додатка 8 до Порядку №1393

Як і раніше, Заключний акт складається у шести примірниках.

Один примірник зберігається в закладі охорони здоров’я, який проводив огляди, а решту з 18.11.2025 передають:

  • роботодавцю;
  • представнику профспілки або уповноваженій працівниками особі (якщо профспілки немає);
  • ЦКПХ відповідної адміністративно-територіальної одиниці*;
  • територіальному органу Держпраці;
  • управлінню Пенсійного фонду України.

* ЦКПХ – це державна установа «Центр громадського здоров'я Міністерства охорони здоров'я України», обласні, міст Києва та Севастополя центри контролю та профілактики хвороб, що належать до сфери управління МОЗ.

Якщо за підсумками періодичного медичного огляду встановлено, що працівник не може виконувати роботу за своєю посадою через медичні протипоказання, роботодавець зобов’язаний запропонувати йому іншу роботу, яка відповідає рекомендаціям медичної комісії. Призначене робоче місце має бути погоджене з медико-санітарною частиною, яка підтверджує його відповідність стану здоров’я працівника.

Якщо працівник відмовляється від переведення, зазначаючи це письмово, роботодавець може запропонувати йому проходження професійного навчання, перепідготовки або підвищення кваліфікації.

Якщо ж працівник відмовляється і від переведення, і від навчання, роботодавець має право розірвати трудовий договір на підставі п. 2 ст. 40 КЗпП – у зв’язку з невідповідністю обійманій посаді через стан здоров’я.

 

Відповідальність за порушення

Роботодавець, який допустив працівників до роботи без проходження обов’язкового медичного огляду, порушує вимоги трудового законодавства та може бути притягнутий до відповідальності:

  • Адміністративна відповідальність (ч. 5 ст. 41 КУпАП). Порушення вимог законодавства з охорони праці тягне за собою штраф для посадових осіб підприємств та ФОПів у розмірі від 20 до 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
  • Фінансові санкції (абз. 9 ч. 2 ст. 265 КЗпП). За інші порушення трудового законодавства, зокрема за недотримання вимог щодо медоглядів, передбачено штраф у розмірі однієї мінімальної заробітної плати за кожне порушення.

Попри дію воєнного стану, законодавство не надає роботодавцю права переносити строки проведення медичних оглядів або допускати до роботи працівників, які їх не пройшли.

 

Висновки («було / стало» з 18.11.2025)

1. Було: до 18.11.2025 до Держпраці подавали заяву + перелік категорій працівників у довільній формі за Порядком №246.

Стало: з 18.11.2025 за Порядком №1393 подають лише Перелік категорій працівників за формою додатка 1 + супровідний лист, без заяви. Ті, хто встиг подати заяву з Переліком до 18.11, повторно документи не подають – на них новий порядок фактично запрацює вже при організації ОМО на 2027 рік.

2. Було: Держпраці спочатку складала Акт визначення категорій працівників (додаток 1 до Порядку №246), і вже на його підставі роботодавець формував поіменні списки.

Стало: з 18.11.2025 Акт більше не складається – погоджений Перелік одразу стає підставою для складання та погодження Списків працівників за новою формою (додаток 2 до Порядку №1393).

3. Було: перелік категорій працівників для ОМО та підходи до періодичності медоглядів були менш деталізовані, окремі категорії (зокрема працівники з нічними змінами) прямо не виділялися.

Стало: з 18.11.2025 Порядок №1393 чітко закріплює 4 категорії працівників, зокрема тих, хто працює в нічний час.

4. Було і залишилось: допуск до роботи без обов’язкового медогляду – порушення трудового законодавства. Не змінилося те, що за невиконання вимог ОМО діють фінансові та адміністративні санкції: штраф за ст. 265 КЗпП (1 МЗП за кожен випадок порушення) та адмінштраф за ч. 5 ст. 41 КУпАП. В умовах оновленого Порядку №1393 і скоригованих процедур «старі» штрафи продовжують діяти, тож ігнорувати нові правила подання Переліку до 01.12.2025 є надто ризиковано для роботодавця.

Автор: Казначей Галина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»