• Посилання скопійовано

Увага! З 9 грудня 2025 р. до 1 лютого 2026 р. 72-годинне очікування при бронюванні не застосовується

Чому до 1 лютого 2026 р. правило про 72-годинне очікування при бронюванні вже не діє? Як це впливає на бронювання та анулювання бронювання? Яку нову інформацію тепер обов’язково включають до рішень про критично важливий статус та до звернень на його отримання?

Увага! З 9 грудня 2025 р. до 1 лютого 2026 р. 72-годинне очікування при бронюванні не застосовується

Уряд оприлюднив на своєму сайті текст постанови від 08.12.2025 №1608, яка вкотре змінює норми Порядку №76.  Про її прийняття ми повідомляли у новині, а текст у форматі PDF можна завантажити за посиланням

Щоб уникнути ситуації, коли критично важливі фахівці втрачають бронь через процедурні затримки, Постановою №1608 тимчасово спрощені правила. Зокрема, критично важливі підприємства зможуть бронювати своїх працівників через портал Дія втричі швидше. А саме:

  1. Термін опрацювання заявок — до 24 годин, а не три доби, як зараз.
  2. Не потрібно чекати 5 днів між заявами про анулювання бронювання працівників. Як тільки попередню заяву опрацюють — одразу можна подавати наступну.

Ці спрощення діятимуть тимчасово — до 1 лютого 2026 року. Після цієї дати повернуться стандартні правила.

Постанова №1608 набирає чинності з дня її офіційного опублікування. Опублікована вона була 09.12.2025 р., отже, вже з 9 грудня 2025 року можна користуватися її перевагами та треба виконувати її вимоги. 

 

Головне про скасування 72-годинного періоду очікування при бронюванні 

Практика зменшення годин очікування результатів бронювання застосовується не вперше. На початку 2025 року вже було зменшено години очікування із 72-х до 24-х. Тоді це було спричинено масовим перебронюванням працівників. Так само і тепер: можливість забронювати працівника протягом одного дня, а не трьох, запровадили тимчасово

Важливо! Тимчасово, до 1 лютого 2026 р. бронювання військовозобов’язаних працівників підприємств здійснюється без 72-годинного очікування, у строк до 24 годин з моменту формування списку військовозобов’язаних. 

Також не обійшли тимчасові зміни й анулювання бронювання. До 1 лютого анулювання бронювання здійснюється без застосування строку, встановленого в підпункті 8 пункту 31 Порядку №76

Тобто роботодавцю, який анулював бронь працівника, не потрібно чекати 5 календарних днів, щоб провести наступне анулювання броні. Інакше кажучи, анулювати бронювання можна без обмеження «не частіше ніж один раз на п’ять днів».

Ці нововведення істотно полегшують процедуру бронювання та анулювання бронювання у період масового перепідтвердження статусу критично важливих підприємств. Завдяки ним роботодавцям не потрібно хвилюватися про мобілізацію працівників під час підтвердження критичного статусу. У разі потреби дії з анулювання броні або її оформлення можна буде здійснити досить швидко. 

 

Що з бронюванням працівників, які мають проблеми з військовим обліком? 

Як і раніше, наявність порушень правил військового обліку означає для працівника неможливість отримання броні. Але за одним винятком! 

Порядок №76 приводять у відповідність до нещодавніх змін у Законі «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». З 4 грудня у ст. 25 Закону від 21.10.1993 №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» уточнено, що бронюванню підлягають військовозобов’язані працівники підприємств, установ і організацій, які в установленому КМУ порядку визначені критично важливими для функціонування економіки в особливий період, у сфері оборонно-промислового комплексу, у яких:

  • відсутній або оформлений неналежним чином військово-обліковий документ,
  • чи/та він не перебуває на військовому обліку,
  • чи/та не уточнив персональні дані, зазначені у п. 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №3633-IX,
  • чи/та перебуває в розшуку (крім випадків порушення ст. 336 та ст. 337 ККУ).

Тривалість такого бронювання не має перевищувати 45 календарних днів з дня укладання трудового договору з таким працівником та надається не більше одного разу за один календарний рік.

Тепер ці зміни будуть передбачені в Порядку №76, а не тільки в законі. Тобто нарешті з’явився механізм для їх реалізації! 

Але це ще не крапка: зараз чекаємо (сподіваємось, що недовго) ще на реалізацію цих змін безпосередньо на порталі Дія.

Зверніть увагу: коли бронюватимемо таких працівників, теж не доведеться чекати 72 години на результат. Порядок №76 доповнили п. 29-1, в якому зазначили, що переведення військовозобов’язаного з порушеннями на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично протягом 24 годин з моменту формування списку засобами порталу Дія

Що змінилось у ліміті бронювання від Міноборони?

Тут також є зміни. Відтепер рішення прийматиме не сам Міністр оборони, а Міністерство оборони.

Кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, може становити понад 50 відсотків за рішенням Міноборони, прийнятим на підставі пропозицій (рекомендацій) Міжвідомчої робочої групи, утвореної відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.06.2024 №707

Таке рішення Міноборони надсилає до Мінекономіки для подання засобами порталу Дія повідомлення про зміну ліміту бронювання у Єдиному переліку органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій для бронювання військовозобов’язаних (далі – Єдиний перелік).

Обґрунтовані пропозиції щодо збільшення обсягів бронювання військовозобов’язаних подаються до Міноборони органом державної влади, іншим державним органом, який прийняв рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливою установою. Тобто зараз підприємства вже не зможуть самостійно звертатися до Міністра оборони про збільшення ліміту бронювання. 

Рішення Міноборони надсилається до відповідного державного органу, який прийняв рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливою установою, для подання засобами порталу Дія повідомлення про зміну ліміту бронювання у Єдиному переліку (абзац 2 п. 8 Порядку №76).

Але на відміну від лімітів бронювання, передбачених Порядком №76 (встановлених КМУ), ліміти від Міноборони мають тимчасовий характер! 

 

Як довго діє рішення Міноборони про збільшення ліміту? 

Відповідно до п. 9-1, рішення Міноборони про збільшення ліміту повинно містити інформацію про:

    1. код юридичної особи згідно з ЄДРПОУ, 
    2. повне найменування державного органу, критично важливої установи,
    3. збільшений ліміт бронювання, 
    4. загальну кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню,
    5. строк дії рішення Міноборони.

Увага! Строк дії рішення Міноборони не може перевищувати одного року.

У разі отримання рішення Міноборони Мінекономіки або інший відповідний державний орган подає засобами порталу Дія повідомлення про зміну ліміту бронювання в Єдиному переліку.

Державний орган, критично важлива установа здійснюють бронювання військовозобов’язаних протягом п’яти робочих днів з дня подання повідомлення про зміну ліміту бронювання в Єдиному переліку.

У разі якщо не здійснили бронювання військовозобов’язаних у строк протягом п’яти робочих днів, рішення Міноборони щодо збільшення обсягів бронювання втрачає чинність.

 

Таблиця. Алгоритм дій в разі збільшення ліміту бронювання за рішенням Міноборони

Етап / дія Строк Хто виконує Що саме відбувається
Строк дії рішення Міноборони про збільшення ліміту Не більше 1 року Міноборони У рішенні обов’язково зазначають: код ЄДРПОУ, повну назву установи, збільшений ліміт, загальну кількість осіб для бронювання, строк дії
Передача інформації про збільшення ліміту в Єдиний перелік Одразу після отримання рішення Мінекономіки або відповідний держорган Через портал «Дія» подає повідомлення про зміну ліміту бронювання в Єдиному переліку
Бронювання військовозобов’язаних після зміни ліміту 5 робочих днів з дня подання повідомлення держорганом у «Дію» Держорган / критично важлива установа Здійснює бронювання осіб у межах нового ліміту
Наслідки пропуску строку бронювання Строк 5 робочих днів пропущено Рішення Міноборони щодо збільшення ліміту втрачає чинність автоматично

 

У разі закінчення строку дії рішення Міноборони роботодавці (!) за допомогою порталу Дія анулюють бронь тих працівників, яким її було надано завдяки рішенню Міноборони. Це треба зробити протягом п’яти робочих днів з дня, наступного за днем закінчення строку дії такого рішення.

І ось тут ми підходимо до ще однієї важливої зміни до порядку бронювання: 

  • роботодавці будуть зобов’язані відстежувати оформлену ними бронь, чи відповідає кількість заброньованих ліміту, який діє для таких роботодавців; 
  • як тільки ліміт зменшується, треба терміново анулювати бронь комусь із працівників. Хто це буде, вирішує роботодавець! 

Контролюйте ліміт бронювання: пряма вимога вже в Порядку №76

З’явилася норма, якої не було в Порядку №76 та якої так боялися роботодавці. І стосується вона не тільки припинення рішення про збільшення ліміту бронювання – неважливо, хто буде ініціатором, КМУ чи Міноборони.

Дуже часто буває так, що бронюєш виходячи з одного показника кількості працівників, а згодом ця кількість змінюється. Як бути із заброньованими, якщо кількість працівників зменшилась і тепер підприємство не вкладається у старий ліміт? 

До змін, внесених Постановою №1608, вимоги анулювати «зайву» бронь в Порядку №76 не було. Тому роботодавці вважали, що бронь діє на строк її видачі, а ТЦК з цим не погоджувалися і вимагали привести кількість заброньованих у відповідність до ліміту.

Тепер в цьому питанні поставлено крапку. 

Порядок №76 доповнили пунктом 9-2, тож «керівники критично важливих підприємств, критично важливих установ зобов’язані вживати заходів до недопущення перевищення встановлених пунктами 8 і 9 цього Порядку обмежень щодо кількості військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню».

У зв’язку із цим також внесли зміни до п. 31 Порядку №76, в якому йдеться про анулювання бронювання. 

Тепер якщо внаслідок зменшення ліміту відбулося його перевищення певним роботодавцем, йому слід анулювати бронь такій кількості працівників, щоб знову повернутися у межі ліміту. 

І це ще не все!

Увага! За кількістю заброньованих працівників у кожного критично важливого роботодавця стежитимуть не тільки він сам та ТЦК, а й орган, який надав йому статус критично важливого! 

Тепер кількість військовозобов’язаних працівників: 

  • треба буде вказати у зверненні про отримання/підтвердження критичного статусу;
  • буде зазначено у рішенні про надання критичного статусу. Там же має бути вказано і кількість працівників, яких може бути заброньовано у цього роботодавця! 

Це передбачено трьома змінами: 

1) З метою визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період до звернення додаються не лише копії підтвердних документів, а й інформація про загальну кількість військовозобов’язаних працівників. Підкреслюємо, кількість не усіх працівників, а лише військовозобов’язаних.

2) Відповідно до п. 8 Порядку 76 кількість військовозобов’язаних працівників критично важливих підприємств та критично важливих установ, які підлягають бронюванню, повинна становити не більше загальної кількості військовозобов’язаних працівників таких підприємств, установ, зазначеної у рішенні відповідного державного органу про визначення підприємства, установи, організації критично важливим підприємством або критично важливою установою.

Це стосується:

1. працівників критично важливих установ, які визначені критично важливими за рішенням Міноборони;

2. працівників критично важливих підприємств, крім працівників критично важливих підприємств, зазначених в абзацах шостому і сьомому пункту 8 Порядку №76 (йдеться про критично важливі підприємства, які здійснюють підготовку кадрів для ЗСУ, або здійснюють розробку інновацій у сфері оборони); 

3.  працівників критично важливих установ паливно-енергетичного комплексу та їх підрядних організацій, які здійснюють будівництво, ремонт, відновлення, виготовлення та/або поставку обладнання, надають послуги, проводять інші інженерно-технічні заходи, спрямовані на безперебійне функціонування об'єднаної енергетичної системи та газотранспортної системи України в особливий період, які визначені Міненерго критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

3) Рішення про визначення підприємства , установ та організацій критично важливими повинне містити, крім іншого, інформацію про кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, для: 

  1. підприємств, установ, організацій, всі військовозобов’язані працівники яких підлягають бронюванню; 
  2. підприємств, що здійснюють виробництво, транспортування теплової енергії та надають послуги споживачам з постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, управління побутовими відходами. (п. 6 Критеріїв).

Також додали інформацію про кількість військовозобов’язаних до п. 13 Критеріїв №76.

Статус критично важливих для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період підприємства, установи та організації набувають одночасно з дня видання наказу щодо визначення, який повинен містити:

  1. інформацію про код юридичної особи згідно з ЄДРПОУ;
  2. податковий номер платника податків;
  3.  повне та скорочене найменування підприємства, установи, організації;
  4. критерії, яким відповідає підприємство, установа, організація;
  5. кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню

На що слід звернути увагу роботодавцям: 

  • контролюйте відповідність кількості заброньованих вашому ліміту бронювання, 
  • як тільки ліміт буде перевищено (що трапляється в разі його зменшення), негайно анулюйте зайву бронь!
  • адже стежити за такими випадками перевищення будете не лише ви, а і ТЦК та, що гірше, орган, який надав вам критично важливий статус,
  • якщо не привести кількість заброньованих у відповідність до ліміту, це може призвести до втрати критичного статусу (і тоді втрачена буде вся бронь)!

***

Читайте також:

Автор: Казначей Галина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»