Останній додаток «Дія» (скорочення від «Держава і я») дуже швидко завойовує сферу надання різного виду адміністративних онлайн-послуг. У ньому доступні такі послуги як реєстрація, внесення змін та припинення ФОП – відповідні дії здійснюються майже в «один клік». У цьому ж додатку доступні такі послуги як одночасне оформлення ID-картки та номера платника податків після досягнення 14-річного віку, подання заяв на допомогу ФОПам з дітьми та отримання допомоги по безробіттю. І одна з найочікуваніших – оформлення українського та закордонного е-паспортів.
Втім, їх використання викликало багато питань, особливо у роботодавців при прийомі на роботу.
Що пред’явити роботодавцю – додаток «Дія» чи ID-картку?
Трудове законодавство у зв’язку з введенням е-паспортів не зазнало змін. Приписи ч. 2 ст. 24 КЗпП вказують на те, що при укладенні трудового договору громадянин зобов'язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством, також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров'я та інші документи.
Водночас при укладенні трудового договору забороняється вимагати від осіб, які поступають на роботу, відомості про їх партійну і національну приналежність, походження, реєстрацію місця проживання чи перебування та документи, подання яких не передбачено законодавством. (ст. 25 КЗпП)
А тепер уявимо собі ситуацію, коли доволі досвідчена у процесах діджиталізації молодь або просто активний користувач інтернет-послуг, при працевлаштуванні на роботу прийшов лише зі смартфоном/айфоном. На питання: «А де ваші документи?», він одним рухом провів по екрану смартфона та з гордістю продемонстрував е-паспорт.
Здивування відповідальної особи кадрового відділу годі й уявити – про е-паспорт в смартфоні(айфоні) ще не всі і чули.
Звісно, що використання е-паспорту на території України – це лише експеримент. На законодавчому рівні ми маємо український паспорт – паперовий паспорт-книжечку або ID-карту як документи, що посвідчують особу та громадянство України.
Не будемо забувати, що ті хто вже отримав ID-картку, додатково у ЦНАПі отримують ще й додаток 13 – довідку про реєстрацію місця проживання, яка певний час створювала проблеми (без форми 13 пред’явлення ID-картки було не достатньо). Вона є паперовим підтвердженням місця проживання, якщо відсутня можливість зчитати інформацію з ID-картки.
Свого часу, ще у 2018 році у міграційній службі наголошували – ID-картка є самодостатнім посвідченням особи. Разом з ID-карткою безкоштовно на вимогу особи видають паперовий витяг з Єдиного державного демографічного реєстру, який не потрібно носити зі собою (та сама форма 13).
Тож коли працівник кадрового відділу бачить такого просунутого користувача державних електронних послуг, то виникає цілком логічне питання – як оформити таку особу на роботу? Чи має працівник кадрового відділу вимагати саму ID-картку та паперовий додаток 13? Чи достатньо лише інформації з мобільного додатку «Дія»?
Спочатку, давайте розберемось, що таке е-паспорт, де і як він використовується.
Які переваги паспорту у смартфоні?
Була ж до цього ID-картка як альтернатива паспорту у вигляді книжки. Чого ще не вистачало і навіщо той е-паспорт у смартфоні?
Нагадаємо, що ID-картка має безконтактний електронний носій, куди вносяться засоби електронного цифрового підпису, а також додаткова (змінна) інформація (ч. 9 ст. 21 Закону №5492). Інформація щодо місця проживання є лише на електронному носії ID-картки.
В українському е-паспорті відображаються всі аналогічні відомості, що занесені до безконтактного носія. Зокрема, на сьогодні вже реалізована й можливість бачити дані про місце реєстрації (проживання) фізичної особи (за наявності в демографічному реєстрі). Ці дані відображаються як додаткова змінна інформація (п. 4 Постанова №278).
Цей факт був перевірений автором статті – у мобільному додатку «Дія» дійсно відображаються всі дані по виданому паспорту (закордонному чи ID-картки). Її можна побачити або за QR-кодом, або у розділі «повна інформація» (на екрані мобільного додатку вона розташована за відповідною позначкою у правому нижньому куті).
Отже, на сьогодні український е-паспорт за своїми даними повністю замінює ID-карту та закордонний паспорт.
А перевагою його є те, що е-паспорт у смартфоні дозволив не носити зі собою витяг з ID-картки за формою 13 (довідка про реєстрацію місця проживання).
І незважаючи на те, що це лише дворічний експеримент, кожен, хто має ID-картку та біометричний закордонний паспорт, може завантажити мобільний додаток «Дія» на свій смартфон та користуватись електронним аналогом цих документів.
В яких випадках застосовуються е-паспорти?
Уряд, погодившись з пропозицією Мінцифри та МВС на реалізацію протягом 2020-2021 року експериментального проекту щодо застосування відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, та відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України для виїзду за кордон, прийняв Постанову від 15.04.2020 р. №278 та затверджений порядок.
Порядком №278 Кабмін визначив, що український е-паспорт та е-паспорт для виїзду за кордон можуть пред’являтися протягом періоду реалізації експериментального проекту (2020-2021 рр.) замість паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон {виключно на території України!} у таких випадках:
- перевезення пасажирів повітряним, залізничним транспортом (у межах держави);
- надання послуг поштового зв’язку;
- проведення банківських операцій;
- підтвердження віку під час придбання пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових або тютюнових виробів;
- надання послуг з медичного обслуговування;
- пред’явлення на вимогу працівника правоохоронного органу документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;
- користування бібліотеками та надання бібліотечних послуг;
- надання готельних послуг;
- надання телекомунікаційних послуг;
- пред’явлення на вимогу уповноваженої особи під час відвідування адміністративних будівель;
- надання адміністративних послуг;
- повернення сплачених за товар коштів;
- участь у виборах Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, всеукраїнських та місцевих референдумах.
Увага! Юридичні та фізичні особи мають право застосовувати у своїй діяльності український е-паспорт та е-паспорт для виїзду за кордон також в інших випадках за умови виконання вимог цього Порядку. Але наведений вище перелік вказує на такі обставини використання е-паспорту з мобільного додатку «Дія», де потрібно лише пред’явити документ, що посвідчує особу.
У тих випадках, коли відповідним нормативним актом вимагається фізичне пред’явлення паспорту, то без наявності в особи оригіналів такого документа не обійтись.
Чи можна подавати е-паспорти при прийомі на роботу?
Якби для приймання на роботу було б достатньо лише ідентифікувати особу потенційного працівника, то навіть незважаючи на приписи ст. 24, 25 КЗпП, на думку автора, працівник при працевлаштуванні міг би пред’являти як оригінали документів (український паспорт-книжечку або ID-картку, ІПН, довідку про реєстрацію місця проживання), так і е-паспорт у додатку «Дія» на своєму смартфоні.
Проте не все так просто. Адже роботодавець має дотримуватись й інших вимог чинного законодавства при прийомі працівника на роботу, а саме:
- Роботодавець має не лише подивитись на надані документи, а й перевірити їх дійсність. Зокрема, перевірка достовірності е-паспорта та/або е-паспорта для виїзду за кордон у випадках, передбачених законодавством, здійснюється за допомогою технічних засобів, зокрема з використанням унікального електронного ідентифікатора (QR-коду), який забезпечує отримання даних з Реєстру інформаційними ресурсами єдиної інформаційної системи МВС на запит Порталу «Дія».
- Часто відділ кадрів робить копію наданих працівником документів, а від роботодавців-бюджетників цього взагалі вимагають. Так, в особових справах, що формуються впродовж усього часу роботи працівника в бюджетній установі, документи групуються в хронологічному порядку в міру їх надходження (поповнення), зокрема, копія паспорта, копія облікової картки платника податків тощо (п. 12 глави 2 розділу IV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженого наказом Мін’юсту від 18.06.2015 р. №1000/5).
Тому, якщо роботодавець долучився до цього експериментального проекту, він має:
- видати відповідний наказ про прийняття замість оригіналів документів, що вимагаються при прийнятті на роботу, приймати від працівників лише українські е-паспорти у мобільному додатку «Дія»,
- мати й відповідні технічні засоби для зчитування інформації з QR-коду – за допомогою або смартфону (айфону), або спеціальної програми на ПК з ОС Windows тощо, що дозволяє роздрукувати отриману інформацію, у т.ч. за допомогою принтеру.
Якщо роботодавець не може забезпечити приймання е-паспорта у мобільному додатку «Дія» на смартфоні від працівника або ще не встиг озброїтись сучасними технічними засобами, то він має право відмовити такому активному користувачу інтернет-послуг та вимагати фізичного пред’явлення ID-картки та довідки про ІПН.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!