• Посилання скопійовано

Звільнення працівника через невідповідність за станом здоров’я: нові правила

Які документи підтверджують невідповідність посаді за станом здоров’я? Що має зробити у такому випадку роботодавець та які права має працівник? Які нові правила діють для такої ситуації у 2023 році?

Звільнення працівника через невідповідність за станом здоров’я: нові правила

27 грудня 2022 року КМУ затвердив Постанову №1449, в якій врегульовано порядок розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця у зв’язку з виявленням невідповідності працівника займаній посаді за станом здоров’я за наявності у нього права на призначення дострокової пенсії за віком. Вона набрала чинності з 30 грудня 2022 року.

Отже, два дні минулого року і, безумовно, починаючи з 1 січня 2023 року ми маємо новий Порядок, про який і говоритимемо далі. 

Спершу зверніть увагу, що далі говоритимемо про досить специфічну ситуацію. 

Якщо у працівника є право на призначення дострокової пенсії за віком, для нього встановленні особливі умови звільнення за станом здоров’я, а також особливі умови призначення йому пенсії.

Таке право на пенсію прописане у п. 7 частини першої статті 115 Закону  “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та в част. першій статті 21 Закону “Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні”. Такі новації з’явилися в згаданих законах минулого року завдяки Закону від 15.02.2022 р. №2040-IX. 

Для застосуванням механізму, передбаченого у коментованому Порядку, є такі вимоги:

  1. на день звільнення працівникові залишилося не більше ніж півтора року до досягнення пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону №1058;
  2. у працівника наявний страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком хоча б у мінімальному розмірі, передбаченому абзацом першим частини першої статті 28 Закону №1058;
  3. у працівника є хоча б один з документів, що містить інформацію, яка підтверджує невідповідність займаній посаді працівника (перелік можливих варіантів таких документів - у Таблиці).

Таблиця

Документи, які підтверджують невідповідність працівника займаній посаді за станом здоров’я

 
 
 
 
 
 

№з/п 

 
 
 
 

Назва документа

 
 
 
 

1 

 
 

Довідка закладу охорони здоров’я, яка містить інформацію про заключний висновок лікарсько-консультативної комісії щодо зміни місця роботи, зазначена в журналі запису висновків такої комісії.

 
 
 
 

2 

 
 

Повідомлення роботодавцю щодо групи інвалідності та її причини або виписка з акта огляду медико-соціальної експертної комісії, або індивідуальна програма реабілітації (за умови надання її особою). 

 
 
 
 

3 

 
 

Медична довідка про проходження попереднього (періодичного) медичного огляду працівника певної категорії, видана комісією з проведення медичних оглядів закладів охорони здоров’я. 

 

 

Дії роботодавця, якщо працівник надає такий документ

Якщо у працівника наявний один з вищезазначених документів, роботодавець зобов’язаний обрати один з варіантів:

  • за наявності відповідних вакансій вжити заходів для переведення працівника за його згодою на іншу роботу тимчасово чи без обмеження строку; 
  • у разі відсутності відповідних вакансій скласти про це акт.

У працівника теж є два варіанти – погодитися на переведення або звільнитися.

Якщо працівник відмовляється від переведення на іншу роботу, роботодавець має отримати від профспілкової організації згоду щодо звільнення працівника у зв’язку з виявленою невідповідністю займаній посаді за станом здоров’я. Обов’язково слід зафіксувати і пропозицію про наявні вакансії для переведення, і відмову у письмовій формі для уникнення непорозумінь.

У разі відсутності відповідних вакансій для переведення або ж вакансії є, вони запропоновані працівнику, але працівник відмовився, то його можна звільнити за ініціативою роботодавця згідно з п. 2 частини першої статті 40 КЗпП. Саме на цей пункт буде посилання у наказі про звільнення!

 

Дії звільненого працівника

Працівника звільнили. Що далі?

А далі звільнений працівник має право звернутися до Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи за  призначенням пенсії. Для цього він подає:

  • заяву про призначення пенсії;
  • копію документа про виявлену невідповідність працівника займаній посаді за станом здоров’я, що стала підставою для звільнення згідно з пунктом 2 частини першої статті 40 КЗпП
  • інші документи, необхідні для призначення дострокової пенсії за віком відповідно до п. 7 частини першої статті 115 Закону №1058 та статті 21 Закону №3721 відповідно до порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії, що визначається правлінням ПФУ за погодженням з Мінсоцполітики.

Тобто на цьому етапі нові правила закінчуються і починають діяти звичайні правила. Нагадаємо, що чинний Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій затверджено Постановою ПФУ від 25.11.2005 р. №22-1.

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»