На шляху до членства в ЄС Україна активно приводить нормативно-правові акти у різних сферах національного законодавства у відповідність до європейського стандарту. Розповідає сайт ВРУ.
Що стосується законодавства у соціальній політиці, то станом на сьогодні Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів було визначено головним у опрацюванні 4 «євроінтеграційних» законопроєктів, а також 5 альтернативних проєктів Законів до них, а саме:
- проєкт Закону про колективні угоди та договори за реєстр. №7628 (надано порівняльну таблицю (друге читання), рекомендується зазначений законопроект прийняти у другому читанні та в цілому);
- проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю за реєстр. №5344-д (надано висновок Комітету про розгляд, рекомендується доопрацьований народними депутатами України – членами Комітету взяти за основу);
- проєкт Закону про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо правонаступництва у трудових відносинах за реєстр. №8244 (надано висновок Комітету про розгляд, рекомендується, серед іншого, взяти за основу).
- проєкт Закону про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо регулювання деяких питань трудових відносин за реєстр. № 5054-1 (надано висновок Комітету про розгляд, рекомендується взяти за основу).
Щодо законопроектів за №№5054, №5344, №5344-1, № 5344-2 та №5344-3 Комітетом надано висновок про їх відхилення.
«Євроінтеграційні» законопроєкти у соціальній політиці, які мають позитивний висновок Комітету, загалом стосуються адаптації українського трудового законодавства до законодавства Європейського Союзу.
Так, законопроект за реєстр. №7628 пропонує затвердити в Україні європейські традиції ведення соціального діалогу. У разі ухвалення відповідного Закону роль колективно-договірного регулювання трудових відносин в Україні буде підвищено, захист прав працівників і роботодавців - посилено. Налагодження співпраці сторін соціального діалогу позитивно вплине на розвиток виробничих, трудових і соціально-економічних відносин.
Що стосується законопроєкту за реєстр. №8244, то його ухвалення посилить правовий захист працівників у разі зміни власника підприємства або бізнесу. Зокрема, встановлюється обов’язок роботодавця подовжувати дію трудових договорів із працівниками у разі передачі власником бізнесу або його частин іншій особі.
Своєю чергою, проєкт Закону за реєстр. №5344-д (доопрацьований Комітетом), зокрема, передбачає розширення категорій підприємств, які можуть користуватися фінансовою підтримкою для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, а також розширює можливості для працевлаштування осіб з інвалідністю шляхом набуття будь-яким суб’єктом господарювання статусу підприємства трудової інтеграції за умови відповідності законодавчо визначеним критеріям. Серед новацій законопроєкту, на які варто звернути увагу, - обов’язкове включення до механізму працевлаштування осіб з інвалідністю соціальних послуг (соціального супроводу на робочому місці, персонального асистента, перекладу жестовою мовою тощо), а також залучення до процесу сприяння зайнятості та працевлаштуванню приватних агенцій працевлаштування.
Положення законопроєкту за реєстр. №5054-1 передбачають закріплення на законодавчому рівні визначення ознак трудових відносини, посилення соціальних гарантій для осіб, які виконують трудову функцію за цивільно-правовими договорами. Посилюються також гарантії працевлаштування для особи, яку було звільнено у зв’язку з ліквідацією підприємства.
Комітет провадить активну роботу над осучасненням Кодексу законів про працю України, ухваленого ще у 1971 році, адаптуючи законодавство про працю до потреб оновленої соціально-економічної системи в Україні та узгоджуючи його з нормами міжнародного права.