Міністерство соціальної політики України розповідає, що в Україні лише трохи більше 16% людей з інвалідністю офіційно працевлаштовані, у країнах ЄС цей показник у середньому дорівнює 55%.
А повномасштабна війна призвела до збільшення кількості людей з інвалідністю та загострила питання інклюзивності. Наша мета – створити рівні умови для всіх, хто бажає працювати та наближати перемогу України. Сучасні технології дозволяють людям навіть зі значними фізичними порушеннями функціонування реалізувати свій інтелектуальний потенціал. Люди з ментальними порушеннями теж завдяки роботі можуть відчувати свою залученість до суспільства.
Прийняття законопроєкту зумовить суттєве збільшення можливостей для осіб з інвалідністю стати затребуваними на ринку праці, отримати роботу і, відповідно, економічну самостійність.
Вимоги про дотримання квоти з працевлаштування осіб з інвалідністю проєкт закону поширює не тільки на підприємства приватного сектору, як це було раніше, а й на державні органи, державні та комунальні підприємства, установи й організації. Тобто як приватні, так і державні та комунальні підприємства та установи на однакових умовах матимуть зобов'язання працевлаштовувати осіб з інвалідністю.
Розширюються категорії підприємств, які можуть користуватися фінансовою підтримкою для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю. Соціально орієнтований бізнес зможе створювати нові підприємства захищеного працевлаштування та трудової інтеграції. Пріоритет у таких підприємствах буде на працевлаштуванні людей з важкими формами порушень функціонування (на сьогодні це тільки підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю).
Водночас для роботодавців впроваджується заохочувальна система працевлаштування людей з інвалідністю. Так, законопроєкт передбачає компенсацію роботодавцям витрат на облаштування «розумних» робочих місць для осіб з інвалідністю.
Законопроєкт передбачає фінансування за рахунок цільового внеску надання соціальних послуг, які полегшують працевлаштування осіб з інвалідністю (соціальний супровід, персональний асистент, переклад жестовою мовою тощо).
При цьому законопроєкт передбачає вибір для роботодавців: або працевлаштувати осіб з інвалідністю, облаштувавши їм (за потреби) належним чином робоче місце (1 робоче місце для роботодавців, що мають штат від 8 до 25 працівників; 2% робочих місць – для роботодавців, основним видом діяльності яких є реабілітація осіб з інвалідністю, навчання таких осіб або догляд за ними; для закладів охорони здоров'я; 4% робочих місць – для роботодавців, що мають штат більше ніж 25 працівників) або сплатити цільовий внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (наприклад, у разі, неможливості працевлаштувати осіб відповідної категорії через високий ступінь виробничого ризику).Також передбачено можливість купити товари, які вироблені на підприємствах трудової інтеграції або захищеного працевлаштування і зарахувати їх вартість в рахунок сплати внеску.
Акумульовані кошти, сплачені роботодавцями як приватного, так і публічного сектору спрямовуватимуться на пристосування робочого приміщення і простору до потреб осіб з інвалідністю, на забезпечення надання соціальних послуг при працевлаштуванні осіб з інвалідністю.
Таким чином, Мінсоцполітики підтримує прийняття законопроєкту №5344-Д і закликає Верховну Раду України прийняти його який такий, що значно розширює умови для осіб з інвалідністю працевлаштуватися і реалізувати свій професійний потенціал.
***
Читайте також: Реформа працевлаштування осіб з інвалідністю: рекомендовано в цілому прийняти закон