• Посилання скопійовано

Лікарняні на підставі паперового листка непрацездатності: з'явився новий законопроєкт

Законопроєктом №13062 передбачено, що листки непрацездатності у паперовій формі на час воєнного стану (і три місяці після) будуть підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги по вагітності та пологах

Лікарняні на підставі паперового листка непрацездатності: з'явився новий законопроєкт

Нагадаємо, що 26 лютого на черговому засіданні ВРУ відхилила урядовий законопроєкт №11418, яким передбачалося отримання лікарняних на підставі паперового листка непрацездатності, якщо лікар не має технічного доступу до е-системи охорони здоров’я для формування електронного медвисновку.

І ось 4 березня 2025 року у ВРУ зареєстровано новий проєкт Закону №13062 "Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування" щодо удосконалення порядку видачі, продовження та контролю за обґрунтованістю видачі листків непрацездатності. Його авторами є Д. Арахамія, Г. Третьякова та ще більше десятка нардепів.

Розроблено його з метою забезпечення можливості для пацієнтів у випадку, коли відсутність у лікуючого лікаря технічного доступу до електронної системи охорони здоров’я унеможливлює формування електронного медичного висновку про тимчасову непрацездатність, отримати допомогу по тимчасовій непрацездатності на підставі паперового листка непрацездатності; а також вдосконалення процесу перевірки листків непрацездатності уповноваженими особами.

Як зазначено у пояснювальній записці, цей законопроєкт передбачає внесення змін та доповнень до Закону №1105-XIV в частині врегулювання питання листків непрацездатності, їх перевірки та здійснення повернення сум страхових виплат в разі встановлення необґрунтованості видачі листків непрацездатності. Так, пропонується:

 

1) Передбачити використання паперових та електронних листків непрацездатності як підстави для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності. Також унормовується питання засвідчення копій паперових листків непрацездатності.

Тож у разі прийняття Закону листки непрацездатності у паперовій формі будуть підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги по вагітності та пологах.

У разі видачі листка непрацездатності у паперовій формі підставою для призначення допомоги буде:

  • для особи, яка працює за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із провадженням підприємницької чи іншої діяльності, -  копія листка непрацездатності у паперовій формі,  засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи;
  • для застрахованих осіб, які одночасно провадять підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), - копія паперового листка непрацездатності, яку засвідчує заклад охорони здоров’я, який його видає.

Звертаємо увагу, що ці норми втратять чинність через три місяці з дня припинення або скасування воєнного стану.

2)  Удосконалити процес проведення перевірок листків непрацездатності та документів, що є підставою для їх формування

Зокрема, прописано, що перевірка обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності проводитиметься уповноваженими правлінням ПФУ посадовими особами територіальних органів Пенсійного фонду України, a в разі необхідності перевірки медичних висновків про тимчасову непрацездатність - із залученням уповноважених лікарів, перелік яких затверджується правлінням ПФУ.

Порядок проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, медичних висновків про тимчасову непрацездатність та поняття уповноваженого лікаря має визначити Кабмін. 

 

3) Внести зміни до процесу повернення коштів страхової̈ виплати в разі встановлення необґрунтованості видачі листка непрацездатності

Заклади охорони здоров’я або ФОПи, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікарі яких сформували медичні висновки про тимчасову непрацездатність, визнані необґрунтованими, зобов’язані компенсувати суму страхової виплати протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про компенсацію суми страхової виплати або оскаржити її до відповідного територіального органу уповноваженого органу управління.

Скарга на вимогу про компенсацію сум страхової виплати  подається в письмовій формі протягом десяти календарних днів, що настають за днем її отримання закладом охорони здоров’я або фізичною особою - підприємцем, який має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікар якого сформував медичний висновок про тимчасову непрацездатність, визнаний необґрунтованим, до територіального органу уповноваженого органу управління, який надіслав вимогу про компенсацію сум страхової виплати.

Скарга повинна містити аргументацію з посиланнями на об’єктивні факти, що доводять відсутність у діях лікаря, який створив медичний висновок про тимчасову непрацездатність, визнаний необґрунтованим, вини (умислу чи необережності) у необґрунтованості медичного висновку про тимчасову непрацездатність.

Територіальний орган уповноваженого органу управління зобов’язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його скаржнику протягом 30 календарних днів з дня отримання ним скарги на адресу скаржника поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення. За вимогою скаржника рішення може бути вручено йому під розписку.

За результатами розгляду скарги у встановленому порядку можуть прийматися рішення про її задоволення або відхилення.

У разі прийняття за результатами розгляду скарги рішення про її задоволення вимога про сплату суми компенсації страхової виплати за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, підлягає відкликанню або перегляду в частині, визначеній цим рішенням.

Суми компенсації страхової виплати за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, не повернені у строк, підлягають стягненню на підставі вимоги про їх сплату, винесеної на підставі рішення територіального органу уповноваженого органу управління, з нарахуванням пені в розмірі 0,1 відсотка суми коштів, що підлягає компенсації, розрахованої за кожний день прострочення платежу, починаючи з дня, що припадає на закінчення строку, до дня сплати включно.

У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»