Пенсійний фонд України розповідає, що з 1 січня 2023 року набула чинності оновлена редакція Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», відповідно до якої страхові виплати у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві здійснюватиме не Фонд соціального страхування України (ФССУ), а Пенсійний фонд України. У зв’язку з цим, у багатьох українців виникають питання щодо страхових виплат: чи буде держава виплачувати їх далі, куди звертатися за призначенням тощо. Надаємо відповіді на найбільш актуальні питання.
1. Що змінилося для громадян?
По суті, змінюється орган, що буде забезпечувати такі страхові виплати. Отже, відтепер Пенсійний фонд України виплачуватиме:
- допомогу по тимчасовій втраті непрацездатності («лікарняні»);
- допомогу по вагітності і пологах («декретні»);
- допомогу на поховання застрахованим особам, в т. ч. потерпілим на виробництві;
- одноразові та щомісячні страхові виплати потерпілим на виробництві, членам їх сімей.
2. Чи змінилися з 1 січня 2023 року умови надання та розміри страхових виплат?
Закон зберігає надані громадянам гарантії за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку.
Попри зміну органу, який здійснює страхові виплати, умови надання виплат не змінюються. Розміри окремих виплат навіть збільшуються.
3. Чи потрібно людям, яким страхові виплати було призначено ФССУ, повторно звертатись до Пенсійного фонду України для продовження виплати?
Тим людям, яким органами ФССУ вже було призначено страхові виплати, повторно звертатися до органів Пенсійного фонду України не потрібно.
З січня 2023 року фінансування таких виплат здійснюється Пенсійним фондом України на підставі переданих органами ФССУ справ отримувачів.
Щомісячні страхові виплати виплачуються через установи уповноважених банків або національним оператором поштового зв’язку АТ «Укрпошта», за місцем фактичного проживання отримувача, зазначеного у заяві отримувача. Одноразові виплати здійснюються уповноваженими банками.
4. Куди звертатися за призначенням та здійсненням страхових виплат з відшкодування шкоди?
Заява, разом із документами необхідними для призначення, перерахування, продовження та здійснення страхових виплат і соціальних послуг, подається:
- у паперовому вигляді до територіального органу Пенсійного фонду України (до сервісного центру) або пересилається поштою;
- в електронній формі через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України з використанням кваліфікованого електронного підпису чи електронної системи BankID або через Портал Дія.
5. Чи збережеться право на пенсію по інвалідності потерпілим від нещасного випадку?
Призначення пенсії по інвалідності здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Пенсія по інвалідності призначається за наявності у особи з інвалідністю необхідного страхового стажу. Право на пенсію по інвалідності не залежить від причини інвалідності. Раніше призначені пенсії виплачуються протягом всього строку, на які їх призначено.
6. Як тепер працівнику отримати виплати по лікарняному?
Оплату лікарняних буде здійснювати роботодавець, як це було і раніше. При цьому Законом України від 21.09.2022 р. №2620-IX «Про внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”» скорочено час, протягом якого роботодавцям за поданими заявами-розрахунками мають надійти кошти для виплати лікарняних.