05 березня 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи №810/2613/13-а, адміністративне провадження №К/9901/2840/18 (ЄДРСРУ №80347714) досліджував питання щодо термінів розгляду скарги на податкове повідомлення – рішення та наслідки їх порушення.
Статтею 56 ПКУ встановлено, що рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Згідно з п. 56.2 ПКУ у разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд цього рішення.
Скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі (та у разі потреби - з належним чином засвідченими копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати з урахуванням вимог п. 44.6 ПКУ) протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується (п. 56.3 ПКУ).
Відповідно до п. 56.8 ПКУ контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.
Згідно з п. 56.9 ПКУ керівник (або його заступник) відповідного контролюючого органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, визначений у п. 56.8 цієї статті, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника податків до закінчення строку, визначеного у п. 56.8 ПКУ.
Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника контролюючого органу (або його заступника), така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків.
Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення керівника контролюючого органу (або його заступника) про продовження строків її розгляду не було надіслано платнику податків до закінчення 20-денного строку, зазначеного в абзаці першому цього пункту.
Днем узгодження грошового зобов'язання платника податків є день закінчення процедури адміністративного оскарження (абз. 2 пп. 56.17.5 ПКУ).
Процедура адміністративного оскарження, згідно з п. 56.17 ПКУ, закінчується:
- днем, наступним за останнім днем строку, передбаченого для подання скарги на податкове повідомлення-рішення або будь-яке інше рішення відповідного контролюючого органу у разі, коли така скарга не була подана у зазначений строк (пп. 56.17.1 ПКУ);
- днем отримання платником податків рішення відповідного контролюючого органу про повне задоволення скарги (пп. 56.17.2 ПКУ);
- днем отримання платником податків рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (пп. 56.17.3 ПКУ);
- днем звернення платника податків до контролюючого органу із заявою про розстрочення, відстрочення грошових зобов'язань що оскаржувались (пп. 56.17.5 ПКУ).
Але необхідно пам’ятати, що згідно з п. 56.13 ПКУ у разі коли останній день строків, зазначених у цій статті, припадає на вихідний або святковий день, останнім днем таких строків вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем (Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 12 червня 2018 року по справі №818/889/17, адміністративне провадження №К/9901/20801/18 (ЄДРСРУ №74649157).
Євген Морозов, адвокат (судовий захист), магістр права