• Посилання скопійовано

Нікчемність правочинів — знову в актах перевірок

Лист Міндоходів від 27.05.2013 р. №3642/6/99-99-19-04-01-15

Нікчемність правочинів — знову в актах перевірок

Останнім часом багато фахівців приділили увагу судовим рішенням, які дуже критично поставилися до посилань в актах перевірок на нікчемність правочинів. На це є кілька причин, які чітко вказані у постанові ВАСУ від 14.11.2012 р. у справі №К/9991/50772/12, зокрема:

Причина 1. Головною підставою вважати правочин нікчемним є його недійсність, встановлена законом. Саме законом, а не актами, які б факти в цьому акті не були відображені. 

Отже, очевидним є висновок ВАСУ про те, що зазначені в акті висновки про нікчемність правочинів є суто суб'єктивною думкою податкового ревізора-інспектора.

Причина 2. Жодним законом не передбачено право органу ДПС самостійно, в позасудовому порядку, визнавати нікчемними правочини і дані, зазначені платником податків у податкових деклараціях.

Очевидним є і другий висновок ВАСУ: навіть за наявності ознак нікчемності правочину податкові органи мають право лише звертатися до судів з позовами про стягнення в дохід держави коштів, отриманих за такими правочинами.

Причина 3. Згідно з вимогами цивільного законодавства існує презумпція правомірності правочину. Для визнання правочину нікчемним необхідно довести обставини, які тягнуть за собою кримінальну відповідальність. А це зробити можна лише вироком суду.

Таким чином, узагальнено суд вказав на неможливість посилань на відсутність реальності поставки (через визнання нікчемними правочинів) в актах перевірок без належних доказів (вироків суду).

Проте, незважаючи на висновок суду, Міндоходів все-таки вказує на необхідність повернутися до відображення в актах перевірок ознак нікчемних правочинів у разі виявлення таких ознак під час перевірок.

Виникає цілком логічне запитання: з якою метою податковий орган планує зазначати в актах перевірок ознаки нікчемності правочинів, якщо тут же вони стверджують, що «донарахування податкових зобов'язань повинно здійснюватися виключно за порушення норм податкового законодавства» і не бути пов'язано із фактом нікчемності?

Вочевидь податкові органи планують використовувати акт перевірки як документ, що підтверджує обставини (ознаки) нікчемності угод, виявлені під час перевірок, при зверненні до господарського суду (див. причину 2).

Ще один момент, на який звертає увагу Міндоходів у листі: податкові органи взяли на озброєння висновки, викладені в листі ВАСУ від 02.06.2011 р. №742/11/13-11. Зокрема, у ньому суд говорить про те, що будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення госпоперації. Таким чином, заперечуючи факт презумпції правомірності угод (правочинів), суд вказує лише на можливість застосування презумпції правомірності рішень платника податків.

Але, на відміну від коментованого листа, наведені вище висновки ВАСУ стосуються все-таки судів, а не встановлюють обсяг повноважень податкових органів під час проведення перевірок платників податків.

І останній момент у коментованому листі — питання оскарження актів перевірок.

Справді, з одного боку, ми цілком погоджуємося з уже сталою позицією судів щодо неможливості оскарження актів перевірок за відсутності у них ознак правового акта індивідуальної дії. Проте це не виключає можливості оскарження дій чи бездіяльності податківців, які склали акт перевірки та, скажімо, виклали там обставини чи факти, що не відповідають дійсності (або не перевірені та не підтверджені належним чином), під час оскарження податкового повідомлення-рішення чи окремим позовом. 

 

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024162
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 485
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 8886
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024164
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460