Причини виникнення такої законодавчої ініціативи
Законопроект №6248 розроблено у зв’язку із важкою ситуацією, що склалася в українській економіці та через необхідність стимулювання розвитку вітчизняного підприємництва, підтримки та захисту бізнесу, створення сприятливого бізнес-клімату. Саме так необхідність його прийняття пояснює автор законопроекту - нардеп Є. Мураєв.
Як зазначено в пояснювальній записці, одним з негативних факторів, що стримують розвиток бізнесу в Україні є надмірний тиск держави в особі контролюючих органів на суб’єктів підприємництва, від якого найбільше потерпають представники малого та середнього бізнесу. Існуюча система державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності неодноразово доводила свою неефективність та неспроможність забезпечити дотримання законності та зменшення числа правопорушень. Крім того, часті перевірки призводять до значних часових й адміністративних витрат як суб’єктів господарювання, так і органів державного нагляду (контролю), а також підвищених ризиків корупційних правопорушень, пов’язаних із здійсненням заходів державного нагляду (контролю).
Ця проблема давно відома і її навіть неодноразово намагалися вирішити. Так, протягом 2015-2016 років в Україні фактично діяв мораторій на проведення перевірок суб’єктів малого підприємництва із обсягом доходів до 20 млн грн за попередній рік. Це знизило адміністративний тиск на підприємців та, певним чином, полегшило їм роботу.
Верховною Радою України 3 листопада 2016 року було прийнято Закон №1728-VIII, яким запроваджено мораторій на проведення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності до кінця 2017 року.
Варто зазначити, що не лише Україна звертається до такого інструменту як мораторій на перевірки бізнесу з метою стимулювання розвитку економіки, сприянню конкуренції, поліпшення бізнес-клімату тощо. Так, наприклад, подібний мораторій у минулому році запроваджувався в Молдові.
Досвід введення в Україні мораторію на перевірки доводить, що обмеження діяльності контролюючих органів є ефективним механізмом для спрощення адміністрування та зменшення навантаження на бізнес. Поза сумнівом, що виключно заборона проведення перевірок не зможе стабілізувати економіку, однак сприятиме тому, що підприємці прийматимуть рішення про продовження ведення свого бізнесу в Україні. В той же час, запропонований в Законі період дії мораторію є недостатнім для того, щоб вивести підприємництво з кризи, особливо в умовах, коли національна економіка знаходиться у стані руйнації.
Таким чином, існує об’єктивна необхідність продовжити дію особливого порядку проведення перевірок бізнесу до 2020 року, встановивши певні виключення для того, щоб захист бізнесу не призвів до порушення прав споживачів та працівників.
Що пропонується?
Законопроектом №6248 пропонується змінити термін дії мораторію на проведення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, встановивши його до 31 грудня 2020 року.
Відповідно до 31 грудня 2020 року встановити запропоновано встановити такі винятки щодо проведення позапланових заходів контролю:
- за погодженням Державної регуляторної служби,
- за заявою суб’єкта господарювання,
- за рішенням суду,
- у разі настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання.
Також запропоновано подовжити дію Закону №1728-VIII до 31 грудня 2020 року.