• Посилання скопійовано

Незабаром всі контролюючі органи оновлять критерії своїх планових перевірок, – інформація від ДРС

Станом на 10.10.2018 р. органами держнагляду направлено до ДРС проекти постанов КМУ про затвердження критеріїв планових перевірок у 69 сферах. ДРС вже їх погодила, в т. ч. із зауваженнями. Проте наразі немає проектів щодо критеріїв перевірок ще 10 сфер

Незабаром всі контролюючі органи оновлять критерії своїх планових перевірок, – інформація від ДРС

ДРС нагадує, що 10 травня цього року КМУ затвердив нову методику розробки критеріїв оцінки ризику господарської діяльності, за якими визначатиметься періодичність планових заходів державного нагляду (контролю).

Метою запровадження Методики є встановлення ризик-орієнтованого підходу до здійснення заходів державного нагляду (контролю), формування єдиної практики розроблення органами державного контролю (нагляду) критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності, і створення реально прозорих правил контролю бізнесу.

Із введенням в дію Методики органи державного нагляду (контролю) у сферах, віднесених до їх відання, мають розробити та подати на затвердження Уряду нові критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю).

Обов’язковою умовою розробки критеріїв є врахування даних про настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності суб’єктів господарювання.

Кардинальною відмінністю діючої Методики від попередньої є:

  • запровадження поетапного логічно побудованого механізму визначення критеріїв;
  • віднесення суб’єкта господарювання до одного з трьох ступенів ризику (високого, середнього, незначного) за сумою балів, що нараховуються за кожним показником критеріїв;
  • роз’яснення порядку розрахування періодичності проведення планових заходів;
  • встановлення вимоги щодо оприлюднення відомостей про ступінь ризику кожного суб’єкта господарювання, що підлягає державному нагляду (контролю), ризиків настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності, вичерпного переліку критеріїв, їх показників, кількості балів за кожним показником, шкали балів і періодичності проведення планових заходів державного нагляду (контролю).

Це дозволить запровадити нову систему управління ризиками з обґрунтованими та зрозумілими підходами до її розбудови.

Відтепер при визначенні критеріїв ризику, кожен інспекційний орган має спершу визначити для себе основні цілі державного контролю (життя та здоров’я людини, належна якість продукції, національна безпека держави тощо), основні небезпечні події та їх негативні наслідки, на попередження яких спрямована його діяльність, а також встановити зв’язок між такими наслідками та відповідними кількісними та якісними показниками.

Таким чином, ступінь ризику того чи іншого підприємства залежатиме не від одного, а від кількох параметрів, що дозволить більш точно оцінювати справжню ймовірність настання небзепечної події або прогнозований масштаб негативних наслідків.

Також, методикою конкретизовано питання, що підлягають аналізу під час розроблення критеріїв (кількість суб’єктів господарювання, що підлягають державному нагляду (контролю); кількісні та якісні характеристики господарської діяльності; масштаб, причини, кількість випадків настання негативних наслідків; кількість, період виявлення порушень суб’єктами господарювання вимог законодавства у відповідній сфері).

Станом на 10.10.2018 з 79 сфер державного нагляду (контролю) органами державного нагляду (контролю) направлено до ДРС проекти постанов Кабінету Міністрів України про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) (далі – проекти постанов КМУ) у 69 сферах державного нагляду (контролю). Проекти постанов КМУ погоджено ДРС, у тому числі із зауваженнями погоджено проекти постанов КМУ у 31 сфері державного нагляду (контролю).

На сьогодні вже набрали чинності 5 постанов КМУ, якими затверджено критерії оцінки ризику господарської діяльності:

  • Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, у сфері надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, і встановлюється періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою з надзвичайних ситуацій, затверджені постановою КМУ від 05.09.2018 р. №716;
  • Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки Державною службою з надзвичайних ситуацій, затверджені постановою КМУ від 05.09.2018 р. №715;
  • Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері землеустрою і визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру, затверджені постановою КМУ від 12.09.2018 р. №727;
  • Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) за топографо-геодезичною і картографічною діяльністю Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру, затверджені постановою КМУ від 19.09.2018 р. №765;
  • Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження туроператорської діяльності, що підлягає ліцензуванню, та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Міністерством економічного розвитку і торгівлі, затверджені постановою КМУ від 19.09.2018 р. №747.

Опрацьовуючи перші з цих постанов, слід відзначити виважений підхід розробників актів до визначення критеріїв та їх відповідність вимогам Методики.

Так, Державною службою з надзвичайних ситуацій оптимізовано перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері техногенної та пожежної безпеки (перелік зведено до 7 критеріїв з більш чіткими показниками критеріїв), запроваджено диференційований підхід до оцінки показників критеріїв залежно від масштабу ймовірних негативних наслідків від провадження господарської діяльності.

Наприклад, раніше наявність у володінні або користуванні суб’єкта господарювання території або приміщень, що належать до сфери оборони; паливно-енергетичному комплексу; транспортної галузі; підприємств, що забезпечують розміщення і зберігання матеріальних цінностей державного резерву; авіаційної та ракетно-космічної, машинобудівної, харчової промисловості; металургійного, хімічного комплексів; поліграфії; метрополітенів, автоматично зараховувала такого суб’єкта господарювання до суб’єктів з високим ступенем ризику.

Із затвердженням нових критеріїв у цій сфері кількість балів за вказаними показниками критерію «Вид об’єкта» варіюється від 16 до 35 балів, що дає можливість об’єктивно оцінити ступінь ризику того чи іншого об’єкта.

Змінилися критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження туроператорської діяльності, що підлягає ліцензуванню. Так, при розробці відповідних критеріїв за новою Методикою Міністерством економічного розвитку і торгівлі виключено з переліку критеріїв критерій «тривалість провадження туроператорської діяльності». Натомість одним з нових критеріїв установлено «вид операторської діяльності (виїзний, в’їзний та внутрішній туризм)», що свідчить про визначення зв’язку між масштабом негативних наслідків і характеристиками (умовами) здійснення туроператорської діяльності.

Крім того, змінено підхід до оцінювання критерію, що стосується порушень ліцензійних умов провадження туроператорської діяльності, зокрема, визначено інші показники критерію, які відображають ступінь негативних наслідків таких порушень (раніше даний критерій оцінювався виключно за кількістю порушень).

Таким чином, із запровадженням нової Методики, розроблені органами державного нагляду (контролю) критеріїв оцінки ризику господарської діяльності, за якими визначатиметься періодичність планових заходів державного нагляду (контролю), стають більш якісними і зрозумілими для бізнесу.

Разом з тим, оцінку реального впливу нової Методики на систему управління ризиками планують здійснити за результатами роботи інспекційних органів протягом першого планового періоду після запровадження критеріїв, розроблених відповідно до Методики.

Нагадаємо, 17 жовтня Голова ДРС Ксенія Ляпіна візьме участь у Інспекційному форумі Перевірок.net. Під час заходу будуть презентовані Рейтинг ризиковості об’єктів господарювання, рейтинг інспекцій, а також онлайн-сервіс «Кабінет з управління ризиками», що дозволить підприємцям більш ефективно планувати свою діяльність завдяки можливості онлайн-взаємодії з інспекціями. Учасники детально обговорять нові вимоги держави до бізнесу та плани інспекцій на 2019 рік, а головне – зможуть напряму поставити актуальні питання керівникам інспекцій та Уряду.

***

Читайте також: Як Держпраці буде відбирати роботодавців для планових перевірок? Оприлюднено проект оновлених критеріїв

Джерело: Державна регуляторна служба України

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024161
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 471
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 8586
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024163
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460