Чому важливо правильно працювати із запитами?
По-перше, якщо ми говоримо про попередні періоди, то запити результативно використовувались у якості підстав для обходу мораторію. Приблизно той же підхід застосовується частенько і зараз - навіть за відсутності підстав запити спрямовуються без всякої ніяковості, адже знайдеться чимало платників, які не захочуть сваритися з фіскалами, або ж тих, хто елементарно не додивиться і надасть копії документів.
По-друге, запит може виступати свого роду сигналізатором наявності проблеми! Звідси вже доцільно моніторити ситуацію, аналізувати, зважувати і приймати рішення! Адже в більшості своїй позапланові перевірки починаються саме з запитів!
По-третє, це найпоширеніший і дієвий спосіб комунікації з бізнесом. Неотримання запиту, відсутність відповіді, її несвоєчасність або неповнота є підставою для приходу на перевірку в силу закону і/або віднесення компанії до категорії «ризикових» (див. п.1.6. Критеріїв ризиковості платника податків).
По-четверте, навпаки, надання відповіді (мається на увазі інформації та копій документів) - в 99% випадків є підставою для донарахувань за результатами перевірок. Питання стоїть лише у виді перевірки (виїзна або невиїзна)!
По-п'яте, неправомірний запит – підстава для ненадання інформації та її документального підтвердження, а також можливість для недопуску до перевірки.
5 правил безпечного відпрацювання
- Запит завжди потрібно отримувати – або поштою (тобто за місцем реєстрації ви повинні налагодити суворий порядок відстеження та отримання кореспонденції), або наручно (якщо в реєстрах вказано контактний телефон, то він п.б. робочим і тоді потрібно приїхати і забрати запит під розпис). При цьому, якщо питання стоїть отримувати запит особисто або ж «нехай направляють поштою», при інших рівних умовах, доцільніше вибирати перший варіант. Причому, такі варіанти запитів, як запит по телефону, вайберу або в ході особистої бесіди навіть не обговорюються!!!
- На будь-який запит потрібно відповідати – причому незалежно від того, правильно він складений чи ні. В даному випадку мова йде не про те, щоб обов'язково надавати фіскалам все, що вони попросили в запиті, а про сам факт відповіді на запит. "Відписка" - це один з видів такої відповіді.
- На будь-який запит потрібно відповідати аргументовано – причому, незалежно від прийнятого рішення за запитом: якщо ви побажали «задовольнити» фіскалів - повні і якісні письмові пояснення будуть мати статус доказів і податківці повинні будуть взяти їх до уваги, в разі ж їх ігнорування - це підстава для посилання на них в суді; якщо було прийнято рішення про відмову - ваші аргументи можуть зіграти важливу роль в суді при зверненні податківців за підтвердженням обгрунтованості адмінарешту в зв'язку з недопуском до перевірки!
- На будь-який запит потрібно відповідати вчасно – терміни для відповідей чітко регламентовані чинним законодавством, а їх порушення може створити передумови для законного проведення позапланової перевірки. З 01.01.2017р. законодавець встановив єдиний термін - 15 р.д. з дня, наступного за днем отримання запиту (за винятком запитів для звірок - 10 р.д.)!
- Копії документів доцільно не надавати – причому, ні в ході підготовки відповіді на доперевірочний запит, ні в ході самої перевірки.
Андрій Тамошюнас, податковий адвокат, партнер консалтингової компанії "ADA Group"