• Посилання скопійовано

Ми можемо без попередження приходити на будь-які підприємства з перевірками, – голова Держпраці

Держпраці відновила перевірки бізнесу. Про це та про ключові пріоритети під час перевірок бізнесу розповів у своєму інтерв'ю голова Держпраці Роман Чернега

Ми можемо без попередження приходити на будь-які підприємства з перевірками, – голова Держпраці

Держслужба України з питань праці після піврічної паузи відновила перевірки бізнесу. Працює за вересневою постановою Кабміну. Інспекції провадяться за новою процедурою. Про неї і про ключові пріоритети під час перевірок бізнесу UBR.ua розповів голова Держпраці Роман Чернега.

 

Як повернули перевірки?

Роботу повністю відновлено з кінця серпня-початку вересня. Попередню постанову, якою регулювався порядок перевірок, скасовано рішенням суду. Але з огляду на позитивну динаміку офіційно оформлених працівників в Україні Кабмін прийняв рішення розробити новий документ.

Ми можемо без попередження приходити на будь-які підприємства з перевірками.

Хоча нова постанова все-таки дещо відрізняється від попередньої. Ми чіткіше виписали підстави для перевірок, а також внесли можливість винесення припису щодо порушення без накладення штрафу. Винятком буде виявлення людей, які працюють без будь-яких трудових договорів.

 

При яких порушеннях обмежаться лише приписом?

У разі дрібних порушень, які можуть бути усунені під час інспектування або невдовзі після винесення припису. Наприклад, при перевірках щодо трудових книжок, які уряд планує перевести в електронний вигляд. Це саме стосується дрібних порушень щодо виплати заробітної плати, надання відпусток тощо.і

Якщо протягом 10 днів працедавець усуне таке дрібне порушення, то штрафу не буде. Раніше штрафували на декілька тисяч гривень.

 

Які галузі економіки інспектори перевіряють насамперед?

У зоні ризику залишаються громадське харчування, сільське господарство та будівництво. У цих сферах ситуація наразі кардинально не поліпшилася. Найбільше порушень трудового законодавства фіксується у дрібному та середньому бізнесі. Особливо щодо офіційного оформлення працівників.

Щойно бізнес бачить, що контролю стає менше, як це сталося після заборони на перевірки, то починає рідше оформляти працівників офіційно. Якщо перевірки знову скасують, то це призведе до втрат від надходжень ЄСВ та ПДФО.

 

Які контролери залучаються до спільних із Держпраці перевірок?

Найбільше спільних інспектувань ми провели з Пенсійним фондом - понад 1,5 тисяч за 2018-2019 роки. З ДФС - 1 334 спільні перевірки, а з Нацполіцією - 251. За допомогою таких комплексний дій було працевлаштовано понад 22 тис. осіб.

Податкова, за результатами своїх перевірок, надавала інформацію нам, і ми бачили, де є неоформлені працівники. В окремих випадках доводилося залучати поліцію, бо проти інспекторів іноді застосовують фізичну силу. Є кримінальні справи щодо таких бізнесменів.

 

Які порушення найпоширеніші?

Відсутність трудових договорів і ненадання відпустки, що належиться. У цьому плані є, наприклад, окрема категорія, що стосується одиноких матерів.

У 2018 році з нашою допомогою офіційно оформили додатково 380 тис. нових працівників, цього року - 242 тисячі (притому що з травня до серпня фактично перевірок не було). До 2019-го плануємо переступити позначку в 300 тис. Це не один мільярд гривень додаткових надходжень до місцевих та державного бюджетів.

 

Який обсяг штрафів було нараховано підприємствам?

За 2018-2019 рр. усього нарахували штрафів на 1,2 млрд грн Але практично всі тепер оспорюються в судах. Особливо ті, де йдеться про великі суми. Наприклад, був випадок, коли підприємство не оформило десятки осіб. Санкція перевалила за 100 млн грн

Штрафи - це крайній метод. Покарання не є самоціллю. Ми не ставимо завдання наповнювати бюджет таким чином, але ми змушені вдаватися до цього.

Гадаю, щодо перевірок за новою постановою Кабміну штрафів буде менше. Сподіваюся на розуміння працедавців і самих працівників, які при працевлаштуванні відразу порушують питання про укладення офіційного трудового договору. Тоді ми претензій не матимемо.

 

Раніше ви казали, що за фактом стягується тільки 5% від загальної суми накладених санкцій. Проводиться юридичне навчання інспекторів?

Постійно проводимо. Хочемо розробити інформаційно-аналітичну систему для Держпраці. Цю ідею підтримують і наші колеги з Міжнародної асоціації праці, які проводять у нас тренінги і семінари. Близько 40 наших інспекторів отримали відповідні сертифікати і фактично стали тренерами, які навчатимуть своїх колег по всій Україні. До кінця року розраховуємо навчити близько 350-400 інспекторів.

 

Скільки інспекторів усього залучаєте до перевірок?

У нас спрацює близько 600 інспекторів, які займаються тільки трудовим законодавством у системі Держпраці. Ще є близько 500 інспекторів, які працюють в органах місцевого самоврядування. Ми їх навчаємо, видаємо посвідчення і контролюємо їхню роботу.

Є випадки, не системні, коли скаржаться на інспекторів місцевого самоврядування на складені ними документи. Їх ми можемо перевіряти ще раз і змінювати рішення. Якщо бачимо, що робота проведена неякісно, інспектора можуть покарати, аж до анулювання посвідчення.

Тоді ми просимо місцеву владу або територіальні громади надати іншу кандидатуру. Їх навчання можемо проводити дистанційно. А всі минулі недоліки намагаємося врахувати.

Інспекторів мало, враховуючи кількість об'єктів, які ми повинні контролювати, - їх близько 3 млн, і суб'єктів господарювання - 800 тис. Але до всіх немає потреби ходити. Налагодили співпрацю з Пенсійним фондом.

Коли ми вирішуємо, на яке підприємство або до якого ФОПа йти, ми звіряємо інформацію в Пенсійному фонді - чи має він найманих працівниківі. Якщо бачимо, що це, наприклад, ФОП без персоналу, але за фактом це ресторан. Тобто вірогідність, що там працюють неоформлені люди. Ця інформація іноді не підтверджується. Часом, коли доходимо до підприємця, він уже оформив із людьми трудові договори і навіть подав відомості до податкової. Але з якихось причин ці дані ще не дійшли до Пенсійного фонду. Через те і треба створити інформаційно-аналітичну систему.

 

Які готуються законодавчі ініціативи у сфері охорони праці?

Є ініціатива від народних депутатів, якою пропонується знизити тиск на бізнес, у тому числі фінансовий. Наприклад, за неоформленого працівника запропоновано зменшити штраф із 30 до 4 мінімалок, тобто зі 125 тис. грн до 16 тис. грн Також є норма про те, що при першому виявленому порушенні буде тільки попередження. Думаю, законопроект скоро проголосують.

Головне, щоб такі послаблення не вплинули на позитивну динаміку оформлення нових працівників. Це можна буде зрозуміти тільки навесні-влітку, коли знижені штрафи певний час пропрацюють. Все-таки великий розмір штрафів свою роль уже відіграв. Підприємці почали працевлаштовувати своїх працівників офіційно.

 

Чи чекаєте, що суд знову скасує перевірки?

Такий позов уже є. Перше засідання заплановане на кінець жовтня. Звичайно, ми і далі відстоюватимемо свою позицію.

У багатьох державах їхні інспекції працюють без додаткових підзаконних актів, керуючись лише відповідним законом. Якщо далі суди скасовуватимуть постанови, якими регулюються перевірки, то ми звертатимемося до уряду з пропозицією закріпити наші повноваження на законодавчому рівні.

Цього року планується прийняття нового Трудового кодексу. Якщо його не змінюватимуть (потрібні норми опрацьовано минулим урядом і Радою), - приймуть у поточній редакції - то інспектори матимуть достатньо повноважень. Вони зможуть продовжити роботу, навіть якщо підзаконні акти будуть оспорені.

 

 

***

Читайте также:

Джерело: UBR

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024168
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 536
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20247 0176
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024166
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460