• Посилання скопійовано

Зняття з обліку ФОП без проведення перевірки: аналіз Методрекомендацій для податківців

Розглянемо методичні рекомендації, які були розроблені для податківців у разі припинення ФОП. Зокрема, як далі прийматимуться рішення щодо доцільності/недоцільності проведення документальних перевірок ФОП перед зняттям їх з обліку в органах ДПС

Зняття з обліку ФОП без проведення перевірки: аналіз Методрекомендацій для податківців

Нещодавно ми повідомляли, що для оптимізації процесу зняття з обліку ФОПів, зокрема, і тих, які протягом тривалого часу не здійснювали господарську діяльність, ДПСУ було розроблено методичні рекомендації (затверджені наказом від 15.09.2020 р. №499). 

Справа в тому, що станом на сьогодні на обліку в різних органах ДПС перебуває приблизно 452 тис. платників податків – фізосіб, які не здійснювали підприємницьку або незалежну професійну діяльність (так звані «сплячі» ФОП і «незалежники»). 

Припустимо, що такий ФОП або «незалежник» вирішив оформити припинення підприємницької або незалежної професійної діяльності остаточно. І знятися з обліку в ДПС. Чи треба їм проходити документальну перевірку?

Нагадаємо, що керівник органу ДПС може призначити документальну перевірку фізичної особи – платника податків, зокрема, відповідно до пп. 78.1.7 ПКУ у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця або подання заяви про зняття з обліку платника податків. Крім того, відповідно до вимог абз. 1 п. 78 ПКУ обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені ПКУ, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення такого платника податків.

Отже, право провести документальну перевірку через припинення діяльності ФОП або «незалежника» у податківців залишається. Ніхто не скасував і право самої фізособи замовити таку перевірку, якщо зняття з обліку затягується у часі, а без перевірки податківці не погоджуються.

 

Призначати перевірку чи ні? Розглядатиме Комісія

Новацією є те, що Методрекомендаціями передбачено утворення Комісії з розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників. Голову та склад такої комісії затверджують розпорядчим документом керівника органу ДПС. Крім того, цим документом визначають і підрозділ, відповідальний за складання висновку доперевірочного аналізу щодо недоцільності проведення перевірки, його передачу для розгляду на засіданні комісії (відповідальний підрозділ).

Тобто керівникам органів ДПС призначено допомогу в особі такої Комісії. І приймати рішення щодо перевірки він буде вже не з особистого аналізу ситуації, а на підставі висновків цієї Комісії. 

Виходячи з аналізу ІІІ розділу Методрекомендацій №499 можна зрозуміти, як працюватиме така Комісія:

1. працівником та керівником відповідального структурного підрозділу складається, підписується і подається на розгляд Комісії висновок доперевірочного аналізу щодо недоцільності проведення перевірки (висновок);

2. Комісія проводить засідання – не рідше одного разу на місяць;

3. за результатами засідання приймається рішення щодо доцільності/недоцільності проведення перевірок ФОП, що ліквідується, та зняття «незалежника» з обліку в органі ДПС;

4. результати засідання оформлюються протоколом, який має бути підписаний головою та членами Комісії;

Зверніть увагу: винесення на розгляд Комісії питань щодо недоцільності проведення перевірки платників єдиного внеску, зареєстрованих до 01.10.2013 р., можливе лише за умови отримання інформації щодо історії адміністрування єдиного внеску за період з 01.01.2011 р. по 01.10.2013 р. від органів ПФУ.

 

Кого не перевірятимуть?

Напевно, найбільше, що цікавить платників податків – за якими критеріями податківці будуть визначати фізосіб, що підлягають зняттю з обліку без проведення перевірки.

Як передбачено п. 3.7 Методрекомендацій №499 складання висновку про недоцільність проведення документальної перевірки та його передача для розгляду на засіданні Комісії здійснюється лише у разі відповідності інформації про платника наступним вимогам:

1) подання платником до податкових органів звітності зі зазначенням нульових показників;

2) відсутність в інформаційних базах даних органів ДПС інформації про:

  • отримання платником доходів від здійснення господарської діяльності від податкових агентів;
  • отримання інших видів доходів від податкових агентів (або наявність інформації про отримання доходів, які не оподатковуються, або належні суми податку, утримані податковим агентом);
  • відкриті розрахункові рахунки, наявні у періоді, що перевіряється;
  • використання праці найманих працівників, нарахування (виплату) заробітної плати найманим працівникам, нарахування (виплату) фізичним особам винагород за виконану роботу (надані послуги) за цивільно-правовими договорами;
  • податковий борг, заборгованість (недоїмку) зі сплати єдиного внеску, іншу заборгованість з платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС;
  • розстрочені, відстрочені, реструктуровані суми платежів, оскарження в адміністративному або судовому порядку, відкриті виконавчі провадження.

Проте відповідність таким вимогам ще не гарантує, що Комісія вирішить зняти фізособу з обліку без перевірки. Наведені критерії – це лише обставини, які Комісія має розглянути та прийняти рішення. І зрештою, призначати документальну перевірку чи ні остаточно визначає керівник (його заступник або інша уповноважена особа). Так зазначено в п. 78.4 та п. 79.1 ПКУ

Отже, те, що такі Методрекомендації затвердили, це добре, звичайно. Але чи пришвидшить це процес зняття фізосіб з обліку в органах ДПС, покаже лише подальша практика. 

***

Читайте також:

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024140
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 367
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 6146
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024162
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202459