Нещодавно ми повідомляли, що для оптимізації процесу зняття з обліку ФОПів, зокрема, і тих, які протягом тривалого часу не здійснювали господарську діяльність, ДПСУ було розроблено методичні рекомендації (затверджені наказом від 15.09.2020 р. №499).
Справа в тому, що станом на сьогодні на обліку в різних органах ДПС перебуває приблизно 452 тис. платників податків – фізосіб, які не здійснювали підприємницьку або незалежну професійну діяльність (так звані «сплячі» ФОП і «незалежники»).
Припустимо, що такий ФОП або «незалежник» вирішив оформити припинення підприємницької або незалежної професійної діяльності остаточно. І знятися з обліку в ДПС. Чи треба їм проходити документальну перевірку?
Нагадаємо, що керівник органу ДПС може призначити документальну перевірку фізичної особи – платника податків, зокрема, відповідно до пп. 78.1.7 ПКУ у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця або подання заяви про зняття з обліку платника податків. Крім того, відповідно до вимог абз. 1 п. 78 ПКУ обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені ПКУ, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення такого платника податків.
Отже, право провести документальну перевірку через припинення діяльності ФОП або «незалежника» у податківців залишається. Ніхто не скасував і право самої фізособи замовити таку перевірку, якщо зняття з обліку затягується у часі, а без перевірки податківці не погоджуються.
Призначати перевірку чи ні? Розглядатиме Комісія
Новацією є те, що Методрекомендаціями передбачено утворення Комісії з розгляду питань доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників. Голову та склад такої комісії затверджують розпорядчим документом керівника органу ДПС. Крім того, цим документом визначають і підрозділ, відповідальний за складання висновку доперевірочного аналізу щодо недоцільності проведення перевірки, його передачу для розгляду на засіданні комісії (відповідальний підрозділ).
Тобто керівникам органів ДПС призначено допомогу в особі такої Комісії. І приймати рішення щодо перевірки він буде вже не з особистого аналізу ситуації, а на підставі висновків цієї Комісії.
Виходячи з аналізу ІІІ розділу Методрекомендацій №499 можна зрозуміти, як працюватиме така Комісія:
1. працівником та керівником відповідального структурного підрозділу складається, підписується і подається на розгляд Комісії висновок доперевірочного аналізу щодо недоцільності проведення перевірки (висновок);
2. Комісія проводить засідання – не рідше одного разу на місяць;
3. за результатами засідання приймається рішення щодо доцільності/недоцільності проведення перевірок ФОП, що ліквідується, та зняття «незалежника» з обліку в органі ДПС;
4. результати засідання оформлюються протоколом, який має бути підписаний головою та членами Комісії;
Зверніть увагу: винесення на розгляд Комісії питань щодо недоцільності проведення перевірки платників єдиного внеску, зареєстрованих до 01.10.2013 р., можливе лише за умови отримання інформації щодо історії адміністрування єдиного внеску за період з 01.01.2011 р. по 01.10.2013 р. від органів ПФУ.
Кого не перевірятимуть?
Напевно, найбільше, що цікавить платників податків – за якими критеріями податківці будуть визначати фізосіб, що підлягають зняттю з обліку без проведення перевірки.
Як передбачено п. 3.7 Методрекомендацій №499 складання висновку про недоцільність проведення документальної перевірки та його передача для розгляду на засіданні Комісії здійснюється лише у разі відповідності інформації про платника наступним вимогам:
1) подання платником до податкових органів звітності зі зазначенням нульових показників;
2) відсутність в інформаційних базах даних органів ДПС інформації про:
- отримання платником доходів від здійснення господарської діяльності від податкових агентів;
- отримання інших видів доходів від податкових агентів (або наявність інформації про отримання доходів, які не оподатковуються, або належні суми податку, утримані податковим агентом);
- відкриті розрахункові рахунки, наявні у періоді, що перевіряється;
- використання праці найманих працівників, нарахування (виплату) заробітної плати найманим працівникам, нарахування (виплату) фізичним особам винагород за виконану роботу (надані послуги) за цивільно-правовими договорами;
- податковий борг, заборгованість (недоїмку) зі сплати єдиного внеску, іншу заборгованість з платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС;
- розстрочені, відстрочені, реструктуровані суми платежів, оскарження в адміністративному або судовому порядку, відкриті виконавчі провадження.
Проте відповідність таким вимогам ще не гарантує, що Комісія вирішить зняти фізособу з обліку без перевірки. Наведені критерії – це лише обставини, які Комісія має розглянути та прийняти рішення. І зрештою, призначати документальну перевірку чи ні остаточно визначає керівник (його заступник або інша уповноважена особа). Так зазначено в п. 78.4 та п. 79.1 ПКУ.
Отже, те, що такі Методрекомендації затвердили, це добре, звичайно. Але чи пришвидшить це процес зняття фізосіб з обліку в органах ДПС, покаже лише подальша практика.
***
Читайте також:
- З 4 вересня ДПС організовує та проводить перевірки за єдиними рекомендаціями
- Особливості ліквідації та зняття з обліку юросіб в органах ДПС
- Великий платник вирішив ліквідуватися під час карантину: чи проведе ДПС перевірку?
- В які строки проводиться податкова документальна перевірка при ліквідації ФОП?
- ФОП припинив підприємницьку діяльність: як знятися з обліку в ДПС?
- ФОП припиняє діяльність: як знятися з обліку платникові ЄСВ?