Нагадаємо, що Законом №3219, у черговий раз протягом війни, був скасований мораторії на податкові перевірки, але все ще частково. Зокрема, планові податкові перевірки для великої частки платників податків залишаються під забороною.
Втім, сам текст Закону №3219 з продовженим мораторієм на планові перевірки – це насамперед результат перемовин із бізнесом. І всі ми розуміємо, що така заборона тимчасова, а отже, невдовзі планові перевірки повернуться.
Тим паче, що податківці не гають часу, і план-графік перевірок вони, за потреби, складуть досить швидко. Та й самим Законом №3219 визначено перелік платників податків, які включаються до плану-графіка перевірок з 01.08.2023.
Отже, тимчасово, на період з 01.08.2023 до припинення або скасування воєнного стану на території України (пп. 69.35 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):
1) вводяться щомісячні планові графіки перевірок із відповідними змінами, які оприлюднюються на сайті ДПСУ без урахування п. 77.2 ПКУ та не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений план-графік;
2) внесення змін до плану-графіка може здійснюватися щомісяця з урахуванням форс-мажорних обставин, обставин непереборної сили, наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок, які визначено пп. 69.2-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ;
3) до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені:
- платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
- платники податків, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
- платники податків, які надають фінансові, платіжні послуги;
4) документальні планові перевірки таких платників податків можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка, та за умови надіслання (вручення) таким платникам (їх представникам) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки копії наказу та письмового повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Для всіх інших платників податків мораторій на проведення планових перевірок з 01.08.2023 триває й далі. Скільки це триватиме?
Коли ми говоримо про діючий мораторій на планові перевірки, то наразі його передбачено до припинення або скасування воєнного стану на території України. Проте дехто із законотворців вже бажає цей мораторій скасувати – про що свідчить коментований нами законопроєкт №10016.
При цьому сам п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ пропонують залишити. Тобто на період до припинення або скасування воєнного стану на території України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Водночас законопроєктом №10016 пропонується скоротити строк мораторію на позапланові та планові перевірки і відновити їх у повному обсязі з 01.10.2023. А саме:
- документальні позапланові перевірки з підстав, вказаних у п. 69.2-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, тобто за діючим планом-графіком перевірок, пропонується проводити лише у періоді з 1 серпня 2023 року до 1 жовтня 2023 року,
- тому у періоді з 1 серпня 2023 року до 1 жовтня 2023 року (запропонована редакція п. 69.35 підрозд 10 розд. ХХ ПКУ), до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені виключно:
- платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
- платники податків, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
- платники податків, які надають фінансові, платіжні послуги.
А що далі – після 1 жовтня?
А далі – планові документальні перевірки пропонують повернути, без жодних обмежень щодо категорій платників податків або платників ЄСВ.
Зазначимо, що цим самим п. 69.35 підрозд 10 розд. ХХ ПКУ передбачається особливий порядок формування плану-графіка таких окремих планових перевірок.
Але якщо зараз чинна редакція цього пункту вказує на вибіркові планові перевірки виключно щодо тих платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, у сфері грального бізнесу та надання фінансових, платіжних послуг, то раптом такий особливий порядок може почати діяти для всіх платників податків та ЄСВ.
Звісно, виникає запитання: що це означає? Як вибиратимуть платників для плану-графіка, і чому не можна просто відновити планові перевірки за п. 77 ПКУ?
Зауважимо, що вимоги п. 77.2 ПКУ передбачають не лише порядок формування, затвердження плану-графіка та внесення змін до нього, а й дотримання порядку відбору платників податків за переліком ризиків та їх поділом за ступенями (високий, середній та незначний). Причому, залежно від цих критеріїв, періодичність включення до плану-графіка становить від одного разу на рік до одного разу на два чи три роки.
Але такими, здавалося б, незначними змінами одним абзацем до п. 69.35 підрозд 10 розд. ХХ ПКУ пропонується до кінця війни відійти від вказаних вимог та критеріїв відору платників податків за п. 77.2 ПКУ та дозволити податковим органам щомісяця, починаючи з 1 жовтня 2023 року (або пізніше, залежно від дати набрання цим нормативним актом законної сили), формувати плани-графіки фактично на свій смак та на власний розсуд визначати платників податків, яких включатимуть до таких планів-графіків. До речі, аналогічні зміни пропонується внести й до Закону про ЄСВ.
На нашу думку, такі дії ініціаторів законопроєкту можуть призвести до порушення прав платників податків.
Адже не варто забувати, що:
- п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ вводився в дію за виняткових обставин, лише на період дії воєнного стану, та не може поширюватись на загальний порядок проведення перевірочної роботи;
- планові перевірки передбачаються не лише для вчинення спеціальних заходів контролю, але й мають проводитися з урахуванням захисту самих платників податків від зловживання правами органами державної влади та надмірного втручання у діяльність госпсуб’єктів;
- незважаючи на запровадження воєнного стану, жодним законом не скасовано принципи, на яких ґрунтується податкове законодавство, зокрема рівність усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації – забезпечення однакового підходу до всіх платників податків незалежно від форми власності юридичної особи, громадянства фізичної особи, місця походження капіталу тощо (пп. 4.1.2 ПКУ);
- відсутність обов’язку дотримання контролюючими органами критеріїв відбору платників податків – це порушення не лише прав платників податків, а й порушення прав самих контролюючих органів. Адже відсутність чітких вимог для формування плану-графіка документальних перевірок призведе до масових недопусків перевіряльників до перевірок та судових спорів з цього приводу. І не факт, що суди стануть на бік ДПС.
Тому, на думку автора, найкраще, що можна зробити з цим законопроєктом №10016 – це повернути його на доопрацювання.