• Посилання скопійовано

Зʼявиться новий порядок перевірок страхувальників щодо правильності розрахунку та виплати лікарняних

ПФУ оприлюднив проєкт Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання

Зʼявиться новий порядок перевірок страхувальників щодо правильності розрахунку та виплати лікарняних

17 березня 2025 року Пенсійний фонд оприлюднив проєкт своєї постанови, якою пропонує затвердити Порядок перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання.

На сьогодні організація та порядок проведення перевірок використання страхувальниками страхових коштів врегульовано постановою ФССУ від 02.10.2020 №23. Проте з метою осучаснення норм чинного порядку з урахуванням адміністративної процедури та Закону №1105 виникла необхідність у прийнятті постанови.

Цей Порядок визначає:

  • процедуру здійснення посадовими особами територіальних органів ПФУ перевірок правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування у звʼязку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності,
  • вимоги до оформлення матеріалів перевірок, порядок прийняття рішень про застосування фінансових санкцій за результатами перевірок.

Перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів проводяться за такими видами страхових виплат:

1) за страхуванням у звʼязку з тимчасовою втратою працездатності:

  • допомога по тимчасовій непрацездатності, зокрема догляд за хворою дитиною, догляд за дитиною віком до 14 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною;
  • допомога по вагітності та пологах;
  • допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві);

2) за страхуванням від нещасного випадку:

  • допомога по тимчасовій непрацездатності, яка настала внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання;
  • виплата при тимчасовому переведенні потерпілого на легшу, нижчеоплачувану роботу;
  • відшкодування вартості поховання потерпілого та повʼязаних із цим ритуальних послуг.

 

Види перевірок: коли з якою прийдуть?

Посадові особи територіальних органів ПФУ проводять камеральні та документальні (планові або позапланові) перевірки.

Документальні перевірки здійснюються за місцезнаходженням страхувальника (виїзна перевірка) або у приміщенні територіального органу Фонду (невиїзна перевірка) у робочий час страхувальника, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку. Перевірка, яка проводиться у приміщенні територіального органу Фонду, здійснюється за письмовою згодою страхувальника.

Камеральна перевірка проводиться без особистої присутності страхувальника у приміщенні територіального органу ПФУ на підставі відомостей, що містяться в Інтегрованій комплексній інформаційній системі Фонду, реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також поданих страхувальником до Фонду заяв-розрахунків та повідомлень про виплату коштів застрахованим особам.

Предметом камеральної перевірки страхувальника може бути своєчасність подання повідомлень про виплату коштів застрахованим особам, обґрунтованість внесення виправлень до раніше поданих заяв-розрахунків, несвоєчасність повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів, виявлені невідповідності за результатами ризик-орієнтованого моніторингу листків непрацездатності, недостовірність відомостей, поданих страхувальником для отримання страхових коштів.

Планові перевірки проводяться відповідно до квартального плану-графіка, який формується до 20 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому, та затверджується наказом територіального органу Фонду. Він оприлюднюється на інформаційній сторінці територіального органу ПФУ не пізніше наступного робочого дня після видання відповідного наказу.

5 критеріїв для включення страхувальників зі застосуванням ризик-орієнтованих підходів до плану-графіка перевірок (за наявності одного з них):

1) зростання кількості оплачених листків непрацездатності та/або днів  тимчасової непрацездатності (вагітності та пологів), та/або сум страхових виплат на зазначені цілі у звітному періоді порівняно з аналогічним періодом минулого року;

2) здійснення страхових виплат застрахованим особам у межах, наближених до максимальних розмірів, у розрахунку на один день;

3) наявність за результатами камеральної перевірки декількох порушень або ризиків неправомірного використання страхувальником страхових коштів;

4) наявність страхових виплат Фонду за відсутності сплати страхувальником єдиного внеску;

5) наявність у страхувальника витрат страхових коштів Фонду за відсутності документальної перевірки більше ніж три роки.

Планова перевірка одного й того самого страхувальника проводиться не частіше одного разу на рік.

Перевірці підлягають документи за попередні роки та квартали поточного року, за які не здійснювалися перевірки.

За наявності у страхувальника акта про вилучення документів попередніх років для знищення, не внесених до Національного архівного фонду, перевірці підлягають документи за всі роки, які не були знищенні.

Позапланові перевірки проводяться без попереднього повідомлення страхувальника за наявності однієї з таких підстав:

1) збільшення в 1,1 і більше разів видатків на страхові виплати порівняно з попереднім місяцем;

2) здійснення страхових виплат застрахованій особі в межах, наближених до максимальних розмірів, у розрахунку на один день за одним страховим випадком;

3) наявність за результатами камеральної перевірки одного порушення використання страхувальником страхових коштів;

4) розпочато процедуру припинення юридичної особи або відокремленого підрозділу юридичної особи шляхом реорганізації або ліквідації, а також у разі припинення підприємницької діяльності ФОПа, відкриття провадження у справі про банкрутство страхувальника, отримання від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомлення про прийняття страхувальниками, на яких не поширюється дія Закону №755, рішення про зняття з обліку платника ЄСВ;

5) подання страхувальником письмової заяви про здійснення перевірки за його бажанням;

6) звернення застрахованої особи про порушення страхувальником законодавства у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування;

7) на вимогу правоохоронних органів або за рішенням суду;

8) надання заперечень до акта проведеної документальної перевірки у разі, коли страхувальник у своїх запереченнях посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та обʼєктивний їх розгляд неможливий без проведення позапланової перевірки. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом заперечення;

9) виявлення під час перевірки іншого страхувальника фактів, що свідчать про порушення, які вплинули або можуть вплинути на правильність страхових виплат;

10) неподання страхувальником повідомлення про виплату коштів застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування Фондом сум, зазначених у заяві-розрахунку.

Тривалість проведення перевірки страхувальника становить:

  • документальної планової перевірки страхувальників – не більше 10 робочих днів, а страхувальників – субʼєктів мікро-, малого підприємництва – 5 робочих днів;
  • документальної позапланової перевірки страхувальників – не більше 10 робочих днів, а страхувальників – субʼєктів мікро-, малого підприємництва – двох робочих днів.

Очікується, що ця постанова набере чинності з дня її офіційного опублікування. А поки що зауваження та пропозиції до проєкту можна надсилати протягом п’ятнадцяти календарних днів за адресою: E-mail: info@pfu.gov.ua.  Контактна особа: Балакіна Людмила Василівна, тел. 044 284 23 13.

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»