
Адвокат Богдан Янків у своєму Телеграм каналі відповів на питання, чи є наказ на фактичну перевірку законним, якщо містить лише посилання на норми Податкового кодексу?
У своїй постанові від 30.10.2025 року, у справі №380/11701/24, Верховний суд зазначив, що вимоги до оформлення наказу на перевірку не передбачають обовʼязку розкривати повний зміст отриманої інформації, деталізувати конкретне порушення або містити докази незаконних дій платника.
Для дотримання формальних вимог достатньо лише чіткого посилання на відповідний підпункт ПКУ, який є підставою для перевірки (зокрема, пп. 80.2.2 ПКУ).
Позиція Верховного суду полягає у тому, що не можна визнати протиправним наказ лише тому, що він не містить детального опису інформації про порушення, які начебто вчинив платник податків, або доказів такого порушення.
Тобто, наказ є лише способом формалізації рішення про перевірку. Вирішальне значення має не форма наказу, а реальна наявність фактичної підстави для її проведення.
Якщо податкова служба дійсно володіла інформацією про можливі порушення, вчинені платником податків, то навіть мінімально деталізований наказ, не буде визнано незаконним, та перевірка буде правомірною.
Водночас, Верховний суд зазначає, що у випадках, коли платник оскаржує наказ чи результати перевірки, суд має дослідити, чи справді у податківців була інформація про можливі порушення, хоч про це в наказі на перевірку і не зазначено.
Якщо у податкової дійсно була інформація про можливе порушення, то навіть мінімально деталізований наказ не визнається незаконним. Проте, якщо такої інформації у податківців не було, результати перевірки є незаконними, а прийняте на її підставі ППР підлягає скасуванню.
***
Читайте також:
