Важливі теми
  • Посилання скопійовано

Довідка про відстрочку від призову не дає права для виїзду за кордон!

Суд вважає, що інвалідність дружини ІІІ групи та довідка про відстрочку від призову не дають право чоловіку призовного віку на виїзд за кордон під час воєнного стану в Україні

Довідка про відстрочку від призову не дає права для виїзду за кордон!

Коментар до Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05.08.2022 р. у справі № 260/1590/22

Виїзд чоловіків за кордон у супроводі інвалідів

Нагадаємо, що на питання виїзду за кордон чоловіка, який супроводжує особу з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи, було надано роз'яснення ДМСУ від 07.09.2022 року.

Так, супровід інваліда можливий тільки 1 раз на період дії воєнного або надзвичайного стану.

Виїзд чоловіків для догляду за хворими батьками, дружиною, дітьми не можливий без хворого.

Порядок встановлено у п. 2-1 Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених Постановою КМУ від 27.01.1995 р. №57.

Зокрема, передбачено, що військовозобов’язані можуть перетинати державний кордон на виїзд з України лише для супроводу осіб з інвалідністю І чи ІІ групи та осіб, які потребують постійного догляду. Перетин державного кордону військовозобов’язаними для супроводу осіб з інвалідністю ІІІ групи законодавством України не передбачено.

 

Виїзд чоловіків за кордон із відстрочкою від призову

У коментованому нами рішенні чоловік під час перетину кордону для проведення паспортного контролю уповноваженій особі підрозділу охорони державного контролю надав такі документи:

  • паспорт громадянина України для виїзду за кордон;
  • свідоцтво про реєстрацію шлюбу з дружиною-громадянкою України;
  • довідку МСЕК щодо встановлення дружині інвалідності ІІІ групи;
  • довідку ОРТЦК та СП про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі абз. 11 ст. 23 Закону №3543.

За наслідками проведеного паспортного контролю рішенням заступника начальника відділення інспекторів прикордонної служби (тип А) від 19.04.2022 р. у перетині державного кордону на виїзд з України громадянину України (позивачу) було відмовлено.

Указану відмову аргументовано тим, що таку особу тимчасово обмежено у праві виїзду з України на підставі п. 3 Указу №64/2022п. 2-1 Постанови КМУ №57 та у зв`язку з недостатністю наданих для паспортного контролю документів.

Прикордонники пояснюють також, що метою внесених 15.03.2022 року до Закону №3543 змін було звільнення від військової служби осіб з інвалідністю та осіб, які доглядають за такими особами, а не надання таким права на перетин державного кордону України.

Крім того, ідентифікація осіб, як таких, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації на підставі ст. 23 Закону №3543 здійснюється виключно на підставі відповідних записів, здійснених у військово-облікових документах, а саме у військовому квитку або тимчасовому посвідченні військовозобов`язаного.

Натомість позивач звернув увагу суду, що при перетині державного кордону ним надавалась довідка, видана ОРТЦК та СП про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, та вже під час розгляду справи в суді він надав внесений ОРТЦК та СП відповідний запис й до тимчасового посвідчення військовозобов`язаного від 22.07.2022 р.

 

Увага, рішення суду!

Суд наголосив, що враховуючи приписи ст. 64 Конституції, законів про правовий режим воєнного стану (далі - Закон №389) та про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України (далі - Закон №3857), право особи на вільний перетин державного кордону України може бути обмежено в умовах воєнного стану.

На сьогодні (під час воєнного стану) правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні визначає Закон №3543-XII.

Положеннями ст. 2 Закону №3543 визначені обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, які передбачають, серед іншого, взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів та визначення їх призначення на особливий період.

Відповідно до вимог Закону № 2232 на військову службу за призовом під час мобілізації приймаються громадяни віком від 18 років та громадяни, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі, тобто до 60 років.

Отже, позивач - рядовий запасу є військовозобов`язаним. Відповідно до тимчасового посвідчення військовозобов`язаного від 18.04.2022 р., він є обмежено придатним до військової служби у військовий час.

Водночас Закон №3543 передбачає також можливість відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

Так, зокрема, відповідно до ч. 1 ст. 23 вказаного законодавчого акта, не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, в тому числі, які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю та/або одного зі своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи.

Проте дружина позивача є інвалідом ІІІ групи, що підтверджується довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією №786291 від 11.12.2020 р..

З огляду на вказану обставину ОРТЦК та СП чоловіку було видано довідку №76 від 18.04.2022 р. про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі абз. 11 ст. 23 Закону №3543 терміном до закінчення мобілізації.

Отже, важливим є питання – чи має право за наявності довідки про відстрочку від призову та інвалідність дружини ІІІ групи чоловік виїхаии разом з дружиною за кордон?

Не варто забувати, що прикордонна служба неодноразово вказувала на можливість виїзду чоловіків призовного віку, виходячи з положень п. 2-6 Правил та абз. 16 ч. 1 ст. 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (тобто  особами, знятими з військового обліку на підставі рішення ВЛК про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку).

Чоловікам, які мають документи з територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) з відміткою/записом «знятий з військового обліку», варто враховувати – ця відмітка/запис не підтверджує ні інвалідність, ні непридатність до військової служби у воєнний час за станом здоров’я, а тому рекомендуємо звернутися до ТЦК та СП.

Суд зі своєї сторони зауважив, що згідно з п. 2 Правил №57 у випадках, визначених законодавством, для перетинання державного кордону громадяни, крім паспортних документів, повинні мати також підтверджуючі документи.

Відповідно до п. 2-6 Правил № 57 у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану право на перетин державного кордону, крім осіб, зазначених у пунктах 2-1 та 2-2 Правил №57, також мають інші військовозобов`язані особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації.

Отже, особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, мають право на перетин державного кордону в умовах воєнного стану. Проте для реалізації такого права вказана обставина повинна бути підтверджена належними доказами та документами.

Органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації, відповідно до затвердженого постановою КМУ від 23.02.2022 р. №154 Положення, є територіальні ТЦК та СП.

Постановою КМУ від 07.12.2016 р. №921 затверджено Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних (далі - Порядок №921).

П. 56 Порядку №921 передбачено, що про взяття призовників і військовозобов`язаних на військовий облік, зняття та виключення з нього в їх військово-облікових документах проставляються відповідні відмітки.

Вказане кореспондується також з нормами Положення про військовий квиток осіб рядового, сержантського і старшинського складу, затвердженого Указом Президента України від 30.12.2016 р. №582/2016.

Так, військовий квиток осіб рядового, сержантського і старшинського складу в розумінні зазначеного вище Положення по військовий квиток є документом, що посвідчує особу військовослужбовця (військовозобов`язаного, резервіста) та визначає належність його власника до виконання військового обов`язку.

Згідно з нормами вказаного Положення у військовому квитку, серед іншого, проставляється відмітка про зняття військовослужбовця з військового обліку.

Отже, на думку суду, єдиними документами, що посвідчують факт зняття особи з військового обліку є військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов`язаного з відповідною відміткою. Натомість видана ТЦК та СП довідка №76 від 18.04.2022 р. таким підтверджуючим документом не є, оскільки її форма жодним законодавчим актом не передбачена.

 

Так який документ був потрібен, аби підтвердити відстрочку?

Це питання ми докладно розглядали у нашому попередньому матеріалі.

З нього ви дізнаєтесь, що, дійсно, довідка про відстрочку не допоможе. Не потрібно наразі і певне посвідчення.

Таким документом може бути витяг з наказу Мінекономіки про надання або подовження відстрочки від призову.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»