Коментар до Постанови ВС від 01.09.2022 р., справа №640/16093/21
Нагадаємо, що 05.07.2022 р. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою у справі №640/18314/21 скасував постанову КМУ від 03.02.2021 р. №89. Ми писали про це тут.
Але тоді був сумнів, що суди будуть враховувати факт незаконності її прийняття як підставу для визнання перевірки незаконною та скасовувати податкові повідомлення-рішення.
Важливо: у цій статті ми говоримо про перевірки, які були зупинені з 18 березня 2020 року та розпочаті з лютого 2021 року з посиланням на їх призначення/відновлення за Постановою №89. Тобто про карантинні перевірки.
Навіть тоді далеко не всі підприємства відмовляли у допуску перевіряючих до перевірки – аргументи податкової деяким здавались прийнятними.
Втім, суди у коментованій нами справі пішли саме цим шляхом та остаточно розвіяли всі наші сумніви.
Відновлення перевірки органом ДПС
Відповідно до Наказу ДПС від 06.12.2019 р. 607 проведена планова документальна виїзна перевірка ТОВ з метою здійснення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування і сплати податків та зборів, дотримання валютного та іншого законодавства за період діяльності з 01.10.2016 р. по 30.09.2019 р. та з метою контролю за правильністю нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 р. по 30.09.2019 р.
Перевірка розпочалась з 17.12.2019 року та заявлена тривалістю 30 робочих днів. Термін проведення перевірки був продовжений з 03.02.2020 р. на 15 робочих днів на підставі Наказу Офісу великих платників податків ДПС від 31.01.2020 р. №133.
Наказом про призупинення перевірки від 14.02.2020 р. №221 проведення документальної перевірки позивача було призупинено з 17.02.2020 року на 30 робочих днів. Надалі документальна виїзна перевірка ТОВ була тимчасово зупинена на період до 31.05.2020 р.
Керуючись положеннями Постанови №89, орган ДПС поновив планову документальну перевірку ТОВ з 10.02.2021 р. по 16.02.2021 р.
Суд першої інстанції зауважив, що чинним податковим законодавством чітко регламентовано підстави, межі та порядок проведення перевірок ДПСУ, а також межі повноважень та спосіб виконання посадовими особами контролюючого органу прав та обов`язків щодо проведення заходу контролю. Постанова КМУ №89, на яку послався орган ДПС в обґрунтуванні достатності підстав для відновлення планового податкового заходу, не належить до податкового законодавства України, як це визначено ст. 3 ПКУ. У випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.
Томуу податкового органу були відсутні визначені податковим законодавством підстави для відновлення в період дії карантину планової документальної виїзної перевірки ТОВ.
ВС: акт перевірки - не доказ, наказ незаконний
ВС звернув увагу на те, що на час здійснення касаційного перегляду справи (рішення ВС приймалось у цій коментованій нами справі 01.09.2022 р.), зазначена Постанова №89 вже була визнана протиправною та скасована – з 05.07.2022 р. Суди зазначили, що КМУ не наділений повноваженнями щодо відновлення проведення податкових перевірок або скорочення строку дії обмежень, встановлених п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, оскільки мораторій встановлено нормативно-правовим актом, який має вищу юридичну силу та зміни до якого вносяться виключно шляхом внесення змін саме до цього Кодексу (ст. 2 ПКУ).
Щодо цього спору у коментованій нами справі колегія суддів зазначає, що мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПКУ та вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась.
ВАЖЛИВО! ВС вважає, що суди попередніх інстанцій обґрунтовано дійшли висновку, що:
- оскільки проведена перевірка щодо ТОВ відбулась всупереч законодавчій забороні, такі обставини тягнуть за собою протиправність податкових повідомлень-рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, у зв`язку з чим ВС вказує на відсутність необхідності переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства;
- позовна вимога про визнання протиправними дії органу ДПС щодо проведення та відновлення планової документальної виїзної перевірки ТОВ, які здійснено податковим органом в період дії мораторію на проведення перевірок, підлягає задоволенню, а акт перевірки не може бути підставою для прийняття спірних податкових повідомлень-рішень як доказ, що одержаний з порушенням порядку, встановленого законом, у розумінні статті 74 КАС України.
Отже, що варто врахувати тим платникам, які наразі оспорюють у суді чи планують оспорювати результати перевірок, які були проведені/відновлені саме на виконання Постанови №89?
- У виграшній позиції перебувають платники податків, які крім податкових повідомлень-рішень також оскаржують й дії податкових органів. Їм достатньо просто послатись на коментоване нами рішення ВС як на судову практику. Адже ВС чітко наголосив, що відновлення перевірки є незаконним, оскільки діяв мораторій відповідно до п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПКУ. Постанова №89 є підзаконним нормативним актом та не може бути підставою для призначення/відновлення податкових перевірок.
- Цих аргументів має бути цілком достатньо для того, щоби суди не вимагали первинних документів у платників податків та не перевіряли достовірність висновків податкового органу, вказаних в акті перевірки та привели до прийняття податкових повідомлень-рішень. Тобто, навіть якщо платник податків звернувся з позовом про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень та дій контролюючого органу, то судам достатньо зосередитись лише на підставах проведення/призначення/відновлення податкової перевірки.
- Якщо суд з‘ясує, що податкова перевірка призначена/відновлена саме з підстав Постанови №89, то акт перевірки не є тим доказом, який отриманий не у законний спосіб та не може бути підставою для прийняття податкових повідомлень-рішень.