ДПС в Одеській області інформує, що П’ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 01.02.2024 у справі №420/23167/23 підтвердив правомірність рішення Головного управління ДПС в Одеській області (далі – контролюючий орган або ГУ ДПС) про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, а апеляційну скаргу Товариства (далі – платник або ТОВ) на рішення суду першої інстанції від 10 листопада 2023 року, яким відмовлено у задоволенні позову – залишив без задоволення.
Так, адвокат ТОВ просив скасувати рішення ГУ ДПС від 18.07.2023 про анулювання реєстрації ТОВ як платника податку на додану вартість та зобов’язати ДПС України поновити ТОВ реєстрацію платника податку на додану вартість з 01 вересня 2020 року шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість за індивідуальним податковим номером зі збереженням податкових показників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість в сумі 2,7 млн гривень.
Переглянувши справу, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для задоволення апеляції з огляду на таке.
Питання процедури анулювання реєстрації платника податку на додану вартість визначено у розділі V Податкового кодексу України та Положення №1130.
Стаття 184 ПКУ унормовує анулювання реєстрації платника податку. Відповідно до пп. «г» п. 184.1 цієї ст. 184 реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі, якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Згідно з пп. «г» п. 5.1 Положення про реєстрацію платників податків на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 14.11.2014 №1130 (далі – Положення №1130), реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначених п. 184.1 ПКУ.
Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.
За приписами п. 5.5 Положення №1130 анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених у пп. «б» – «з» п. 184.1 цього Кодексу (пп. «б» – «з» п. 5.1 цього розділу).
Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.
Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов'язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава – пп. «г» п. 184.1 ПКУ).
Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу оформляється за формою №6-РПДВ (додаток 5).
У день виникнення підстави для анулювання реєстрації платника ПДВ до Реєстру вноситься відмітка «Реєстрація особи підлягає анулюванню». Разом із такою відміткою до Реєстру вноситься підстава для анулювання реєстрації відповідно до п. 184.1 ПКУ та дата виникнення такої підстави.
Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права висловлений Верховним Судом під час розгляду подібної справи, постанова від 05.11.2018 (справа №820/2294/16), постанова від 16.04.2020 (справа №826/876/17).
14.07.2023 ГУ ДПС складено довідку про те, що ТОВ протягом 12 послідовних місяців подає органу державної податкової служби декларації з ПДВ, що свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов’язання чи податкового кредиту та/або не подає таку декларацію.
Контролюючий орган установив, що за даними Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ за період з 01.06.2022 по 01.06.2023 не здійснювало реєстрацію податкових накладних на постачання товарів (послуг).
Також ТОВ звітність з ПДВ за податкові місяці червень – листопад 2022 року не подавало. Цим платником було подано таку звітність за податкові місяці грудень 2022 року та січень – травень 2023 року з нульовими показниками.
18.07.2023 ГУ ДПС прийнято рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ.
Відповідно до пп. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
На виконання цієї норми розроблено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у пп. 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, затверджений наказом МФУ від 29.07.2022 №225, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 р. за №967/38303 (далі – Порядок №225).
Заява ТОВ про неможливість виконання податкових зобов’язань перебувала на розгляді в ГУ ДПС у Полтавській області. У зв’язку з тим, що вказана заява не відповідала вимогам Порядку №225, а також у зв’язку з тим, що не було надано вичерпного переліку документів (копій документів) та інформації, що передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків – юридичної особи виконувати податкові зобов’язання, таку заяву не було розглянуто.
Відмова ГУ ДПС у задоволенні заяви ТОВ про неможливість виконання податкових обов’язків цим платником податків не оскаржувалася.
Підсумовуючи наведене, колегія суддів зазначила, що суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального права та ухвалив законне й обґрунтоване рішення про відмову у задоволенні позову.