Коментар до Постанови ВС від 17.09.2024 у справі №280/10300/23
Ситуація, розглянута у коментованій судовій справі, на жаль, нині відома багатьом. Підприємство постраждало не лише від обстрілів, а ще і від податківців. Адже вони вирішили, що доказів неможливості виконувати податкові обов’язки недостатньо. І хоча в цьому випадку негативним наслідком було лише анулювання реєстрації платником ПДВ, зміст цієї справи, аргументи сторін та висновки ВС будуть корисними усім суб’єктам господарювання, в кого виникають проблеми із виконанням податкових обов’язків під час війни.
Анулювали статус платника ПДВ – за що?
Згідно з ЄДР видами економічної діяльності за КВЕД у ПАТ вказані:
- 27.11 Виробництво електродвигунів, генераторів і трансформаторів (основний);
- 26.11 Виробництво електронних компонентів;
- 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах;
- 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
ПАТ є платником ПДВ з 16 липня 1997 року.
Аж раптом рішенням комісії ГУ ДПС від 14 червня 2023 року ПАТ було анульовано реєстрацію платником ПДВ, причина – пп. «г» п. 184.1 ПКУ, оскільки:
- ПАТ протягом 12 послідовних податкових місяців (з травня 2022 року до квітня 2023 року) не подає контролюючому органу декларації з ПДВ. А це, на думку податківців, свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування ПЗ чи ПК, та має за останні 12 календарних місяців обсяги оподатковуваних операцій 0,00 гривень;
- розмір податкової заборгованості з ПДВ – 0,00 гривень.
ПАТ звернулося до суду з позовом про скасування рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ. Товариство пояснювало, що ситуація з неподанням звітності пов’язана саме з неможливістю своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, як це передбачено п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Воєнна пільга для платників податків
У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо:
- дотримання термінів сплати податків та зборів,
- подання звітності
- та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 ПКУ,
- реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування,
- подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо,
- платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
П. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ
Аргументи ПАТ та ДПС
ПАТ зауважує, що, приймаючи рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ, контролюючий орган не врахував такі обставини:
- через настання форс-мажорних обставин, які підтверджені ТПП України, зумовлені військовою агресією, обстріли інфраструктури, відсутність електропостачання, достатнього для забезпечення функціонування виробництва та постійну наявність небезпеки для життя, а також відсутність працівників ПАТ «ЗЗП» було вимушено частково призупинити господарську діяльність. Саме це стало причиною неможливості подавати протягом 12 послідовних місяців податкові декларації з ПДВ з незалежних від нього причин;
- до тимчасової неможливості ведення господарської діяльності призвело знищення виробничих приміщень та обладнання ПАТ;
- оскільки бухгалтер та голова правління ПАТ звільнились, протягом періоду з 01.07.2022 до 07.04.2023 підприємство не мало уповноваженої особи на виконання податкових обов’язків, зокрема посадових осіб, уповноважених вести бухоблік, складати та подавати податкову та фінансову звітність (що підтверджується додатком 5 єдиної звітності з ПДФО та ЄВ).
ГУ ДПС вважає, що все наведене вище не вказує на наявність причинно-наслідкового зв’язку між обставинами непереборної сили (форс-мажор), що сталися внаслідок збройної агресії рф проти України, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов’язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов’язку.
А що ж тоді мало вказувати і які докази ПАТ мало надати, щоб податківці змінили свою думку?
Неможливість виконання податкового обов’язку лише на ТОТ?
Варто зауважити, що суди по-різному врахували наведені ПАТ обставини неможливості подання декларацій.
З одного боку, за неподання контролюючому органу декларацій з ПДВ за період з травня 2022 року до квітня 2023 року (що мало би виключити цей період з обрахунку 12 послідовних календарних місяців для анулювання) ГУ ДПС мало керуватись приписами п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ на період до припинення або скасування воєнного стану. Адже неподання ПАТ декларацій з ПДВ за цей період відбулося не внаслідок пасивної поведінки платника податків щодо ведення госпдіяльності, а внаслідок неможливості її ведення через форс-мажорні обставини в країні, зокрема воєнного стану, тобто з незалежних від ПАТ обставин.
З іншого, – факторами, які враховуються під час анулювання реєстрації платників ПДВ (пп. «г» п. 184.1 ПКУ) до припинення або скасування воєнного стану на території України є, зокрема,
- прийняття рішення про відсутність можливості виконання платником податкових обов’язків відповідно до Порядку №225 (Наказ Мінфіну від 29.07.2022 №225);
- підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків та спосіб інформування контролюючих органів, зокрема, стосується платників, які перебувають на тимчасово окупованих територіях/на територіях, де ведуться бойові дії.
Втім, щоби скористатись Порядком №225, ПАТ повинно було мати уповноважених осіб, які за нього здійснили би звернення із заявою щодо неможливості виконання податкових обов’язків. А про наявність таких осіб до воєнного стану ПАТ не подбало. Окремої уваги заслуговує той факт, що голову правління було звільнено з посади на підставі ст. 38 КЗпП за рішенням суду. Тобто ПАТ, беззаперечно, мало проблеми щодо управління і планування власної діяльності. Проте чи означає це, що податківці мали рацію і проблеми, які виникли у ПАТ через війну, взагалі не братимуться до уваги?
Анулювання ПДВ: законні підстави
У коментованій справі ВС докладно проаналізував можливі підстави анулювання реєстрації платником ПДВ.
Так, анулювання реєстрації платника податку за рішенням податкового органу на підставі пп. «г» п. 184.1 ПКУ можливе за таких обставин:
- неподання декларацій з ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців та/або подання такої декларації з ПДВ з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування ПЗ чи ПК.
Причому такі обставини мають підтверджуватись як самими деклараціями з ПДВ, так і довідкою про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстром (переліком) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування ПЗ чи ПК у таких деклараціях.
Але в коментованому випадку звітність не подавалася не тому, що оподаткованих операцій не було, а тому, що ПАТ не мало можливості відзвітувати (очевидно, що якісь оподатковувані операції, хоча б списання активів, у підприємства були). То працює ця підстава про рік неподаної звітності під час воєнного стану і як бути, якщо платник надасть докази, що не мав можливості вчасно звітувати?
Звільнення від відповідальності через війну
Щодо особливих умов виконання податкового обов’язку під час дії воєнного стану (зі змінами, які неодноразово вносились до п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), то законами №2118 та №2260, на думку ВС, звільнення від відповідальності за неподання податкової звітності, несплати податків тощо поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язку, зокрема щодо дотримання термінів подання звітності. У цьому випадку йдеться про Порядок №225.
Відповідно до п. 4 розділу II Порядку №225, зокрема, до платників податків, у яких після дати набрання чинності Порядком №225 з’явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов’язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені п. 3 розділу II, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) таким платником податку, передбачених ПКУ або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Річ у тім, що щодо вказаного періоду (травень 2022-го – квітень 2023 року) на час прийняття спірного рішення ГУ ДПС з боку ПАТ не було подано відповідну заява до контролюючого органу про відсутність можливості подання звітності. А отже, не було вчинено обов’язкової дії, яка б звільняла ПАТ як платника податків від відповідальності за несвоєчасне виконання податкового обов’язку, зокрема щодо подання звітності.
Особливі обставини мають значення?
Щодо посилання ПАТ на те, що воно за адресою своєї реєстрації та виробничих потужностей зазнавало неодноразових обстрілів та руйнувань, що об’єктивно призвело до неможливості здійснення належної госпдіяльності за вказаний період, ВС не спростовує цього факту.
Мало того, ВС звертає увагу на те, що законодавці, намагаючись пристосуватися до воєнних умов життя, внесли зміни до податкового законодавства України, які б дозволяли особам звільнятися від відповідальності за несвоєчасне виконання податкового обов’язку.
Водночас вказана норма зобов’язує особу вчинити певну дію, подати відповідну заяву до контролюючого органу, чого ПАТ зроблено не було!
Покликалося ПАТ і на відсутність уповноваженої особи на вчинення вказаних дій. А треба сказати, що в той самий час ПАТ реєструвало податкові накладні!
Звісно, це свідчить про можливість здійснення госпдіяльності та подання звітності, або, принаймні, повідомлення контролюючого органу про неможливість виконати свій обов’язок щодо подання звітності у встановлений законодавством строк.
Вказані вище обставини фактично доводять здійснення у спірний період окремих госпоперацій, проте не доводять активної поведінки в частині здійснення свого податкового зобов’язання перед державою. Тому ВС дійшов висновку: рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ юрособи – ПАТ цілком законне та правомірне.
Арешт ПДВ-рахунку – не привід не подавати декларацію
З висновками, викладеними у постанові від 30.11.2022 у справі №380/8687/20, ВС звертає увагу на те, що у цій справі неможливість формувати ПЗ та ПК у певний період часу була обумовлена накладенням арешту на суми ПДВ Товариства в СЕА ПДВ судом, який активно оскаржувався ним у судовому порядку.
Тому ці періоди арешту не можуть свідчити про відсутність постачання/придбання товарів, що здійснені з метою формування ПЗ чи ПК, та обсягів оподатковуваних операцій за останні 12 послідовних календарних місяців, що матиме наслідком анулювання реєстрації платником ПДВ.