
12 листопада 2025 Комітет ВРУ з питань податкової та митної політики затвердив рішення про результати заслуховування 15 жовтня 2025 керівництва БЕБ, ДПСУ про стан оподаткування галузі роздрібної торгівлі у неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та результати боротьби зі схемами ухилення від оподаткування. Про це повідомив Д. Гетманцев.
У рішенні, зокрема, зазначено, що за даними податкової звітності, середня заробітна плата по галузі фуд ритейлу менша, ніж офіційно встановлена мінімальна заробітна плата в Україні, і становила: у 2021 році - 5,7 тис грн, у 2022 році - 6,4 тис грн, в 2023 році - 6,4 тис грн, в 2024 році - 7,5 тис грн, в 2025 році - 7,6 тис гривень.
Розрахункові втрати сплати податків і зборів (ПДФО і В3) у звʼязку зі заниженням декларування доходів від отримання заробітної плати в галузі порівняно з розміром середньомісячної заробітної плати за даними Держстату становлять:
- в 2021 році - 13,3 млрд грн,
- в 2022 - 15 млрд грн,
- в 2023 - 28 млрд грн,
- в 2024 - 37,2 млрд грн, з
- за І півріччя 2025 року - 27,1 млрд гривень.
Відповідно до інформації доповідача голови Комітету - народного депутата України Гетманцева Д.О. щодо 54 торговельних мереж, що складаються з 160 субʼєктів господарювання в галузі фуд ритейлу:
- лише два субʼєкта господарювання декларують обсяг виторгу в діапазоні від 40 млрд грн до 248 млрд грн (великі мережі) та середню заробітну плату від 26 тис грн до 86 тис. гривень;
- приблизно 100 (юридичних осіб і ФОП) декларують обсяг виторгу в діапазоні від 10 млрд грн до 1 млрд грн (великі мережі) та середню заробітну плату від 5,4 тис грн до 30 тис грн. З них 88 субʼєктів господарювання мають рівень заробітних плат нижче рівня середньої заробітної плати за інформацією Держстату, що свідчить про високу ймовірність подрібнення великого бізнесу на ФОП.
Що має зробити ДПС, БЕБ та НБУ?
Державній податковій службі України доручено:
1) забезпечити неухильне дотримання з щомісячним моніторингом кожного платника податків, що має ліцензію на право роздрібної торгівлі:
- алкогольними напоями
- або сидром та перрі (без додавання спирту),
- або тютюновими виробами,
- або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах,
- або пальним на предмет виконання норми щодо мінімального рівня оплати праці (у 2025 році - не менше 16 000 гривень на одного працівника (або 12 000 гривень для закладів, розташованих поза межами обласних центрів і великих міст, які відповідають пільговим умовам діяльності);
Термін - постійно.
2) розробити, схвалити та погодити сегментарний план відповідно до імплементованої в діяльність податкових органів системи управління податковими рейками щодо відпрацювання суб'єктів, які займаються роздрібною торгівлею продуктів харчування та напоїв (фуд ритейлу) на 2026 рік.
Термін - 01.01.2026
3) ідентифікувати податкові ризики торговельних мереж фуд ритейлу, які використовують схеми ухилення у сплаті податків через інструмент «дроблення» з використанням ФОП, здійснити їх аналіз та вжити заходи щодо:
- формування спільно з громадськими організаціями плану розʼяснювальної інформаційної кампанії з підвищення рівня добровільного дотримання податкового законодавства субʼєктами фуд ритейлу;
- проведення широкої інформаційної кампанії, в тому числі зустрічей з громадськими організаціями, платниками податків, щодо розʼяснення та донесення платникам податків інформації про ідентифіковані типові податкові ризики субʼєктів фуд ритейлу, з пропозицією і варіантами усунення таких ризиків, можливих негативних наслідків добровільного не усунення платником податкових ризиків та можливих результатів застосування заходів податкового контролю з метою попередження настання податкових ризиків в майбутньому;
- вжити заходи податкового контролю, зокрема провести перевірки, в тому числі фактичні зі застосуванням хронометражу з відеофіксацією ходу проведення перевірки платників податків торговельних мереж фуд ритейлу та субʼєктів господарювання, які здійснюють торгівлю на території цих магазинів, в тому числі таких платників податків:
- що мають ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним,
- та з 1 жовтня 2025 року не дотримуються мінімального рівня оплати праці (у 2025 році - не менше 16 000 гривень на одного працівника (або 12 000 гривень для закладів, розташованих поза межами обласних центрів і великих міст, які відповідають пільговим умовам діяльності);
- щодо яких виявлено ризики щодо незастосування РРО/ППРО.
При виявленні порушень законодавства щодо легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, сформувати висновок аналітичного дослідження та передати БЕБ.
За результатами вжитих заходів повідомити Комітет про:
- кількість торговельних мереж фуд ритейлу, що відмовились від використання «дроблення» бізнесу з використанням ФОП та почали здійснювати діяльність однією юридичною особою;
- суми додаткових надходжень до бюджету (у розрізі видів податків та видів донарахувань) за рахунок детінізації роботи таких торговельних мереж фуд ритейлу;
Термін - до 01.01.2026
4) забезпечити публікацію даних про діяльність торговельних мереж фуд ритейлу (за торговою маркою, назвою торговельної мережі, без ідентифікації точної назви субʼєкта господарювання) - щомісячно публікувати дані щодо середньої заробітної плати в торговельній мережі, показника рівня сплати податків (відношення всіх сплачених податків до обсягу постачання);
Термін - щомісячно до 15 числа місяця протягом 2025-2026
5) забезпечити функціонування оновленого чат-боту для подання скарг громадянами про такі порушення як не видача чеку або видача не фіскального чеку, що має передбачати:
- доступне розміщення для користувачів, з інформацією на всіх інформаційних ресурсах ДПС про його роботу;
- можливість ідентифікації особи, яка подає скаргу, але при цьому чат-бот має також приймати й анонімні звернення;
- можливість групування скарг за платниками податків (субʼєктами), на діяльність яких подано звернення (скаргу), що дозволить робити аналітику порушень;
- обовʼязкову відповідь податкового органу на ідентифіковані звернення (скарги);
- можливість в чат-боті надсилати скаргу про відсутність відповіді від податкового органу;
- можливість автоматичного розподілу скарг до відповідних територіальних органів залежно від місця діяльності субʼєкта, на якого надійшла скарга;
- можливість формування звіту про географію скарг та про результати здійснення заходів податкового контролю за їх розглядом (щомісячно оприлюднювати на сайті
Термін - за результатами впровадження, але не пізніше 25.12.2025.
Бюро економічної безпеки України:
1) Провести дослідження та сформувати аналітичні продукти щодо діяльності субʼєктів, що використовують схеми ухилення від оподаткування шляхом «дроблення» бізнесу з використанням ФОП.
2) Повідомити Комітет про вжиті заходи: і
- дентифіковані ризики вчинення кримінальних правопорушень, зареєстровані кримінальні провадження, їх реквізити або не зареєстровані, очікуваний термін розслідування кримінального провадження та іншу інформацію в межах статті 222 Кримінального процесуального кодексу по торговельних мережах, що за зовнішніми ознаками ухиляються від оподаткування шляхом «дроблення», зокрема озвучені в рішенні Комітету.
Термін - до 01.01.2026
Національному банку України
1) У межах заходів фінансового моніторингу розглянути можливість та встановити обовʼязок для банків виявляти звʼязки ФОП із конкретною юридичною особою/брендом/торговою маркою, що свідчать про належність ФОП до єдиної повʼязаної групи, та у разі виявлення такої належності встановити для них заборону продовження ділових відносин з субʼєктами господарювання такої повʼязаної групи.
2) визначити порядок застосування заходів впливу за порушення банком обовʼязку щодо виявлення звʼязків ФОП із конкретною юридичною особою/брендом/торговою маркою, що свідчать про належність ФОП до єдиної повʼязаної групи, та заборони продовження ділових відносин з ФОП, належність яких до єдиної повʼязаної групи виявлена;
Термін - до 01.02.2026
3) провести перевірку виконання банками обовʼязку щодо виявлення звʼязків ФОП із конкретною юридичною особою, що свідчать про належність ФОП до єдиної повʼязаної групи, та заборони продовження ділових відносин з ФОП, належність яких до єдиної повʼязаної групи виявлена, та вжити до банків, які порушують зазначений обовʼязок, відповідні заходи впливу.
Термін для інформування про результати - до 01.02.2026, до 01.04.2026