Головна Усі новини Право і відповідальність Відповідальність, санкції і штрафи

Штрафи за Законом №466 – які та з якої дати вони діють?

Нагадаємо, як змінилися штрафні санкції за порушення податкового законодавства завдяки Закону №466. А також наведемо дати, з яких ці нові штрафи діють

Що зміниться з 1 січня 2021 року?

По-перше, зміниться сама концепція відповідальності платника податків.

І ось ця концепція вини платника податків (яку, звісно, податківці ще мають довести, проте лише практика покаже, чи не вийде навпаки, що платнику доведеться доводити відсутність вини)  прямо впливає на розмір санкцій, які будуть застосовуватись.

Зміниться редакція пп. 109.1 ПКУ:

  Зараз

  З 1 січня

Податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб’єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.

Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи!

Це повторює і докладно прописує оновлена редакція ст. 112 ПКУ.

 

Важливо! Особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких ПКУ передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.

 

Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.

Отже, вважається, що у разі, якщо контролюючий орган не доведе, що платник податків мав можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжив достатніх заходів щодо їх дотримання, платник податків не може бути притягнутий до відповідальності за таке порушення. Втім, це правило  застосовується виключно в разі, якщо умовою притягнення до фінансової відповідальності за податкове правопорушення є наявність вини платника податків.

 

Важливо! У випадках, визначених  пп. 119.3, пп. 123.2-123.5, пп. 124.2, 124.3,  пп. 125-1.2-125-1.4  ПКУ,  необхідною умовою притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення є встановлення контролюючими органами вини особи.

 

Як податківці доводитимуть наявність вини? На сьогодні це загадка. Адже пп. 112.7 ПКУ говорить лише,  що порядок доведення обставин, за яких особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинене податкове правопорушення, в межах судового провадження визначається процесуальним законодавством. А доки спір не дійшов до суду? Відповіді на це питання в ПКУ немає.

Втім, відомо, що:

  • усі сумніви щодо наявності обставин, за яких особа може бути притягнута до відповідальності за порушення податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючий орган, трактуються на користь такої особи;
  • встановлено перелік обставин, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи,
  • а також перелік обставин, які пом’якшують відповідальність особи за вчинення таких правопорушень.

Обставини, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи:

  • сплив строків давності застосування штрафів за вчинення податкового правопорушення;
  • вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла у відповідності до ІПК, наданої такому платнику податків у паперовій або електронній формі, за умови, що така консультація зареєстрована в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій, або до УПК та/або до висновку об’єднаної палати, Великої Палати Верховного Суду щодо застосування норми права, від якого в подальшому було відступлено;
  • вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла у відповідності до правових висновків Верховного Суду, викладених у рішенні за результатами розгляду зразкової справи, які в подальшому було змінено за наслідками перегляду Великою Палатою Верховного Суду;
  • вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок незаконних рішень, дій або бездіяльності контролюючих органів;
  • вчинення діяння (дії або бездіяльності) з вини банку, органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, установи - учасника платіжної системи, еквайрія (щодо податкових правопорушень, передбачених ст. 124 і 125-1 цього Кодексу);
  • вчинення діяння (дії або бездіяльності) з вини оператора поштового зв’язку, інформація про якого міститься в Єдиному державному реєстрі операторів поштового зв’язку, за умови виконання обов’язку, визначеного абзацом другим пп. 49.6 ПКУ;
  • вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок виявлення в роботі електронного кабінету технічної та/або методологічної помилки чи технічного збою в роботі електронного кабінету і визнання такої помилки/збою технічним адміністратором та/або методологом електронного кабінету або згідно з повідомленням на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, або підтвердження її/його існування рішенням суду, якщо порушення були зумовлені виключно технічною та/або методологічною помилкою чи технічним збоєм у роботі електронного кабінету;
  • самостійне виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, передбачених ст. 50 ПКУ, помилок, що містяться у раніше поданих ним податкових деклараціях та розрахунках (уточнюючих податкових деклараціях та розрахунках), за умови сплати самостійно донарахованих податкових зобов’язань та штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), передбачених п. 50.1 ПКУ (щодо правопорушення, передбаченого пп. 123.1 ПКУ);
  • вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору);
  • вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла відповідно до консультації з питань практичного застосування окремих норм законодавства України з питань митної справи, наданої в письмовій або електронній формі, а також до узагальнюючої консультації, зокрема на підставі того, що у подальшому такі консультації були змінені або скасовані;
  • вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла відповідно до наданого попереднього рішення митного органу про застосування окремих положень законодавства України з питань митної справи, у тому числі в разі, якщо таке рішення в подальшому було відкликано з причин, встановлених пп. 2, 3 ч. 7 ст. 23 МКУ;
  • інші випадки звільнення від фінансової відповідальності, передбачені ПКУ або МКУ.

 Обставини, що пом’якшують відповідальність особи за вчинення правопорушень:

  • вчинення діяння під впливом погрози, примусу або через матеріальну, службову чи іншу залежність;
  • вчинення діяння при збігу тяжких особистих чи сімейних обставин;
  • самостійне повідомлення платником податків про вчинене ним правопорушення (крім складів правопорушень, передбачених ст. 123 та 125-1 ПКУ).

 

Увага! Контролюючий орган може визнати обставинами, що пом’якшують відповідальність особи, також і інші обставини.

 

Що дають такі  пом’якшувальні обставини? За пп. 113.6 ПКУ у разі наявності хоча б однієї обставини, що пом’якшує відповідальність, розмір штрафу становить 50% від розміру, встановленого відповідною статтею ПКУ!

А далі наведемо таблицю із розмірами штрафів із зазначенням дати початку дії тих, розмір яких змінився. З таблицею можна ознайомитись за тут>>

 

Увага! Порядок нарахування пені з 01.01.2021 р., встановлений ст. 129 ПКУ, теж зміниться. Але це тема для окремої статті, яка обов’язково найближчим часом з’явиться на нашому сайті. Тож, слідкуйте уважно за нашими новинами!

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до повного тексту матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо Ви вже зареєстровані на нашому сайті - будь ласка, авторизуйтесь.

Якщо поки що ні - зареєструйтесь прямо зараз: це просто, не вимагає Ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Що ще дає реєстрація?

Автор:
Бикова Ганна
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Право і відповідальність / Відповідальність, санкції і штрафи
Теги:
Відповідальність , ПКУ , Штрафи , Податкова реформа - 2020

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції.

Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

Новини від Дт-Кт «Дебету-Кредиту» – тепер у Viber!

Коментарі: 0

Новини по темі

Консультації по темі