• Посилання скопійовано

Усунення перешкод для сторін кримінального провадження

Представники бізнесу висловили глибоке занепокоєння щодо законопроєкту про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про прокуратуру» щодо усунення перешкод для сторін кримінального провадження

Усунення перешкод для сторін кримінального провадження

Федерація роботодавців України, Асоціація підприємців - ветеранів АТО, Спілка українських підприємців, Спілка Diia.City United, Маніфест 42, Коаліція бізнес-спільнот за модернізацію України, Український союз промисловців і підприємців, Міжнародна бізнес-спільнота Board, Торгово-промислова палата України  висловлюють глибоке занепокоєння щодо проєкту Закону про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України "Про прокуратуру" щодо усунення перешкод для сторін кримінального провадження у доступі до правосуддя від 30.12.2024№12367, а також альтернативних законопроєктів №12367-1, №12367-2, №12367-3 (далі - “Законопроєкти”) У Верховній Раді України зареєстровано Законопроєкти, які передбачають внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України "Про прокуратуру". Запропоновані зміни створюють ризики порушення принципу презумпції невинуватості, принципу змагальності сторін та покладення тягаря доведення на сторону захисту, що суттєво впливає на бізнес-середовище України.

Серед іншого передбачено:

1. Де-факто автоматичне продовження строків досудового розслідування.
Законопроєктами передбачається віднесення прийняття рішення до компетенції керівниками/заступниками відповідних територіальних підрозділів прокуратури та САП, а не слідчих суддів (як це передбачено зараз) (окрім Законопроєкту №12367-2). Це призведе до нівелювання принципу змагальності сторін у процесі, а також до невиправданого затягування процесів і того, що тривалість досудового розслідування буде максимальний строк, передбачений законом.

2. Закриття кримінального провадження - відсутність автоматизму закриття справ у зв'язку із закінченням строків досудового розслідування і перекладення тягаря доведення на сторону захисту.

Законопроєкти передбачають скасування діючого положення автоматичного закриття кримінального провадження (крім випадку повідомлення особі про підозру у вчиненні тяжкого чи особливо тяжкого злочину проти життя та здоров’я особи), якщо після повідомлення особі про підозру закінчився строк досудового розслідування.
Законопроєктами передбачається лише обов’язок прокурора вчинити певні дії щодо закриття.

У разі невчинення прокурором таких дій або невідкриття матеріалів досудового розслідування передбачено лише право сторони захисту (потерпілого) звернутись до слідчого судді про зобов’язання прокурора вирішити питання закінчення досудового розслідування. Тобто тягар доведення необхідності закриття провадження перекладається на сторону захисту через подання клопотання до суду, долати тривалий процес розгляду та оскарження можливих зловживань строками та бездіяльності з боку прокуратури.

Також через таку невизначеність і можливість зловживань правоохоронці направлятимуть обвинувальні акти в суди, а на етапі підготовчого провадження вже нічого не можна буде зробити, як це передбачено зараз, і стороні захисту потрібно буде проходити всю процедуру судового розгляду.
Таким чином, запропоновані зміни вносять ще більшу невизначеність в рамках кримінальних проваджень, паралізації та блокування його господарської і комерційної діяльності через слідчі дії і затягування строків. Також такі зміни можуть створити додаткові важелі впливу на підприємців та потенційний тиск на бізнес, а також створити підстави для свавілля правоохоронних органів.
Триваюче блокування нормальної діяльності бізнесу може призвести до ще більших наслідків – таких як зменшення спроможності сплачувати податки та скорочення робочих місць. Це негативно позначиться на інвестиційному кліматі та економічному розвитку країни, особливо під час триваючої війни в Україні.

Ми закликаємо Верховну Раду України та народних депутатів України:

  • Не підтримувати вказані Законопроєкти.
  • Ініціювати широке обговорення з представниками бізнесу, експертами та громадськістю для розробки збалансованих змін, які сприятимуть покращенню доступу до правосуддя без створення додаткових ризиків для бізнесу.

Ми готові долучитися до конструктивного діалогу та надати експертну підтримку для розробки якісного і справедливого законодавства, що відповідатиме інтересам як держави, так і бізнес-спільноти. Ми віримо, що лише спільними зусиллями зможемо створити сприятливі умови для розвитку бізнесу, залучення інвестицій та забезпечення верховенства права в Україні.

Джерело: Федерація роботодавців України

Рубрика: Право і відповідальність/Відповідальність, санкції і штрафи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Відповідальність, санкції і штрафи»