
12 березня ВРУ підтримала у першому читанні законопроєкт №12442 "Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо запровадження кримінальної відповідальності за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, вчинені керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, головами та членами військово-лікарських комісій". Про це повідомив Я. Железняк.
Метою змін є забезпечення належного виконання уповноваженими особами вимог мобілізаційного законодавства, а також дотримання прав і свобод громадян під час проведення мобілізаційних заходів.
З огляду на це законопроєктом передбачено встановлення кримінальної відповідальності за:
1) Порушення проведення порядку медичного огляду (військово-лікарської експертизи) для визначення придатності за станом здоров'я до військової служби (нова ст. 337-1 ККУ).
Так, умисне порушення порядку проведення медогляду (військово-лікарської експертизи), вчинене особою, уповноваженою на таке проведення, що призвело до призову громадянина на військову службу, який не підлягає такому призову (прийняттю, направленню) за станом здоров’я відповідно до закону, а так само призвело до звільнення від призову (прийняття, направлення) громадянина або до звільнення громадянина з військової служби за станом здоров'я каратиметься позбавленням волі на строк від двох до п’яти років.
Те саме діяння, вчинене повторно або за попередньою змовою групою осіб, або в умовах особливого періоду, крім воєнного стану, - каратиметься позбавленням волі на строк від трьох до шести років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від одного до трьох років.
Вищезазначені дії, вчинені в умовах воєнного стану, каратимуться ще суворіше - позбавленням волі на строк від трьох до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від одного до трьох років.
2) Порушення військової служби особою порядку призову (прийняття) громадян на військову службу (нова ст. 426-2 ККУ).
Порушення військовою службовою особою порядку призову (прийняття, направлення) громадянина на військову службу, що призвело до призову (прийняття, направлення) на військову службу громадянина, який не підлягає такому призову (прийняттю, направленню) відповідно до закону, або незаконного звільнення громадянина від призову (прийняття) на військову службу - каратметься службовим обмеженням на строк до двох років або триманням у дисциплінарному батальйоні на той самий строк, або позбавленням волі на строк до п’яти років. Водночас за те саме діяння, вчинене:
- в умовах особливого періоду, крім воєнного стану, - позбавлення волі на строк від трьох до шести років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від одного до трьох років;
- в умовах воєнного стану - позбавлення волі на строк від трьох до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від одного до трьох років.
Пропонується також розширити коло суб'єктів кримінального правопорушення, передбаченого ст. 368-5 («Незаконне збагачення») КК, шляхом вказівки у с. 1 примітки до зазначеної норми на голів, їх представників, членів та секретарів позаштатних постійно діючих військово-лікарських шкіл або лікарсько-льотних комісій.
У разі прийняття в цілому цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.