• Посилання скопійовано

Порядок розгляду справ про адмінправопорушення пропонують змінити

Держпідприємництво пропонує змінити порядок розгляду справ про адмінправопорушення

Порядок розгляду справ про адмінправопорушення пропонують змінити

Відомство виступає з пропозицією передати право розгляду адміністративних справ за порушення законодавства у дозвільній сфері, сферах ліцензування та державного нагляду і контролю від судів до Держпідприємництва України як уповноваженого органу у цих сферах.

За останні 12 місяців Держпідприємництво значно активізувало роботу по притягненню до відповідальності посадових осіб дозвільних органів, з вини яких порушувались строки видачі документів дозвільного характеру: було складено 272 адміністративні протоколи. Практично у всіх випадках до відповідальності притягались керівники цих органів або їх заступники.

Мета таких дій Держпідприємництва є цілком зрозумілою та очевидною – сприяти суб’єктам господарювання у безперешкодному та швидкому отриманні ними дозволів, необхідних для ведення бізнесу.

Такі жорсткі та неупереджені рішення дозволили досягнути певних позитивних результатів – у тих дозвільних органах, де на керівників складались протоколи, кількість порушень строків видачі дозволів значно скоротилась (в одному з таких випадків – з 600 порушень на місяць до 2-3 на квартал!).

На жаль, інші гілки держаної влади не завжди на боці підприємців. Результати розгляду цих абсолютно однакових адміністративних справ судами є невтішними.

Лише у 9 випадках (3% від загальної кількості) посадових осіб дозвільних органів визнано винними у вчиненні порушень законодавства та на них накладено штрафи, 51 справу (19%) закрито через начебто відсутній склад або подію правопорушення, а ще 212 справ (78%) закрито у зв’язку з пропущенням строку накладення адміністративного стягнення!

Запевняємо (і можемо документально підтвердити) – коли Держпідприємництво направляло справи на розгляд до суду, часу для прийняття рішення було набагато більше, ніж 15 днів, передбачених для цього законодавством.

Нас така ситуація дуже непокоїть, оскільки, виходячи з наведеної статистики, 97% зусиль із притягнення порушників законодавства до відповідальності витрачаються марно.

Згідно з чинним Кодексом України про адміністративні правопорушення Держпідприємництво має право складати адміністративні протоколи за порушення законодавства у дозвільній сфері, сферах ліцензування та державного нагляду і контролю (статті 166-10166-12166-21, 188-38 та 188-45 КУпАП), які розглядаються судами.

Про суспільну небезпеку адміністративних правопорушень можна судити за розміром стягнення у вигляді штрафу, яке за них накладається.

Розмір штрафу може варіюватися у дуже широких межах – від 1 до 5000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 до 75000 грн.).

Так, наприклад, штраф може сягати 5000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за ухилення від повернення виручки в іноземній валюті (стаття 162-1 КУпАП).

У порівнянні з таким величезним штрафом на суб’єкта господарювання покарання за правопорушення у дозвільній сфері, сферах ліцензування та державного нагляду і контролю зовсім незначне – штрафи в розмірі від 30 до 150 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 до 2550 грн.).

Відповідно, пропорційно менша і суспільна небезпека цих правопорушень. Вона приблизно така ж сама, як і у випуску в експлуатацію транспортних та інших пересувних засобів з перевищенням нормативів вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах (ст. 80 КУпАП). За це правопорушення передбачено штраф подібного розміру – від 80 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1380 до 1700 грн.).

За логікою, зважаючи на приблизно однакову суспільну небезпеку, всі ці правопорушення й розглядатись мають у схожому порядку. Але це не так.

Розгляд справ у правопорушеннях, передбачених статтями 166-10, 166-12, 166-21, 188-38 та 188-45 КУпАП, здійснюється за найвищим рівнем – судами, а справи за статтею 80 КУпАП, розглядаються на найнижчому можливому рівні - начальниками підрозділів ДАІ.

У зв’язку з викладеним, Держпідприємництво виступає з пропозицією передати право розгляду адміністративних справ за порушення законодавства у дозвільній сфері, сферах ліцензування та державного нагляду і контролю (статті 166-10, 166-12, 166-21, 188-38 та 188-45 КУпАП) від судів до Держпідприємництва як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику та державну політику з питань ліцензування, дозвільної системи та нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Це не означає, що особа, яка притягається до відповідальності, не зможе захистити свої права у суді, оскільки згідно з законодавством рішення посадових осіб у адміністративних справах можуть бути оскаржені до суду.

Ми віримо, що якщо начальникам підрозділів ДАІ вистачає компетенції для розгляду адміністративних справ, її вистачить і у Голови Держпідприємництва України.

Перш ніж офіційно виступити з такою ініціативою, Держпідприємництво України хоче вивчити громадську думку, адже ми діємо саме в інтересах суб’єктів господарювання.

Ваші пропозиції просимо надсилати на електронну поштову скриньку undk_dkrp@ukr.net протягом місяця з дня розміщення цього матеріалу.

Джерело: Державна регуляторна служба України

Рубрика: Право і відповідальність/Інше

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інше»

  • Порядок банкрутства юридичної особи в Україні
    Основні етапи процедури банкрутства включають провадження у справі про банкрутство, розпорядження майном боржника, санація боржника, ліквідаційна процедура, продаж майна та закриття провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність)
    28.08.202561
  • Які звернення громадян не розглядаються: пояснення Держпраці
    Письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором, визнається анонімним і розгляду не підлягає. Не розглядаються повторні звернення одним і тим же органом від одного й того ж громадянина з того самого питання, якщо перше вирішено по суті
    26.03.2025240
  • Механізми оскарження несправедливого рішення: розʼяснення від Мін’юсту
    На відміну від судового оскарження, яке часто займає тривалий час і передбачає сплату судового збору, адміністративне оскарження є більш економним і оперативним способом. Воно не вимагає від особи глибоких юридичних знань чи допомоги юриста
    12.03.2025101
  • Примусове вилучення майна: які умови, особливості, компенсація?
    Примусове відчуження об’єктів права приватної власності може застосовуватися у виняткових випадках, з мотивів суспільної необхідності, згідно з законом. Важливо зазначити, що за таке майно передбачено компенсацію, що здійснюється попередньо чи після відчуження
    11.03.2025132
  • Увага: ДПС повідомляє про розсилку фейкових листів!
    Останніми днями зафіксована масова розсилка електронних листів нібито від імені терпідрозділів ДПСУ про необхідність зв’язатись з представником ДПС. Наголошується, що ДПС не вказує при листуванні особисті номери телефонів для зв’язку!
    29.01.20252 513