В Україні вже звикли до помилок, яких припускаються останнім часом народні депутати під час ухвалення законів. Більшість з таких помилок виявляються і виправляються на стадії доопрацювання проектів. Втім, чимало «ляпів» нормопроектувальної техніки згодом спричиняють необхідність пошуку на практиці розумних шляхів виконання закону, допоки у Верховній Раді не «підлатають» ту або іншу прогалину.
Цікавий «сюрприз», на який ще не звернули уваги, опинився у вузькогалузевому Законі від 3 листопада 2016 року №1730-VIII «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії». У ВР фактично простили усім боржникам обов’язок сплатити виконавчий збір згідно з постановами держвиконавців, що були винесені до 30 листопада.
Отже, окрім врегулювання питань заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії, Закон №1730-VIII також вносить зміни до Закону «Про виконавче провадження» в частині створення додаткових підстав для зупинення виконавчого провадження.
Зокрема, документом передбачено запровадження нового реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону №1730-VIII. Підприємства-боржники, включені до нього, за певних умов, отримують підставу для обов’язкового зупинення щодо них виконавчих проваджень. Певні умови це:
1) особливий стягувач;
2) особливий боржник;
3) специфіка заборгованості.
Тільки за наявності всіх трьох складових виконавче провадження підлягає зупиненню.
Стягувачами за такими виконавчими провадженнями мають бути Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", її дочірня компанія "Газ України", Публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз", постачальники електроенергії.
Крім зупинки виконавчих проваджень за новим законом виконавець зобов'язаний буде зняти арешт з грошових коштів на рахунку боржника
Боржником мають бути підприємства, що виробляють теплову енергію, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, та підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем).
Суть заборгованості – спожитий природний газ, використаний станом на 1 липня 2016 року для виробництва теплової та електричної енергії, послуг з опалення та постачання гарячої води (з урахуванням суми неустойки (штрафу, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожитий природний газ), крім заборгованості, раніше реструктуризованої (розстроченої та/або відстроченої), у тому числі згідно з рішенням суду.
Крім зупинення виконавчих проваджень за новим законом виконавець зобов’язаний буде зняти арешт з коштів на рахунку боржника! Крім того, погашення або списання згідно із Законом №1730-VIII неустойки (штрафів, пені), інших штрафних, фінансових санкцій, а також інфляційних нарахувань і процентів річних, нарахованих на заборгованість, що підлягали виконанню на підставі виконавчого документа за судовим рішенням, є підставою для закінчення виконавчого провадження без обумовлення їх фактичного виконання.
Однак найцікавішим «сюрпризом» стало звільнення боржників, що потрапили до названого Реєстру, від сплати виконавчого збору.
При цьому законодавець, заодно простив всім іншим боржникам виконавчий збір згідно з постановами державних виконавців, винесеними до набрання чинності цим Законом.
Зміни стосуються статті 27 Закону України «Про виконавче провадження». Її було доповнено новою підставою нестягнення виконавчого збору. Віднині виконавчий збір не стягується:
1) за виконавчими документами про стягнення заборгованості, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону №1730-VIII, а також
2) згідно з постановами державних виконавців, винесеними до набрання чинності цим Законом.
Перша категорія звільнених осіб, зважаючи на предмет регулювання закону, не виникає заперечень.
Але згідно другої умови відтепер стягненню також не підлягає й виконавчий збір за всіма постановами про його стягнення, винесеними до набрання чинності цим Законом! Адже жодної прив’язки до суб’єктного складу боржників закон не містить, зміст даного доповнення є самостійним та співвідноситься як окремий з переліку випадків, коли виконавчий збір не стягується.
Відтепер стягненню також не підлягає і виконавчий збір за всіма постановами про його стягнення, винесеними до набрання чинності цим законом. Адже ніякої прив'язки до суб'єктного складу боржників закон не містить
Таким чином, окрім теплопостачальних, теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення, «подарунок» отримали всі боржники, щодо яких винесені постанови про стягнення виконавчого збору до 30 листопада 2016 року.
Про причини такого кроку зі сторони законодавців ми можемо лише гадати. Але наразі в боржників є законна можливість скористатися наданою можливістю. А враховуючи, що народні обранці відсьогодні йдуть на новорічні канікули, помилка законодавців, яку очевидно буде виправлено не скоро, дещо додасть роботи виконавчій і судовій гілці влади.
Олексій Соломко